4 دلیل برای بوی بد دهان و درمان موثر آن

بوی بد دهان احتمالاً یکی از ناراحت‌ کننده‌ترین شرایطی است که یک فرد می‌تواند تجربه کند. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا این مشکل برای اشخاص به وجود می‌آید و گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از چیز بسیار جدی‌تری باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا شما را از علت‌ها و راه حل‌های بوی بد دهان مطلع کنیم. با این حال اگر راه حل‌های پایین کارساز نبود، حتما به دکتر مراجعه کنید.

دلایل بوی بد دهان:

1. خوردن زیاد ادویه‌ها و غذاهای بدبو

بوی بد دهان

غذاهای بدبو مانند سیر و فلفل چیلی می‌توانند بوی نامطبوعی از خود بجا بگذارند. این به این دلیل است که این غذا‌ها جذب جریان خود ما می‌شوند و تا زمانی که به طور کامل از بدن ما خارج شوند، بر تنفس و بوی دهان ما تاثیر می‌گذارند. پس حتی اگر بعد از خوردن این غذاها دندان‌های خود را مسواک بزنید، باز هم بو و طعم آنها در دهان شما باقی می‌ماند.

2. مسواک نزدن و نخ دندان کشیدن روزانه

این 2 فعالیت بسیار مهمتر از آن چیزی هستند که ما تصور می‌کنیم، زیرا ذرات ریز غذایی را که در دهان ما گیر کرده است، می‌شورد و از بین می‌برد. این ذرات در دهان ما جمع می‌شود و با تجزیه خود بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند. همچنین اگر دندان‌های خود را به طور منظم مسواک نزنید، پلاک‌ دندانی ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث التهاب لثه شما شود. این مشکل پریودنتیت نامیده می‌شود و در صورت عدم درمان می‌تواند باعث بوی بد دهان شود.

3. مشکلات سلامتی، مانند خشکی دهان

مشکلات دهان و دندان

خشکی دهان زمانی اتفاق می‌افتد که دهان فرد بزاق کافی تولید نمی‌کند. در نتیجه بزاق دهان نمی‌تواند تمام ذرات غذای باقی مانده را بشورد و در نتیجه این ذرات در آنجا گیر کرده و شروع به تجزیه می‌کند. اما این تنها علت خشکی دهان نیست بلکه مصرف داروهای مختلف، تنفس از دهان و اختلالات غدد بزاقی هم می‌تواند این مشکل را ایجاد کند.

علاوه بر این، عفونت‌ها و التهاب‌هایی که در دهان، بینی و لوزه‌های ما ظاهر می‌شوند، می‌توانند بو بد ایجاد کنند. همچنین افرادی که از انواع خاصی از سرطان، نارسایی کبد و سایر بیماری‌های متابولیک رنج می‌برند ممکن است به دلیل داروهای شیمیایی که می‌خورند دچار بوی بد دهان شوند.

4. رژیم غذایی ناسالم و غیر اصولی

رژیم غذایی غیر اصولی از همه جنبه‌ها خطرناک است. این رژیم در سطوح مختلفی در بدن انرژی تولید می‌کند، زیرا کربوهیدرات کمی دارد. بدن ما شروع به استفاده از تمام پروتئین‌ها برای تولید انرژی می‌کند، که در بعضی موارد باعث تولید بیش از حد ماده‌ای به نام کتون می‌شود که می‌تواند دهان را بد بو کند.

درمان بوی بد دهان:

1. دهان خود را تمیز کنید و دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید

نخ دندان کشیدن

رعایت بهداشت کلی دهان و دندان قدم شماره یک است. بهتر است حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. سعی کنید که خیلی محکم مسواک نزنید زیرا دندان‌هایتان را ضعیف می‌کند. همچنین باید به یاد داشته باشید که هر 2 تا 3 ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید و زبان خود را هم مسواک بزنید.

ایده خوب دیگر استفاده از دهانشویه دو بار در روز است. شما باید دهانشویه آنتی باکتریال یا ضد‌ عفونی‌کننده فلوراید را انتخاب کنید که تمام باکتری‌های مسئول بوی بد دهان و بیماری‌های لثه را از بین ببرد. اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، باید در طول شب دندان مصنوعی خود را بردارید و به طور کامل آن‌ها را تمیز کنید.

2. بعد از غذا می‌توانید آدامس بخورید

آدامس باعث تحریک تولید بزاق می‌شود و شما اینگونه دفاع قوی‌تری در برابر اسیدهای پلاک دندانی دارید. این اسیدها باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شوند و تولید بزاق، اسید‌ها را از آسیب به دندان و لثه شما دور نگه می‌دارد. دقت کنید که آدامس بدون قند انتخاب کنید. باکتری‌هایی که در دهان شما زندگی می‌کنند عاشق شکر هستند و با این قند اسید‌های مضری می‌سازند.

3. برای جلوگیری از خشکی دهان آب فراوان بنوشید

همانطور که در بالا گفتیم، یکی از دلایل بوی بد دهان، خشکی دهان است. نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز می‌تواند به دهان شما کمک کند و مطمئن شوید که دهان شما همیشه هیدراته است. این کار همچنین به تولید بزاق که برای دهان شما حیاتی است کمک می‌کند.

کار دیگری که می‌توانید برای تولید بزاق بیشتر انجام دهید این است که چیز‌هایی بخورید که نیاز به جویدن زیاد دارند، مانند هویج و سیب.

4. می‌توانید چند راه حل خانگی را امتحان کنید

درمان خانگی بوی بد دهان

گنجاندن بعضی غذاها در برنامه روزانه می‌تواند بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است افرادی که به مدت 6 هفته ماست خورده‌اند، بوی بد دهان آنها کم شده است. اگر می‌خواهید این کار را امتحان کنید، باید حداقل 1 وعده ماست بدون چربی و ساده در روز بخورید. اما اگر ماست چیزی نیست که شما دوست داشته باشید، می‌توانید مقداری آب پرتقال بنوشید یا چند پرتقال در روز بخورید.

تحقیقات نشان داده است که پرتقال به تولید بزاق کمک می‌کند و دهان شما را هیدراته نگه می‌دارد و از باکتری‌ها محافظت می‌کند. علاوه بر این، چای سبز هم دارای خواص خوشبو‌کننده و ضد عفونی‌کننده است. می‌توانید با نوشیدن 1 تا 2 فنجان در روز شروع کنید یا از شب قبل آن را دم کرده، در یخچال بگذارید و روز بعد آن را میل کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

در بعضی موارد، بوی بد دهان هیچ ربطی به بهداشت دهان و دندان شما ندارد و دندانپزشک شما بعد بررسی دهان و دندان و سوابق شما، شما را مطلع می‌کند.  در این زمان باید به یک متخصص مراجعه کنید تا آنها ریشه مشکل را پیدا کنند و بهترین برنامه را برای درمان شما پیش بگیرند. همانطور که قبلاً گفتیم، ممکن است شرایط پزشکی زمینه‌ای هم باعث بوی بد دهان شود، بنابراین بهتر است این احتمال را در نظر بگیرید.

روال بهداشت دهان و دندان شما چگونه است؟ آیا فقط دندان‌های خود را مسواک می‌زنید یا علاوه بر آن کارهای دیگری هم برای مبارزه با بوی بد دهان و باکتری‌ها انجام می‌دهید؟

امتیاز: 3.8 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.