بلک فرایدی (جمعه سیاه)

بلک فرایدی چیست – تاریخچه‌ی جمعه‌ی سیاهی که پایش به ایران هم باز شد

بلک فرایدی (جمعه‌ی سیاه) چرا و به چه دلیل اینگونه نامگذاری شده است، آیا جمعه‌ای مخصوص سیاهپوستان بوده، جمعه‌ای بوده که در آن جنگ عظیمی رخ داده است و یا بلایای طبیعی بر کشورهای غربی نازل شده است. زیرا واژه‌ی سیاه تاثیر مثبتی بر ذهن را بدنبال ندارد. اگر اینطور هم باشد چه ارتباطی با حراج‌های بزرگ فروشگاه‌های این کشورها دارد؟!

البته که هیچکدام از این موارد درست نیست و در بین جوامع غربی چند تفسیر برای این روز بیان شده است. اما نقطه‌ی مشترک همگی به اینجا ختم می‌شود که روز بلک فرایدی مصادف با آخرین جمعه‌‌ی ماه نوامبر و یک روز بعد از روز شکرگزاری است. بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه به روز حراج‌های بسیار بزرگ با تخفیفات چشم‌گیر و واقعی بخصوص در بین برندهای سرشناس معروف است که البته این تخفیف شامل تمامی کالاها می‌باشد. این روز و چند روز بعد از آن به عنوان آغاز فصل خرید سال نو در کشورهای غربی معروف هستند.

ارتباط بلک فرایدی با دوشنبه‌ی سایبری و یا سایبر ویک چیست؟

بلک فرایدی (جمعه سیاه)

در سال 2005 بلک فرایدی با فروش اینترنتی و آنلاین و بدون هجوم به فروشگاه‌ها به دوشنبه‌ی بعد از تعطیلات 4 روزه عید شکرگزاری و حتی تا پایان هفته کشیده شد، که بدین ترتیب نام دوشنبه سایبری یا سایبر ویک را به خود اختصاص داد. و امکان خرید اینترنتی و آنلاین برای آن دسته از افرادی که به هر دلیلی نتوانستند از فروشگاه‌ها در روز بلک فرایدی خرید کنند، بدون حضور در صف‌های طولانی و مکان‌های شلوغ فراهم کرد. و این رسم از آن سال به بعد شکل رسمی به خود گرفت و هر ساله ادامه پیدا کرد.

جالب است بدانید فروشگاه‌های آنلاین آمازون، ebay و علی‌بابا از پایه‌گذاران اصلی فروشندگان اینترنتی در سایبر ویک و یا دوشنبه‌ی سایبری بشمار می‌روند.

بلک فرایدی ریشه در کدام شهر و کدام فرهنگ دارد؟

در دهه 1950 پلیس شهر فیلادلفیا که هر ساله از شلوغی و ترافیک بعد از عید شکرگزاری که به دلیل برگزاری بازی فوتبال آمریکایی و تب خرید ایجاد می‌شد به تنگ آمده بود، بدین ترتیب روز جمعه‌ی بعد از شکرگزاری را «سیاه» شمرد. و این نام نه‌چندان خوشایند بر‌روی این جمعه ماندگار شد.بلک فرایدی (جمعه سیاه)

اما در سال 1961 فروشندگان این شهر هر چه تلاش کردند تا جمعه «سیاه» را به «بیگ فرایدی» یا همان «جمعه بزرگ» تغییر دهند، اما موفق نشدند. و در دهه 1980 بار دیگر فروشندگان با تکیه بر سیاهی رنگ سود و قرمزی ضرر در زبان حسابداری تلاش کردند بار منفی «بلک فرایدی» را از بین ببرند که اینبار تا حد زیادی نیز موفق شدند.

بلک فرایدی (جمعه سیاه)

چند سالی است که تب بلک فرایدی و سایبر ویک به ایران نیز رسیده است و برخی سایت‌های فروش آنلاین با عناوینی به نام حراجمعه و جمعه به خرید و … به فروش کالاهای موجود در سایت خود در این چند روز می‌پردازند و اما این که چقدر در کار خود موفق بوده و چقدر مشتریان کالاها از تخفیفات واقعی بهره می برند جای بحث دارد…

امتیاز: 5.0 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.