شما نباید موهای داخل بینی خود را با موم یا موچین بکنید، در اینجا دلیلش را بخوانید

انتخاب اینکه موهای قسمت‌هایی از بدن مانند پاها، بازوها و ناحیه تناسلی را حذف کنید به شما بستگی دارد. اما وقتی صحبت از موهای داخل بینی می‌شود، بهتر است آنها را دست‌نخورده بگذارید و کوتاه نکنید.

دکتر «دان جی. بیزلی»، متخصص گوش، حلق و بینی، می‌گوید: «بینی ناحیه حساسی است که پر از رگ‌های خونی و غشاهای مخاطی است.» چه خودتان در خانه این کار را انجام دهید و چه در یک سالن زیبایی، بیرون کشیدن موهای بینی، به خصوص اگر به طور نادرست یا بدون رعایت نکات بهداشتی انجام شود می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد. این کار می‌تواند منجر به عوارضی مانند فولیکولیت یا سلولیت بینی شود.

در ادامه به شما می‌گوییم خطرات بند انداختن و کندن موهای بینی چیست و چه جایگزین‌های ایمنی وجود دارد.

اهمیت موهای داخل بینی در چیست؟

شاید به موهای بینی خود زیاد فکر نکرده باشید (به غیر از اینکه چقدر ناخوشایند به نظر می‌رسند) اما واقعیت این است که آنها به دلایلی در آنجا هستند.

دکتر «مایکل جیکوبز»، متخصص پوست در نیویورک توضیح می‌دهد: «نقش اصلی موهای بینی، به دام انداختن گرد و غبار، گرده و دیگر ذرات معلق در هوا است تا هوایی که تنفس می‌کنید تا حدی تصفیه شود.» او اضافه کرد که این موها به عنوان یک سد فیزیکی عمل می‌کنند و مانع از ورود این آلاینده‌ها به مجاری بینی می‌شوند، که می‌تواند موجب تحریک یا آسیب به دستگاه تنفسی شود.

کندن موهای بینی با وکس

دکتر بیزلی همچنین اشاره کرد که موهای بینی نقش حفاظتی دارند و ما را نسبت به خطرات احتمالی آگاه می‌کنند. او می‌گوید: «وقتی چیزی موهای بینی را لمس می‌کند، مانند یک حشره کوچک یا محرک دیگر، باعث ایجاد عطسه می‌شود که واکنش بدن برای دفع آن محرک است.»

علاوه بر این، موهای بینی به حفظ رطوبت مناسب در مجاری بینی کمک می‌کنند. بیزلی گفت: «موهای بینی رطوبت هوای بازدم را به دام می‌اندازند و از خشک شدن بیش از حد مجاری بینی جلوگیری می‌کنند.» این رطوبت باعث می‌شود هوایی که تنفس می‌کنیم مرطوب شود و این امر به نفع سیستم تنفسی ما است.

خطرات بند انداختن موهای بینی چیست؟

حذف کامل موهای بینی به معنای حذف سیستم فیلتراسیونی است که برای حفظ سلامت و جلوگیری از عفونت‌هایی مانند وستیبولیت بینی و آبسه بینی ضروری است. دکتر «نیکول آرونسون»، متخصص گوش، حلق و بینی می‌گوید: «اگرچه بند انداختن لزوماً سیستم ایمنی را تضعیف نمی‌کند، اما با ایجاد بازشدگی‌هایی در پوست، راهی برای ورود باکتری‌ها به بافت‌های عمیق‌تر ایجاد می‌کند و به این ترتیب فرصت بروز عفونت را فراهم می‌کند.»

بند انداختن موهای بینی می‌تواند عوارض جانبی دیگری نیز به همراه داشته باشد، به‌ویژه اگر توسط فردی بدون آموزش کافی انجام شود یا حتی اگر خودتان این کار را انجام دهید. آرونسون می‌گوید اگر موم خیلی داغ باشد، ممکن است مخاط بینی (بافتی که حفره بینی را پوشش می‌دهد) بسوزد. این امر می‌تواند منجر به ایجاد زخم‌های کوچک در بینی شود و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

علاوه بر این، بند انداختن می‌تواند به‌طور کلی فرایندی تحریک‌کننده باشد. دکتر بیزلی می‌گوید: «بند انداختن موهای بینی می‌تواند تجربه‌ای ناخوشایند باشد، زیرا مجاری حساس بینی به کندن مو واکنش نشان می‌دهند و ممکن است باعث درد موقتی، قرمزی و تحریک شوند.»

مشکل دیگری که ممکن است در نتیجه بند انداختن موهای داخل بینی ایجاد شود، رویش موهای زیر پوستی است. دکتر آرونسون توضیح می‌دهد: «موهای زیر پوستی زمانی سربیرون می‌آورند که مویی که بعد از بند انداختن دوباره رشد می‌کند، نتواند از پوست عبور کند.» از آنجا که بند انداختن موها را از ریشه بیرون می‌کشد، موها باید دوباره راه خود را از میان لایه خارجی پوست پیدا کنند (برخلاف روش‌های دیگر حذف مو که مو در سطح پوست باقی می‌ماند).

دکتر جیکوبز هشدار می‌دهد که بند انداختن موهای بینی را به‌طور کامل کنار بگذارید تا خطر استنشاق سموم بیشتر، تحریک غشاهای بینی و ایجاد موهای زیر پوستی کم شود.

کندن موهای داخل بینی

جایگزین‌هایی برای بند انداختن موهای داخل بینی

علاوه بر بند انداختن باید موچین را هم از لیست حذف کنید. آرونسون می‌گوید باید از کندن موهای داخل بینی با موچین هم اجتناب کرد و اشاره می‌کند که او بارها مجبور شده است آبسه‌های بینی ناشی از کندن موهای بینی را باز و تخلیه کند. او می‌گوید: «این روش را برای حذف موهای بینی توصیه نمی‌کنم.»

اگر متوجه شدید که موهای بینی‌تان بیش از حد بلند شده‌اند و ظاهری ناخوشایند دارد، می‌توانید آنها را با یک قیچی ابرو تمیز کوتاه کنید. این روش برای حذف موهایی که زیر سوراخ بینی قرار دارند بهتر است. برای این کار بهتر است از قیچی‌های زاویه‌دار با نوک‌های گرد استفاده کنید، زیرا خطر بریدگی و آسیب را کم می‌کند و به شما کمک می‌کند به راحتی به نقاط دشوار دسترسی پیدا کنید. برای کوتاه کردن موهای عمقی‌تر در بینی، می‌توانید از یک دستگاه کوتاه‌کننده برقی استفاده کنید. این دستگاه‌ها ایمن و آسان برای استفاده هستند.

این دو روش (استفاده از قیچی‌های گرد و دستگاه کوتاه‌کننده برقی) جایگزین‌های بسیار ایمن‌تری نسبت به بند انداختن یا وکس هستند و به جلوگیری از مشکلاتی مانند موهای زیر پوستی و تحریک کمک می‌کنند.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.