آیا می‌دانید دچار چه نوع سردردی می‌شوید؟ انواع سردرد و راه ‌های درمان آن

اگرچه سردرد می‌تواند به شدت بر زندگی ما تأثیر بگذارد اما به ندرت جدی یا تهدید کننده می‌شود و اکثر افراد بعد از گذشت 24 ساعت سردردشان بهبود می‌یابد.

با این حال انواع مختلفی از سردرد وجود دارد و تشخیص علت خاص سردرد می‌تواند به شما در درمان مناسب آن کمک کند. در اینجا راهنمای مختصری از انواع اصلی سردرد و بهترین روش درمان آنها را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

انواع سردرد و راه های درمان آن:

انواع سردرد

1. سردرد تنشی

یکی از انواع سردرد سردردهای تنشی است که شایع ترین نوع سردرد هستند. سردرد تنشی زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های اطراف سر و گردن سفت می‌شوند و باعث ایجاد درد مبهم و دردناک در پیشانی، شقیقه‌ها یا پشت گردن می‌شود.

سردردهای تنشی معمولا به عنوان این که یک نوار محکم در اطراف سر پیچیده شده است یا فشار وزنه سنگین بالای سر توصیف می‌شود. سردرد تنشی می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • فشار
  • اضطراب
  • وضعیت بدنی بد
  • خستگی
  • خستگی چشم

درمان: پاراستامول (آنتی بیوتیک) و ایبوپروفن به تسکین سردردهای تنشی کمک می‌کند. با این حال مهم است که ببینید چه چیزی باعث سردرد تنشی شما می‌شود و علت اصلی را برای کاهش دردتان پیدا کنید. اگر پشت میزکار هستید، به موقعیت کاری خود، صندلی و اینکه آیا کشش گردن یا شانه علت آن است، نگاه کنید.

2. سردرد سینوسی

سردردهای سینوسی به دلیل افزایش فشار در سینوس‌ها، معمولا در حین یا بعد از سرماخوردگی ایجاد می‌شوند. سینوس‌ها فضاهای پر از هوا در پیشانی، استخوان گونه و پشت حفره بینی هستند و با یک غشاء و یک لایه نازک مخاط پوشانده شده‌اند. در صورت ابتلا به سرماخوردگی، حفره‌های سینوس مسدود شده و پر از مخاط می‌شوند، این اتفاق می‌تواند باعث سینوزیت (عفونت سینوس‌ها) شود. این همان چیزی است که باعث ایجاد فشار در سینوس می‌شود که منجر به درد سینوسی و سردرد می‌شود.

سردردهای سینوسی معمولاً به عنوان یک درد ضربان‌دار توصیف می‌شوند که با حرکت دادن سر، همراه با دندان درد یا درد فک در زمان غذا خوردن بدتر می‌شود.

درمان: مصرف یک مسکن ساده مانند پاراستامول یا ایبوپروفن مناسب این درد است. برای کمک به رفع احتقان سینوس‌ها، از یک ضداحتقان استفاده کنید. استفاده بیش از حد از داروهای ضد احتقان همیشه راه خوبی نیست و در بعضی از افراد ممکن است منع مصرف داشته باشد یا با احتیاط توصیه شود.

3. سردرد خوشه‌ای

سردردهای خوشه‌ای از اشتباه در عملکرد عصبی ناشی می‌شوند. هیچ محرک شناخته شده‌ای برای سردردهای خوشه ای وجود ندارد اما الکل می‌تواند باعث این نوع سردردها شود. گزارش‌هایی داده شده است مبنی بر تحریک این سردردها به وسیله داروی نیتروگلیسیرین برای بیماری‌های قلبی. بعضی نظریات می‌گویند که سردردهای خوشه ای با مشکل ریتم شبانه روزی در بدن که توسط هیپوتالاموس تنظیم شده است، مرتبط است.

سردردهای خوشه‌ای شایع نیستند و از هر 1000 نفر 4 نفر را مبتلا می‌کند و مردان بیشتر از زنان مبتلا می‌شوند. دو نوع مختلف سردرد خوشه‌ای وجود دارد، سردرد خوشه‌ای اپیزودیک و سردرد خوشه‌ای مزمن. سردردهای خوشه‌ای اپیزودیک شایع‌تر هستند، این سردردها می‌آیند و می‌روند. شما می‌توانید آن‌ها را چند بار در سال یا دو بار در سال یا هر دو سال یکبار تجربه کنید. جالب اینجاست که سردردهای خوشه ای در فصل بهار و پاییز بیشتر دیده می‌شود.

سردردهای مزمن خوشه‌ای می‌توانند به مدت شش ماه یا بیشتر ادامه داشته باشند. سردردهای خوشه‌ای بسیار دردناک هستند و در یک طرف سر، معمولا در اطراف یک چشم یا شقیقه را می‌گیرند. درد این نوع سردردها معمولا به صورت سوزش توصیف می‌شود به خصوص در داخل و اطراف چشم.

سردرد خوشه‌ای می‌تواند باعث شود افراد احساس بی‌قراری و فعالیت بیشتری داشته باشند، که با سردردهای میگرنی که در آن افراد مجبورند در یک اتاق تاریک استراحت کنند یا بخوابند متفاوت است. علائم این سردرد می‌تواند قرمزی یا اشک چشم، آبریزش یا گرفتگی بینی، مردمک کوچک‌تر یا افتادگی پلک باشد.

درمان: مسکن‌هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن همیشه روی سردردهای خوشه‌ای مؤثر نیستند. پزشکان معمولا داروهای نوع تریپتان را برای کسانی که منع مصرف ندارند (مانند بیماری عروق کرونر، بیماران سکته مغزی، سالمندان و کسانی که فشار خون بالا دارند) تجویز می‌کنند.

4. میگرن

در حالی که سردردهای شدید ممکن است شایع باشد، میگرن بیشتر از یک سردرد شدید است. این بیماری کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به علائم بسیاری از جمله احساس مریضی، استفراغ و افزایش حساسیت به نور، صدا، بو یا اختلالات بینایی شود.

عوامل محرک میگرن عبارتند از: استرس عاطفی یا فیزیکی، برخی غذاها، تغییر الگوی خواب، نخوردن وعده‌های غذایی، تغییرات هورمونی و عوامل محیطی مانند صدای بلند و نورهای روشن.

درمان: مصرف مسکن‌هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن به محض شروع میگرن به مدیریت سردرد میگرنی کمک می‌کند. همچنین سعی کنید در یک اتاق تاریک استراحت کنید و از نورهای روشن و محیط‌های پر سر و صدا دوری کنید.

5. سردرد خماری

یکی دیگر از انواع سردرد، سردرد ضربان دار خماری است که به خاطر کم آبی بدن به وجود می‌آید. الکل باعث کم آبی بدن می شود و فشار بیشتری به کبد وارد می‌کند تا الکل را در بدن متابولیزه کند.

هنگامی که ذخایر آب در بدن شروع به تمام شدن می‌کند، کبد آب را از سایر اندام‌ها از جمله مغز می‌گیرد که باعث سردردهای ضربان‌دار می‌شود.

درمان: نوشیدن آب فراوان یکی از بهترین راه ها برای مقابله با سردرد خماری است.

6. سردرد مصرف بیش از حد دارو

افرادی که بیش از دو یا سه بار در هفته یا بیش از 10 روز در یک ماه از مسکن استفاده می‌کنند می‌توانند در بدن خود چرخه‌ای به نام “سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو” ایجاد کنند. تخمین زده می‌شود که از هر 10 نفری که سردردهای مکرر دارند 1 نفر به دلیل مصرف مسکن سردردهای برگشت‌پذیر دارد.

درمان: تنها راه درمان این نوع سردردها، قطع مصرف مسکن است. اما با توجه به نوع دارویی که مصرف می‌کنید، ترک مسکن باید تحت نظر پزشک باشد.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.