جوش زدن ناگهانی صورت

6 مورد معمولی که باعث جوش زدن ناگهانی صورت شما می‌شوند

اگر تا به حال برایتان پیش آمده که بعد از خوردن ناهار به آینه سرویس بهداشتی محل کار خود نگاه کنید و متوجه یک جوش مجلل جدید شوید، این مطلب مخصوص شماست! احتمالا در آن لحظه تعجب کرده‌اید و از خود پرسیده‌اید که چنین جوش زشتی از کجا آمده است؟ خب ما به شما می‌گوییم. در ادامه با دینو همراه باشید تا با 6 مورد معمولی که باعث جوش زدن ناگهانی صورت شما می‌شوند، آشنا شوید.

علل شایع جوش زدن ناگهانی صورت

شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که بعضی از جوش‌های صورت شما، ناگهان بدون هیچ دلیلی ظاهر می‌شوند و بعد از ظهرتان را خراب می‌کنند. متاسفانه یا خوشبختانه، باید بگوییم که بیشتر این جوش‌ها اتفاقی نیستند و دلایل قابل کنترلی برایشان وجود دارد. برای این که بفهمید آن‌ها دقیقا از کجا آمده‌اند و همچنین برای جلوگیری از ظهور دوباره این مهمانان ناخوانده، ما با متخصصان پوست در این باره مشورت کرده‌ایم. آن‌ها با مشخص کردن علل شایع جوش زدن ناگهانی صورت، خبرهای خوبی نیز در این باره به ما داده‌اند. باید بگوییم که تقریبا همه آن‌ها با چند ترفند ساده و تغییر در شیوه زندگیتان، قابل پیشگیری هستند. علاوه بر تغییرات هورمونی شایع، 6 مورد معمول دیگر را در این جا با هم بررسی می‌کنیم. به این موارد توجه کنید.

1. استرس و اضطراب

جوش زدن ناگهانی صورت - 1. استرس و اضطراب

جوش زدن ناگهانی صورت بدون هیچ گونه پیش‌زمینه‌ای، خبر از ضعف اعصاب و عادات رفتاری نامناسب می‌دهد. اگر جوش‌های شما قبل از بزرگ شدن، به صورت مرحله به مرحله بروز نکنند یا بدون تحریک اعصاب صورتتان ظاهر شوند، احتمالا عامل اصلی ایجادشان، استرس و اضطراب است. «جاشوا زایکنر» (Joshua Zeichner)، پزشک متخصص پوست در این باره می‌گوید:

ما می‌دانیم که استرس تاثیر قابل توجهی بر روی پوست دارد. هنگامی که استرس دارید یا مضطرب هستید، مغز شما هورمونی به نام «کورتیزول» را آزاد می‌کند که باعث می‌شود غدد چربی بیش از حد فعالیت داشته باشند. در طول این فرایند، آن‌ها شروع به تولید سبوم بیشتری نموده که در نهایت منجر به آکنه می‌شوند. در حالی که بسیاری از جوش‌های هورمونی اجتناب‌ناپذیر هستند، می‌توان با آرامش بیشتر موارد ناشی از استرس را از بین برد.

2. رژیم غذایی

جوش زدن ناگهانی صورت - 2. رژیم غذایی

اگر صبح روز بعد از یک مهمانی شام و دورهمی لذت بخش، از خواب بیدار شده و صورت خود را میزبان جوش‌های ناخوانده یافتید، احتمالا عامل آن خوردن شیرینی و لبنیات است. دکتر زایکنر در مورد تاثیرات مواد غذایی رژیم ما در ایجاد جوش‌های نامطلوب معتقد است:

بعضی از مواد غذایی مانند لبنیات و خوراکی‌های قندی باعث ایجاد التهاب در پوست می‌شوند که این التهاب دلیل اصلی بروز جوش و آسیب پوستی خواهد بود. برخی از افراد نسبت به سایرین حساس‌تر هستند، بنابراین، باید به این نکته توجه داشته باشید که پوست شما بعد از خوردن هر چیزی، چگونه نسبت به مواد تشکیل دهنده آن واکنش نشان می‌دهد.

3. محصولات زیبایی و آرایشی

جوش زدن ناگهانی صورت - 3. محصولات زیبایی و آرایشی

محصولات زیبایی و آرایشی مناسب می‌توانند بهترین رفیق پوست شما باشند. در عین حال محصولات اشتباه و نامناسب می‌توانند به سرعت به دشمنی بزرگ تبدیل شوند. اگر در انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی پوست و موی خود دقت نکنید، ممکن است طراوت و شادابی پوست خود را از دست بدهید. دکتر زایکنر در این باره توضیح می‌دهد:

محصولات سنگین و مسدودکننده منافذ پوست، از جمله پرایمرهای بر پایه روغن می‌توانند منافذ تنفسی پوست را مسدود کنند. در هنگام خرید این محصولات، به دنبال مواردی با اصطلاح «غیرکومودوژنیک» (Non-Comedogenic) بر روی برچسب آن‌ها باشید. غیرکومودوژنیک به این معنی است که مواد تشکیل دهنده محصول مورد استفاده شما، منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند. فراموش نکنید که هر شب قبل از خواب حتما آرایش خود را پاک کنید و هرگز با آرایش نخوابید.

4. تلفن همراه

جوش زدن ناگهانی صورت - 4. تلفن همراه

همه ما این را می‌دانیم که تلفن‌های همراه از سنگ‌های توالت آلوده‌تر هستند. با این که بدن شما برای حفظ سلامتی خود به باکتری‌های متنوع محیط نیاز دارد؛ اما، تمام باکتری‌های روی گوشی برای پوست مناسب نیستند. آلودگی‌های سطح تلفن همراه شما می‌توانند وارد منافذ پوست شده و با تجمع خود باعث ظاهر شدن جوش‌های ناخوشایند شوند. برای ایمن نگه داشتن پوست و همچنین سیستم ایمنی بدنتان، لازم است حتما تلفن خود را مرتبا با دستمال مرطوب ضدباکتری تمیز کنید.

5. ورزش و فعالیت جسمانی

5. ورزش و فعالیت جسمانی

اجازه دهید موضوعی را برایتان روشن کنیم. عرق کردن به خودی خود دلیل جوش زدن ناگهانی صورت نیست. توجه داشته باشید که فقط اگر عرق برای مدت طولانی بر روی پوست شما باقی بماند، ممکن است باعث ایجاد جوش شود. فراموش نکنید که حتما بلافاصله پس از ورزش و فعالیت‌های جسمانی، صورت خود را با پاک‌کننده ملایم بشویید و سپس با مرطوب‌کننده ماساژ دهید. یک عادت دیگر افراد ورزشکار این است که با آرایش غلیظ به فعالیت می‌پردازند. همیشه سعی کنید قبل از شروع ورزش، آرایش خود را بشویید یا تا حد امکان کمتر آرایش کنید تا از گرفتگی منافذ پوستتان جلوگیری شود.

6. آب و هوا

6. آب و هوا

شاید تعجب کنید اگر به شما بگوییم که نصب یک اپلیکیشن هواشناسی روی گوشی هوشمندتان، می‌تواند شما را از شر جوش‌های بد خلاص کند. چطور است به صحبت‌های پزشک متخصص پوست «ناوا گرینفیلد» (Nava Greenfield) در این باره توجه کنید. به اعتقاد او، آب و هوا، خصوصا رطوبت زیاد می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر پاکیزگی و زیبایی چهره شما داشته باشد. همچنین «آدری کانین» (Audrey Kunin)، متخصص پوست و موسس DERMAdoctor در مصاحبه خود با Well+Good در این باره توضیح داده است:

نم هوا، پوست را با یک لایه از گرما و رطوبت می‌پوشاند که منجر به گسترش منافذ باز، افزایش تولید چربی و پیری آن می‌شود. چنین شرایطی باعث گرفتگی منافذ با آلودگی‌ها یا حتی گسترش لکه‌های صورت خواهد شد.

اگر در حال رفتن به یک شهر مرطوب هستید یا قصد دارید تعطیلات تابستانی خود را در کنار ساحل بگذرانید، حتما یک محصول لایه‌بردار مواد شیمیایی مانند «سرم گلیکولیک» را برای پاکسازی و بستن منافذ پوست خود تهیه کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد. نظرات خود را درباره 6 مورد از علل شایع جوش زدن ناگهانی صورت برای ما بنویسید. شما چه راهکارهایی را برای زیبایی و شادابی بیشتر پوست توصیه می‌کنید؟

منبع: Well+Good

بیشتر بخوانید: ۵ روش برای جلوگیری از لکه‌ها و آکنه‌های پوست صورت : با آرایش نخوابید

بیشتر بخوانید: این دستورالعمل بالم لب خانگی برای تمام فصول سال را امتحان کنید

امتیاز: 4.0 از 5 (8 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.