آب اقیانوس‌های زمین

آیا امکان دارد که تمام آب اقیانوس‌های زمین تبخیر و خشک شود؟

خبر وحشتناک این است که درجه حرارت زمین روز به روز بیشتر می‌شود و باعث افزایش دما اقیانوس‌ها و در نهایت تبخیر آب اقیانوس‌های زمین خواهد شد. در اواسط قرن بیستم اندازه گیری و بررسی آب اقیانوس‌ها مورد بررسی قرار گرفته و به لطف تغییرات آب و هوایی و تغییرات زیست محیطی با اثرات منفی بشر شاهد کاهش آب اقیانوس‌ها بوده‌ایم که احتمالاً این وضعیت در سال‌های آینده بدتر خواهد شد.

اما سؤال این است که آیا با ادامه یافتن این وضعیت و بیشتر شدن گازهای گلخانه‌ای و در نهایت گرم شدن بیشتر زمین، آب اقیانوس‌های زمین کاملاً تبخیر و خشک خواهد شد؟ پاسخ این سؤال این است که خوشبختانه شرایط فعلی زندگی بشر به گونه‌ای است که اگر با همین شیوه ادامه پیدا کند، زمین به اندازه خشک شدن تمامی آب اقیانوس‌ها گرم نخواهد شد و با شرایط فعلی جای نگرانی نخواهد بود. در ادامه توضیحات و جزییات بیشتر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

خشکی و تبخیر کامل آب اقیانوس‌های زمین

تبخیر کامل آب اقیانوس‌های زمین

Zeke Hausfather، یکی از دانشمندان آب و هوایی، یک سازمان غیر انتفاعی را برای تجزیه و تحلیل اطلاعات دما راه اندازی کرد بر اساس تحقیقات حاصل شده مشخص شد که حتی اگر تمام ذخایر سوخت شناخته شده فسیلی سوزانده شود، هنوز زمین آن‌قدری که بتواند آب اقیانوس‌های زمین را خشک کند گرم نخواهد شد. گازهای گلخانه‌ای مانند دی اکسید کربن و متان، دمای زمین را به مقدار زیادی افزایش خواهند داد و حدود 93 درصد از گرمای اضافی توسط اقیانوس‌ها جذب می‌شود که این باعث کاهش سطح آب اقیانوس‌های خواهد شد.

بر اساس تحقیقات این افزایش دما حتی به عمق آب اقیانوس‌ها نیز رسیده است اما فعلاً جای نگرانی نخواهد بود، چرا؟ چون درست است که گرمای زیاد باعث گرم شدن آب اقیانوس و در نهایت تبخیر آب می‌شود اما بخار آب خودش هم یک گاز گلخانه‌ای بوده بنابراین در اتمسفر باقی خواهد ماند و مجدداً در یک چرخه به زمین باز خواهد گشت. در نتیجه ظاهراً طبق بررسی‌ها خشکی آب اقیانوس‌ها به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد هنوز تا تبدیل شدن به سیاره زهره فاصله بسیار زیادی داریم. اما این بدان معنا نیست که می‌توانیم آب را هدر دهیم.

Hausfather  همچنین گفت: از لحاظ تاریخی، اقیانوس‌های سیاره ما نسبت به شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم بوده‌اند. به عنوان مثال، صدها میلیون سال پیش، جهان ما با یک سناریوی “زمین گلوله برفی” مطرح شده بود که تمام سطح آن در یخ پوشیده شده بود، تا حدی که حدود 55 میلیون سال پیش، درجه حرارت جهانی به طور متوسط 9 تا 14 درجه فارنهایت (5 تا 8 درجه سلسیوس) بود.

آب اقیانوس‌ها

مرگ خورشید مساوی با نابودی زمین

اما احتمالاً خشکی آب اقیانوس‌ها تنها نگرانی بشریت نیست بلکه مرگ خورشید موضوع مهم‌تری است که باید به آن فکر کنیم. بر اساس تحقیقات انجام شده خورشید هم مانند بسیاری از ستاره عمر محدودی دارد و احتمالاً مرگ خورشید در آینده اتفاق افتاد که مرگ خورشید مساوی با نابودی زمین است.

بر اساس گزارش‌های عمر خورشید پس از 7 میلیارد سال آینده به روزهای آخر خود خواهد رسید و این در حالی است که تبخیر آب اقیانوس‌ها از حدوداً یک میلیارد سال بعد آغاز به بیشترین حد خود خواهد رسید که این به معنای نابودی زمین و زندگی بشریت نخواهد بود.

امتیاز: 3.0 از 5 (8 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۵ دیدگاه

  1. Avatar علی گفت:

    آب اگه بخار بشه ، خارج از جو زمین هم میره؟
    بنظر اینطور نمیاد.
    بالاخره آبها ، متراکم میشن و در نقطه ای از زمین ، فرود میان.

    • Avatar سام گفت:

      دقیقا طبق نظریه لاووازبه ماده ازبین نمیره فقط تغییر شکل پیدامیکنه

    • Avatar مهدی دانش گفت:

      آفرین علی آقا
      منم سوال اصلیم اینه که آیا آب از جو خارج میشه؟
      که با اطلاعاتی که داریم بعیده.
      چون وقتی آب بخار میشه به ابر تبدیل میشه و این ابرها در لایه های مختلف جو ابتدا به باران و در لایه های بالاتر جو به برف و همینطور در لایه‌های بالا دست جو به تگرگ بدل و به خود زمین باز میگردن
      پس بنابراین آب در یک چرخه مداوم در روی کره زمین باقی خواهد ماند.

  2. Avatar علیرضا گفت:

    پییییفففف 1 میلیارد سال دیگههه . برو عامو دلت خوشه

  3. Avatar هادی جعفرزاده گفت:

    البته باید به نکته دیگری هم توجه می شد اون هم این بود که با گرمای زمین یخچال های قطب های زمین آب می شدند و خود این باعث بالا آمدن آب اقیانوس ها می شود همین چند سال پیش به دلیل آب شدن یخچال ها شهر میامی آمریکا کنار اقیانوس آرام دچار مشکل شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.