در آغوش گرفتن زنان به کاهش استرس آن‌ها کمک می‌ کند

بر اساس یک مطالعه جدید، در آغوش گرفتن می‌تواند بر روی کاهش استرس زنان تاثیر بگذارد اما وقتی صحبت از مردان می‌شود متأسفانه این تأثیر آنقدر قوی نیست. در این مطالعه محققان واکنش 76 نفر را به استرس، پس از در آغوش گرفتن شریک عشقیشان تجزیه و تحلیل کردند.

بغل کردن زنان

دانشمندان متوجه شدند تولید هورمون کورتیزول که هورمونی برای پاسخ به استرس است، در زنانی که به آغوش گرفته شدند، کاهش پیدا کرد. محبت به کسی که دوستش دارید یک انتقال دهنده عصبی به نام اکسی توسین را آزاد می‌کند که به آن “هورمون عشق” می‌گویند که این هورمون می‌تواند سطح کورتیزول را پایین بیاورد.

همچنین تماس طولانی‌تر مانند ماساژ، بر سیستم غدد درون ریز که ترشح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند و سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک تاثیر می‌گذارد.

این که در این آزمایش در مردان تغییراتی دیده نشد می‌تواند دلیل اجتماعی داشته باشد مثلا بسیاری از مردان ممکن است احساس خوبی نسبت به در آغوش گرفته شدن نداشته باشند زیرا از نظر اجتماعی برای مردان غیرعادی یا ناخوشایند تلقی می‌شود. همچنین این می‌تواند به تفاوت گیرنده‌های لمسی در زیست شناسی مردان و زنان مربوط باشد. اما دانشمندان اشاره کردند که چون ما این اثر را در مردان پیدا نکردیم به این معنی نیست که در آن‌ها وجود ندارد.

یک توصیه ساده این است که اگر می‌دانید که شریک زندگی، خانواده یا دوستانتان به زودی با موقعیت‌های استرس زا مواجه می‌شوند، آن‌ها را بغل کنید.

در آغوش کشیدن

مطالعه دیگری در سال 2018 نشان داد که آغوش گرفتن پس از یک درگیری یا اتفاق ناگوار به افراد کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشند. روانشناسان می‌گویند که تماس فیزیکی می‌تواند به تسکین سیستم عصبی کمک کند.

به یاد داشته باشید که در نحوه واکنش افراد به در آغوش گرفتن تفاوت‌های فردی وجود دارد. برای برخی، بغل کردن می‌تواند کاهش استرس و درد را به همراه داشته باشد و صمیمیت را تقویت کند اما مطمئن شوید آیا آنچه که شریک زندگی‌تان به آن نیاز دارد یک آغوش گرم است یا خیر! نه اینکه فرض کنید که او به بغل کردن نیاز دارد و در موقعیتی نامناسب بخواهید این کار را انجام دهید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.