انقراض دایناسورها

آتش‌سوزی، زلزله و سونامی؛ اتفاقاتی که در 24 ساعت اول انقراض دایناسورها رخ داد

برای اولین بار، جزئیات خوبی از وضعیت کره زمین پس از برخورد یک سیارک به آن منتشر شده است. این سیارک که قدرتی به اندازه ده میلیارد بمب اتم در جنگ جهانی دوم داشته، حدود 65 میلیون سال پیش به زمین برخورد کرده و احتمالا عامل اصلی انقراض دایناسورها بوده است. این اطلاعات جدید را تیمی تحقیقاتی از دانشگاه آستین تگزاس، با استفاده از سنگ‌هایی که در شبه جزیره یوکاتان پیدا شده منتشر کرده‌اند.

این تحقیقات به دانشمندان کمک کرده تا تصویری واضح از اتفاقات آن روز داشته باشند. به گفته دریک پیتس، ستاره شناس ارشد موسسه فرانکلین در فیلادلفیا که عضوی از این تیم تحقیقاتی بوده، روز برخورد سیارک به زمین احتمالا پرماجراترین روز در تاریخ سیاره ما بوده است.

برخورد این سیارک 12 کیلومتری به زمین باعث به وجود آمدن چاله‌ای به عرض 145 کیلومتر و عمق 29 کیلومتر شده و 25 تریلیون تن مواد را وارد اتمسفر کرده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این برخورد در لحظات اولیه باعث آتش سوزی‌های گسترده تا شعاع 1500 کیلومتری، سونامی‌هایی با موج‌های عظیم که تمامی قاره را در بر میگرفتند و زلزله‌های بسیار شده است. به احتمال زیاد بسیاری از دایناسورها در همان روز کشته شده‌اند. اما چیزی که در نهایت باعث انقراض دایناسورها و 75% از گونه‌های جانوری آن زمان شده، کاهش دمای زمین بوده است. از زمان ورود این سیارک به جو زمین تا زمان برخورد آن به سطح سیاره، 325 میلیارد تن گوگرد در اتمسفر منتشر شده که این امر باعث جلوگیری از ورود نور و گرمای خورشید به زمین و در نهایت سرد شدن شدید دمای هوا بوده است.

محل برخورد این سیارک به زمین نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده. به گفته پیتس، در صورتی که این جرم فضایی به نقطه دیگری از سیاره ما برخورد می‌کرد، به احتمال زیاد امروز شاهد گونه‌های جانوری و گیاهی کاملا متفاوتی در سطح زمین بودیم.

بیشتر بخوانید: 4 اتفاقی که باعث نابودی زمین و انقراض بشریت خواهند شد را بشناسید!

امتیاز: 4.6 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

۵ دیدگاه

  1. Avatar امیر گفت:

    شهاب سنگ نبود ، بخواطر درگیری بود بین ما و اون موجودات

  2. Avatar محمدرضا گفت:

    جالب بدونید در نقطه برخوردسنگ ها ذوب شدنو بزرگترین سونامی تاریخ با طول موج چند کیلومتر تشکیل شد که خودش خیلی از گونه هارو در دریا و خشکی ازبین برد اما اینم توجه کنید که برخورد شهاب سنگ باعث رشد پستان داران خون گرم هم شد چون دایناسور ها خون سرد بودن و در دمای پاین می مردن بنابراین مادر حقیقی پستان داران همین شهاب سنگ بود( درود بر مادر)

  3. Avatar محمدرضا گفت:

    یه چیز جالب و شاید کنایه امیز درباره برخورد شهاب سنگ به کره زمین که در مقاله به اون اشاره شده بود اینه که اگه شهاب سنگ به عمیق ترین نقطه اقیانوس برخورد میکرد احتمالا باعث انقراض دایناسور ها نمیشد یعنی مهمتر از برخورد خود شهاب سنگ نقطه برخوردش بود ودیگه اینکه بعضیا فکر میکنن بعد از برخورد شهاب ستگ به زمین توی چند ثانیه تمام دایناسور ها منقرض شدن درسته که در نقاط نزدیک برخورد دایناسور ها تبخیر شدن اما انقراض گونشون هزاران سال طول کشید

  4. Avatar س گفت:

    به همین راحتی نیست اگر همچین اتفاقی افتاده چرا خرچنگ نعل اسبی کوسه کروکدیل ماهی خاویاری و ….منقرض نشدند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.