آسپرین بدون توجه به استعداد ژنتیکی شما خطر سرطان تخمدان را کاهش می دهد

سرطان تخمدان یکی از سرطان‌های شایع است که می‌تواند توسط چندین عامل ژنتیکی ایجاد شود. مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده بررسی کرد که آیا کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان توسط مصرف آسپرین، تحت تأثیر استعداد ژنتیکی این بیماری است یا خیر.

ارتباط بین آسپرین و کاهش سرطان تخمدان

آسپرین برای درمان همه چیز از تب، سردرد، درد قاعدگی، دردهای عضلانی و دندان‌درد گرفته تا دردهای مرتبط با آرتریت استفاده می‌شود. همچنین این دارو برای پیشگیری در برابر حمله قلبی و سکته استفاده می‌شود اما استفاده از آن باید با توجه به عوارض جانبی احتمالی آن مانند خونریزی معده و سکته سنجیده شود.

سرطان تخمدان هشتمین سرطان شایع در زنان است. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی تحقیقات سرطان در سال 2020، 207252 مورد مرگ ناشی از سرطان تخمدان در سراسر جهان ثبت شده است. خطر ابتلا به سرطان تخمدان با افزایش سن، سابقه خانوادگی و جهش‌های ژنی افزایش می‌یابد.

محققان استرالیایی و بین‌المللی اخیراً مطالعاتی را انجام دادند تا تعیین کنند که آیا کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان مرتبط با استفاده مکرر از آسپرین (مصرف روزانه به مدت شش ماه یا بیشتر)، تحت تأثیر عوامل ژنتیکی است یا خیر.

محققان قبلاً بررسی کردند که آیا زنانی که به دلیل عواملی مانند آندومتریوز، چاقی، سابقه خانوادگی سرطان سینه یا سرطان تخمدان یا نداشتن فرزند در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند، از مصرف مکرر آسپرین سودی می‌برند یا خیر. آنها متوجه شدند که مصرف مکرر این دارو با کاهش 13 درصدی خطر سرطان تخمدان مرتبط است.

داده‌های 4476 بیمار مبتلا به انواع مختلف سرطان تخمدان (به جز سرطان تخمدان مخاطی) و 6659 فرد کنترل شده مورد آزمایش قرار گرفتند. با توجه به نتایج مطالعه قبلی، محققان متوجه شدند که مصرف مکرر این دارو با کاهش 13 درصدی سرطان تخمدان مرتبط است. آنها همچنین دریافتند که حساسیت ژنتیکی به سرطان تخمدان اثر محافظتی مصرف آسپرین را کاهش نمی‌دهد.

نتایج نشان می‌دهد که استعداد و حساسیت ژنتیکی به این سرطان بار محافظتی استفاده مکرر از آسپرین را تضعیف نمی‌کند و آسپرین همچنان یک داروی مهم در مبارزه با سرطان تخمدان است.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.