جمعیت مسلمانان

چرا جمعیت مسلمانان جهان سریع‌تر از مذهب‌های دیگر در حال رشد است؟

طبق مطالعات مرکز تحقیقات پیو، اسلام سریع‌ترین رشد جمعیت را در میان ادیان جهان دارد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در نیمه دوم قرن بیست و یکم، مسلمانان به عنوان بزرگترین گروه مذهبی جهان، جایگزین مسیحیان در جایگاه اول خواهند شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که جمعیت جهانی مسلمانان از سال 2015 تا 2060 از 1.8 میلیارد نفر به 3 میلیارد نفر برسد. در نتیجه در سال 2060، مسلمانان 31.1٪ از جمعیت جهان را تشکیل خواهند داد. این افزایش تعداد مسلمانان بسیار بیشتر از افزایش 24.1٪ در سال 2015 است. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود که افزایش تعداد مسلمانان جهان دوبرابر سریع‌تر (۷۰ درصد رشد) از افزایش جمعیت جهان (۳۲ درصد رشد) رشد داشته باشد. اما چه عواملی باعث رشد جمعیت مسلمانان در جهان می‌شود؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

جمعیت مسلمانان

علت رشد جمعیت مسلمانان چیست؟

تعداد بالای مسلمانان در گروه سنی جوانان

جمعیت مسلمانان

جمعیت جوانان در هر دین و مذهبی بسیار مهم است که مسلمانان، بیشترین تعداد جوانان را دارند. در واقع مسلمانان، جمعیت زیادی در میانگین سنی ۲۴ سال دارند. این در حالی است که بیشترین تعداد مسیحیان متعلق به جمعیت بزرگسالان میانگین ۳۰ ساله است. از سوی دیگر بیشترین گروه سنی هندوها میانگین سنی ۲۷ سال بوده که این ارقام نسبت به مسلمانان بسیار پایین است.

نرخ زاد و ولد بالا

یکی دیگر از دلایل عمده رشد اسلام در جهان، نرخ بالای باروری زنان مسلمان است. مسلمانان بیش از هر گروه مذهبی دیگری، فرزندآوری دارند و فرزندان بیشتری به دنیا می‌آورند. به طور متوسط، نرخ باروری زنان مسلمان 2.9 بوده در حالی که میانگین کل افراد غیر مسلمان 2.2 است. پس از مسلمانان، مسیحیان بیشترین فرزندآوری را دارند. در نهایت فرزندآوری و تولد زیاد باعث شده تا هم تعداد مسلمانان جهان افزایش یابد و هم تعداد مسلمانان در گروه سنی جوانان بالا باشد.

مسلمانان در کشورها و مناطق خاصی زندگی می‌کنند

جمعیت مسلمانان

یکی از دلایل رشد تعداد مسلمانان این است که در مناطق خاصی از جهان متمرکز شده‌اند. در واقع بیش از یک سوم کل مسلمانان جهان در خاورمیانه و آفریقا زندگی می‌کنند و جمعیت در این مناطق به سرعت در حال رشد است. در نتیجه رشد جمعیت خاورمیانه و آفریقا مساوی با رشد تعداد مسلمانان است.

تغییر مذهبی بسیار کم در بین مسلمانان

در کشورهای مسلمان، تغییر مذهبی اتفاق نمی‌افتد یا بسیار کم رخ می‌دهد. از سوی دیگر در برخی از کشورهای مذهبی و اسلامی، تغییر دین و مذهب، جرم است و مجازات سختی دارد. در نتیجه اکثر مسلمانانی که از والدین مسلمان متولد می‌شوند، معمولا به اسلام پایبند خواهند بود و دین خود را تغییر نمی‌دهند. اما امکان تغییر دین در مسیحیت وجود دارد و طبیعی است که بسیاری از مسیحیان دین و مذهب خود را تغییر می‌دهند در نتیجه جمعیت این مذهب کمتر می‌شود. از سوی دیگر بخش بزرگی از مسیحیان متولد شده، ترجیح می‌دهند بدون دین و غیر معتقد باشند. شما عزیزان می‌توانید نظرات خود را در رابطه با جمعیت بالای مسلمانان با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: کشورهایی با بیشترین جزایر جهان را بشناسید و از تصاویر این جزایر لذت ببرید
بیشتر بخوانید: کدام کشورها بیشترین هکرها را دارند؟ (لیست 7 کشور با بیشترین هکرها در سال 2019)

امتیاز: 4.2 از 5 (23 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۱۴۴ دیدگاه

  1. Avatar فانوس معرفت گفت:

    افشین عزیز!
    دین انسان را دربند نمی کشند بلکه او را از لاقیدی مطلق می رهاند.

  2. Avatar علی گفت:

    مشک ان است که خود بگوید نه عطار

  3. Avatar LVD گفت:

    الان به نظرم هوای نفس غالب شده به مردم و قتی هم بیاد حیوانیت میاد
    چون کسی از اینترنت من ندیم بگه محدود ش کنند و همه داد گرانی و مشکلات دیگه را می زنند
    علت چی؟ من همین الان در خیابان دیدم یک کودک 12 ساله در پارک چه حرفها زشتی میزد
    و اخبار و اموز ش این رفتار از اینترنت الوده که باز گذا شته و دولت و مجلس باعث این مشکل شدند که باز گذاتند و تازه با گرانی به مردم می دهند …که می بایست اینترنت رایگان و محدود ده و سریع بدند…

    • Avatar اریا گفت:

      فرهنگ غرب روبه ابتذال است و مسیحیت هم جوابگوی نیازهای روحی آنها نمی باشد نمونه اش آزادی ازدواج محارم در فرانسه مهد تمدن غرب و دمکراسی می باشد

  4. Avatar مسلمانم گفت:

    سلام به ایرانیان
    البته در صورت درستی منبع امار فوق و با فرض درست بودن اعداد مقاله میتوانم نتیجه گیری هایی داشته باشم که اعلام میکنم البته گفته شده پیو و لینک مقاله اصلی گفته نشده که واقعا به دور از اخلاق و ادب هست که مقالات سایت های دیگر را ترجمه کنید بدون ذکر منبع و دزدی به حساب میاد این طرز مقاله نوشتن.
    واما بعد شاید بتوان چنین گفت که کشورهای مسلمان دو گروه هستند که واقعا عجیب هم هست تا حدودی از این نظر که عده ای از مسلمین بسیار ثروتمند هستند مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس و رفاه بالایی بدون کمترین کارو تلاش دارند و طبیعی عست هر انسانی در چنین شرایطی فعالیت جنسی بیشتری خواهد داشت و زاد ولد بیشتر میشود دوم مناطق بسیار فقیر و بیچاره مسلمان مانند مناطق افریقایی که بسیار هم زیاد هستند و مناطقی مانند اسیای مرکزی مثل ترکمنستان و اذربایجان و ترکیه تا افغانستان و پاکستان این ها هم رفاهی بین متوسط تا کمتر دارند و نکته جالب توجه این هست این کشورها اصلا نه صنعتی دارند و نه مالیاتی میدهند و همین کار نکردن برعکس فقری که دارند باعث شده فعالیت جنسی در این مناطق هم بالا باشد چون زمان استراحت بالایی دارند ولی اغلب مسلمین سواد علمی ندارند و در حدود خواندن کتاب اسمانی سواد دارند همین باعث شده رفتاری نزدیک به حیوانات داشته باشند و دغدغه های فلسفی نداشته باشند و دارای شادی درونی بسیار بالاتری باشند چون اصولا به مقدار نادانی هر فرد شادی او بیشتر است قصد بنده هرگز توهین به مسلمین نیست و خودم هم مسلمان هستم و بسیار به مسلمین احترام میگذارم و ارزش یک فرد مسلمان را صد ها برابر فرد غیر مسلمان میدانم لکن قصد بنده بررسی چرایی این ارقام و اعداد است تا متوجه عمق دلیل افزایش جمعیتی مسلمین شویم همین نوعی نداشتن مسولین در قبال فرزندان در کشور های مسلمان بدلایل بالا موج میزند و گسترده است همین نداشتن مسولیت در قبال رفاه و تحصیلات فرزندان بطور طبیعی باعث شده فرزندان بیشتری بیاوریم و در برخی کشورهای مسلمان اصلا د اشتن فرزند بیشتر یعنی درامد و نیر وی کار بیشتر برای پدر و مادر در همین ایران هم سالها همینطور بود و پدران ما هم در چنین خانواده هایی به دنیا امده اند این یک موضوع که توضیح اجمالی دادم.
    نکته بعدی درباره این امار اینست خیلی استثنایی و به ندرت اشخاصی از ادیان دیگر مسلمان میشوند چون دین اسلام دشواری ها و محدودیت های زیادی د ارد که با روح انسان مدرن سازگار نیست و منطقی ندارد کسی ازادی های خودش را محدود کند بخصوص مسیحی ها و بودایی ها .
    نکته دیگر سطح مسلمانی در کشورهای اسلامی هست که بنوعی دین اسلام در کشورهای مسلمان بنوعی ارثی و کاملا طوطی وار است و فرد اصلا تصوری از دین اسلام حتی نداشته و صرفا اموزه های والدین را تکرار میکند و فقط عنوان مسلمان ر ا یدک میکشد مثلا در مالزی و اندونزی که کفر را با اسلام کاملا مخلوط کرده اند و شکل جدید و غیر عقلانی از اسلام را اختراع کرده اند یا در همین ایران که اغلب ایرانی ها نماز نمیخوانند حجاب رعایت نمیکنند و اسلام را زیر پا گذاشته و فقط در جشن ها و عزاداری ها مناسک و اعمال بخصوصی را بعنوان اسلام انجام میدهند و اعتقاد دارند مسلمان هستند در صورتیکه هیچ شباهتی بین اعتقادات و اعمال انها با اسلام در قران وجود ندارد و نکته جالب دیگر روند خروج از اسلام در نسل مدرن وجدید است که بطور اعجاب اوری در حال گسترش است یعنی نسل جوان به محض رفتن به دانشگاه دچار بی اعتقادی عمیقی میشوند که بدلیل نداشتن تربیت دینی و اسلامی است ولی این حرکت در پدران ما دیده نشد چون واقعا سطح علمی و دیدگاههای خیلی ضعیفی داشتند و دنبال لقمه نانی بودند و فرصتی برای اعتقادات نداشتند.
    البته ممکن است اشخاص بگویند که خوب این افراد چرا در جامعه نمود و ظهور ندارند؟ ساده است بدلیل ترس از اثار بدی که در زندگی انها دار د و محرومیت از حقوق اجتماعی در کشورهای اسلامی اغلب مردم منافق هستند یعنی اعتقادی ندارند ولی اظهار میکنند که اعتقاد دارند و حتی بطور نمادین نماز هم میخوانند حتی بدون وضو خنده دار هم هست ولی واقعیت تلخی است.
    همه موارد بالا را که گفتم برعکس کنید تا دلایل کاهش جمعیت غیر مسلمانان را بفهمید.

    • Avatar محمدعلی گفت:

      آدم ها صاحب دارند ، و اون خداست ، مدیر و مدبر عالم خداست ، در قرآن آمده همانا دینی که خداوند اختیار کرده (به معنای راه زندگی در این عصر)اسلام است ، برای همین مردم جهان کم کم بروزرسانی میشن به سمت اسلام.

  5. Avatar علی گفت:

    اللّهم صلی علی مُحَمّد وَ آل محَمّد❤

  6. Avatar Muslimah گفت:

    اسلام، دینی که برای هدایت آمد…
    برای پایان دادن به جهلی که مردم در آن غرق شده بودند….
    اسلام گفت: خدا نزدیک است.
    گفت: هیچکس مانند او نیست…
    ما را به توحید و یکتاپرستی دعوت کرد نه به جنگ و خونریزی…
    به رفتار محمد توجه کنید.
    آیا او بیهوده مردم را می کشت؟
    آیا دشنام میداد؟ آیا با شمشیر به استقبال کسانی رفت که او را مسخره میکردند، به او ناسزا می‌گفتند و به بدترین شکل آزارش میدادند؟!

    حال ما به جان هم افتاده ایم.
    آیا واقعا مسلمانیم؟ پیرو محمد؟!
    آیا به قرآن عمل میکنیم؟
    آه ما با دین خود چه کردیم!
    قبل از این، زندگی من پر از جهل بود. تهی بودن را تا اعماق دلم احساس میکردم.
    حالا من مسلمانم!
    باور کنید این انتخاب من هرگز بدون فکر و بدون تحقیق نبود.
    شبی که اسلام را دریافتم، از خوشحالی نمی‌دانستم چکار کنم….
    زندگی من با این دو جمله تغییر یافت:

    اشهد ان لا اله الا الله
    اشهد ان محمد رسول الله

  7. Avatar Muslimah گفت:

    مثل خورشید درخشان بود قرآن کریم
    حیف اسلام که اینگونه خرابش کردیم…

  8. Avatar بنده خدا گفت:

    سلام علیکم
    مشکل این هست که ما میگیم علم و دین در تعارض هستند. این شبهه از اساس مشکل داره چون در این شبهه میگه علم و دین در یک ساحت هستند. نظر ایم است که اصلا علم و دین دو ساحت متفاوت هستند علم به نظریات و تجربیات مادی می پردازه اما دین با روح و امورات معنوی کار داره. مشکل اینه که روح رو با جسم یکی گرفتیم بعد میگیم اینها در تعارض هستند.

  9. Avatar اخگر گفت:

    برای دوری از تشتت افکار و دست یابی به حقیقت به انواع تاریخهای ادیان رخوع نتید که چگونه بوجود امده اند و تاثیر کزاری انها بر هم. بانترتیب بدون تعثب و عقلانه مسایل را خواهید شناخت. مثلا در دین یهود عهد قدیم به جهنم وجود دارد به بهشت و به فرشتکان. در عهد خدید بعلت حکومت 200 باله ایران بر فلسطین این موارد وارد شدند. همچنین اخرالزمان و روز خزا هم مشابها. در مقایسه تورات با اسلام 80 در صد مشابه میباشند. نمازهای پنجکانه در دین زرتست وجود داشته روزه یک مابه در دین مانی وخود داسته و………..متاسفابه دین بعنوان وسیله استفاده شده و میشود. اینکه جتایاهای بزرک توسط بی دینان انجام شده و میشود درست نیست. کلیسای کاتولیک در اکثر جنایات تاریج دست داشته از قتل عام مسلمانان در جنکهای صلیبی با شوزاندن میلیونها نفر بعنوان کافر و جن زده تا شراکت در جنایات هیتلری. . از دو هزار سال تاریخ فقط 100 سال در جهان صلح بوده و عمده این جنگها توسط ادیان ابراهیمی بوده است. فرهنگ و دانایی بالاترین دین است و برای افراد نااکاه هدایت انها در جهت مثبت و انساتی دین بیز نیتواند کارشاز باشد

  10. Avatar سیناعباسی گفت:

    من یک مسلمانم…و از اینکه پیرو آل علی ام به خود میبالم….دور دنیا را هر چقدر بگری پاک تر از اهل بیت و خاندان طهارت و کرامت نمی یابی

  11. Avatar مجتبی گفت:

    خدایا من تو را دوست دارم اما از کشیش ها می ترسم.

  12. Avatar مینا گفت:

    عشقم اسلامه عشقم الله
    منم یک مسلمونم⁦❤️⁩

  13. Avatar ستاره گفت:

    ای کاش چشمامون رو باز کنیم…
    ای کاش به جای زبان از عقل کمک بگیریم….
    برید قرآن رو مطالعه کنید دوستان عزیز…
    در مورد اسلام تحقیق کنید..‌
    همینطوری یه چیزی نگید…
    دین اسلام زیباترین دین و آیین در جهانه و با حرف بعضی از افراد چیزی عوض نمیشه…😊

  14. Avatar ستاره گفت:

    فکر نکنید بین دین و علم تضاد هست!
    هرگز اینطور نیست.
    دین اسلام سرشار از معجزات علمی هست و قرآنی که هزار و چهارصد سال پیش نازل شد به چیزهایی اشاره کرد که تازه الان کشف شده.
    دوستان بهتون پیشنهاد میکنم که همین الان عبارت « معجزات علمی قرآن» رو سرچ کنید. اون وقت پی میبرید که قرآن چی بوده و شما نمی دونستید…

    • Avatar invisible گفت:

      منم توصیه میکنم تناقضات قران رو سرچ کنید یا فقط یکبار بفارسی بخونیدش!

      • Avatar ستاره گفت:

        قرآن هیچ تناقضی نداره اما معجزه زیاد داره…

      • Avatar ستاره گفت:

        قرآن کریم هیچ تناقضی ندارد و سراسر معجزه و جملات زیبا و عشقه…

      • Avatar فاطمه گفت:

        قرآن عاری از هرگونه تناقضات است.

      • Avatar invisible گفت:

        بنظرم با ۶ تا اسم دیگه بیا همین جمله رو بذار :))

      • Avatar invisible گفت:

        مشکل انسانها اینه که اول انتخاب میکنن و بعد برای انتخابشون دنبال دلیل میگردن اونهم با تعصبی کورکورانه که از جهل و ترس میاد!

      • Avatar M گفت:

        اگر منظورت از تناقضات کتاب های صادق هدایت و کسروی هست باید به اطلاعت برسونم که کتب این افراد که شبهه انداخته بودند کاملا پاسخ داده شد . این تناقضات برای کسائی خوب و زیبا جلوه میکنه که حتی یکبار هم قرآن رو نخونده حتی از روی معنی . قرآن چندین و چند تفسیر داره و یکی از یکی کامل تر . نویسنده های به ظاهر روشنفکر شما حتی به زبان عربی هم مسلط نبودند . یک کلمه رو درست معنی نکردن . به یکی از ۴۱ شبهه ای که وارد کردن اشاره میکنم :
        گفته شده در قرآن قلب افراد دارای درک و فهم هست و درک میکند و آقای شبهه افکن گفته این یک غلط فاحش است .
        طبق تحقیقاتی انجام شد با پیوند قلب یک دختر ۱۴ ساله ژیمناستیک کار به یک فرد ۴۷ ساله ، همسر اون مرد ۴۷ ساله متوجه رفتار غیر عادی اون شد . همسرش گفت که اون حرکات ژیمناستیک انجام میده و رفتار های دخترانه داره و شور و شوق یک دختر ۱۴ ساله رو داره و شیرین کاری میکنه !!!! حالا من کمی خلاصه کردم . لینک میزارم از مقاله خودتون مطالعه کنید هر چند که میدونم بعد از شکستتون هیچ وقت زیربار نمیرید ولی باید گفته بشه :
        http://www.newdualism.org/nde-papers/Pearsall/Pearsall-
        Journal%20of%20Near-Death%20Studies_2002-20-191-206.pdf

        • Avatar IL گفت:

          همه مذهبی ها اساتید سفسطه و مغلطه هستن یا فقط شما اینقدر پرت و پلا بهم میبافین؟

          • Avatar فل گفت:

            آدم سفسطه گرا شناختی نسبی از فلسفه داره؛ ولی اگر اینها ارزنی فلسفه داشتند، دستوراتی که چند قرن از تاریخ انقضای اونا میگذره به مردم تحمیل نمیکردند.

          • Avatar SomeOne گفت:

            سلام
            کلماتی که در بیان نظر شما کنار هم قرار گرفته‌اند ، خاصه تمییز داده نشدن دین از مذهب و به دنبال آن سفسطه و مغلطه چند دیدگاه را از دید مجادله‌گران منتقد دین به مخاطب آشنا می‌دهد
            یکی اینکه دین و مذهب یکی‌اند و جز تخیلات و توهمات شخصیِ افرادی برای یافتن سرپناهی از دست زندگی مشقت‌بار دنیا نیست و این توهمات و تخیلات توسط یا سیاست یا جهل در توده‌ی مردم راه یافته‌اند.
            نقد دیدگاه های پیش دستی در جامعه (اگر بتوان آن ها را «دید»گاه نامید) کاری است بس خطیر ولی بسیار ارزشمند .
            روی این اگر تاکید دارم چون بسیاری راه باطل کردن چیزی را بر درک آن ترجیح می‌دهند .
            این بسیار به دو دسته تقسیم می‌شوند یکی مسخره‌گران و دیگری مجادله‌گران به هر حال تکلیف با گروه اول مشخص است ایشان به طرز واضحی جهل خود را نشانِ مخاطب می‌دهند چرا که به این که آگاه به مسئله‌ای که آن را مسخره ‌‌میکنند نیستند بسیار مفتخرند.
            شیوه‌ی دسته‌ی دوم نیز باطل گرایانه است ایشان ابتدا مخالفت با چیزی را در برمی‌گیرند و سپس دیدگاهی را که این مخالفت را بر هم نزند برمی‌گزینند و هنگامی که می‌پرسیم بسیار خب این غلط چه چیزی مسلک صحیح برای دریافت یک حقیقت است؟ پاسخشان کوتاه است : اندیشه این حرف صددرصد صحیح البته برای مشروعیت بخشیدن به خود به کار می‌رود بله اندیشه متعالی‌ترین جریان برای دمیدن روح در تفکر و حیات بخشیدن بدان است منتها همین مسئله باعث می‌شود مشروعیت بخشیده شده کاذب باشد و شخص خود هم به باور هایش باوری نیابد به چیزی جز پرت و پلا به طبع دست نیابد و به قول نیچه: بعضی ها آب را گل آلود میکنند تا عمیق به نظر رسند
            اما در رابطه با اینکه مذهبی ها استاد سفسطه‌اند یا نه بله بسیاریشان چرا که در یک مسئله‌ی معنوی تنها جایی که برای سفسطه باقی می‌ماند مذهب است چون راه تعالی یافتن در شروع کار تنها مسئله‌ی مورد بحث است و پس از آن همچون تیری که رها شده باشد به جریان می‌افتد و این رهایی یعنی دین فرد

        • Avatar MrM گفت:

          عجب معجزه ای از قوطی عطار درآمد 🙂

        • Avatar علم تنها راه نجات گفت:

          اینکه قلب درک و فهم داره تو قران اومده؟ به اینا میگین معجزات قران؟ خوبه نه خوشم اومد :))

    • Avatar سیاوش گفت:

      موافقم
      قرآن پر از معجزه اس برید بخونید.

  15. Avatar محسن منصوری گفت:

    علم ومذهب هر دو می تونن باعث گمراهی انسانها بشوند خرافه پرستی دینداران ونا بخردانه عمل کردن ایشان باعث درگیری علم با مذهب شد اتفاقی که در اروپا بعد از قرون وسطی و رنسانس اتفاق افتاد امروزه گمراهی بنام مادیگری به خرافه پرستی های تاریخی انسانها اضافه شده ، میشه گفت این واکنشی بود که انسان مدرن به خرافه پرستی نشون داد ولی امروز می بینیم گاهی این دوتا چنان همدست شدند که انسان رو به بی معنایی و احساس پوچی وتنهایی رسوندن

    • Avatar unknow گفت:

      سلام

      دقیقا
      گمراهی از جهل هست
      تو وقتی راهتو ندونی یعنی گمراهی
      نه دین اسلام باعث گمراهی انسان میشه و نه علم
      و کلا 2 نوع دین بیشتر نداریم یکی انسانیت ذات انسانی و یکی قرآن یا کتاب های قبل از قرآن البته قبلی ها تحریف شدن
      دین یعنی اینکه کی هستی و یاد بگیری که چطور زندگی کنی قرآن همینُ میگه و زیاد هم بر کسب علم و دانش تأکید کرده
      چون هردو باهمن اینطور نیست بگیم دینُ با علم قاطی نکنید یا برعکس
      علم باعث آگاهی از دورو برت میشه
      یک نفر علم داشته باشه و مثلا بلفرض اگمن باشه (شخصیت منفی در سونیک) که همه چیُ تبدیل می کنه به ربات فرضی مثالش زدم ولی دین نداشته باشه و خودشو آزاده بدونه چنین شخصی هر جنایت و هر عملی ازش بر میاد
      یه نگاه به جنایات تاریخی بندازی بدترین جنایات و وحشتناک ترین اعمالُ انسان هایی انجام دادن که پایبند به هیچی نبودند حتی مذهب
      تاجایی پیش رفتن که هم نوع خواری می کردن و یا هم نوع خودشونُ واسه سرگرمی می کشتن
      دین انسانیت که میشه ذات انسان اینُ که همه دارن ولی دین الهی، و مذاهبی که شکل گرفته و تخیل شده ی خوده انسان ها هست همه می تونن نداشته باشن این 2 موردُ

      اکثرا دانشمندا یا مهندسین بزرگ چه قبلا و چه امروز که دارن کارهای بزرگی انجام میدن با اختراعاتشون پایبند به یک مذهب یا یک دینی هستند
      اما اینکه چرا خیلی ها فکر می کنن دین و مذهب باعث بدبختی شده بخاطر اینکه کسی که آزاده هستند دستش بازه و می تونه هرکاری انجام بده و در نتیجه قوی تره

      ——————
      راجب خرافه هم بگم اول اینکه پرستش یه چیزی توی ذات اکثر انسان ها هست و مذهب یعنی خرافه و خوده انسان ها ساختنش و فکنم شروعش از بیماری بوده که سر طرفُ سوراخ می کردن که بیماری از بدنش خارج بشه چمیدونستن ویروس یا باکتری چیه بعنوان مثال میگم
      یا بین مسلمان ها اونایی که هنوز هیچ سواد علمی ندارن هنوز تعدادی زیادی از افراد مسلمان هستند که فکر می کنن بچرو خدا میده و میبینی تبدیل شدن به یه گله گوسفند مثلا 10 نفری یا مثلا هرکی مُرد میگن وقتش رسیده بود مرگ دست خداستُ از اینجور حرفا
      یا مثلا قیچیُ الکی نزن بهم دعوا میشه یا ناخوناتو شب نگیر دعوا میشه یا یکی پلک چشمش ریپ میزنه فکر می کنه قراره رزقُ روزی چیزی واسش بیاد یا مثلا کسی انار باز کنه خراب باشه میگن این دستش نحسه یه عده هم فکر می کنن انار میوه بهشتی هست (بقیه میوه ها احتمالا جهنمین) :))
      خدا با نازل کردن کتاب هایی که آخریش قرآن بود اسلامُ اورد و انسان ها دیدن گفته های خدا زیاد کاربرد ندارن باید اصلاح بشن با توجه به دوره زمانی و ازش مذاهب مختلف ساختن شیعه سنی اسلام * اسلام عربستانی یهودی ابراهیمی مسیحی و الا آخر
      داعشیش هم هست بنلادنیش هم هست البته بنلادنیش توی داعش زنده شده
      عع و اا هم هست
      نمی تونم بگم چون یا سانسور می کنن یا تأیید نمیشه
      یه نوع اسلام هم هست که مورد تأیید آمریکاست 🙂
      یه اسلامی هم هست که مورد تأیید آمریکا نیست 🙂
      بعدیش فکنم مستقل حساب میشه 😀

    • Avatar SomeOne گفت:

      اهل مطالعه‌اید؟کلمات کوتاه شما به قلمرو های وسیعی نظر می‌افکنند

    • Avatar SomeOne گفت:

      اهل مطالعه‌اید؟کلمات کوتاهتون به قلمروهای وسیعی نظر دارند

  16. Avatar حمید گفت:

    مرسی از پاسخ خوبتون 🌹

  17. Avatar 5th گفت:

    فرق علم و مذهب: شما در یک مرکز مذهبی شاخدارترین دروغ هارو بیان کنید که فلان مقدس فلان کار رو کرد و فلان معجزه شد تا همه تاییدتون کنند! ولی در مرکز علمی یک حقیقت علمی رو بیان کنید تا تمام تلاشها برای نفی یا اثبات ایرادهای احتمالی اون شکل بگیره!

    • Avatar کوروش گفت:

      بازم که تو بافتی و رفتی 😑

    • Avatar سعید گفت:

      پایین جوابتو یه محمد نامی به یه داود نامی داده
      استفاده کن

      • Avatar 5th گفت:

        من اینجا نیستم تا بیانه های چند صفحه ای مزخرف افراد خاص رو بخونم اونا رو واسه عقل شما مینویسن

        • Avatar سعید گفت:

          “فقط برای یکبار در زندگی پربارت سعی کن با عقل و منطق و بدون تعصب پاسخ منطقی بدی!“
          افرین ؛)

          • Avatar unknow گفت:

            خودشون معلوم نیست فازشون چیه میان بقیرو مسخره می کنن :))
            مشکل روحی روانی دارن فقط هدفشون نظر گذاشتن هست که دیده بشن 🙂
            که چنتا …. هم مثله خودش تأییدش کنن :))

    • Avatar محمد گفت:

      مقایسه ی علم و مذهب از ریشه غلطه .نمیدونم چرا بعضیا همش سعی میکنن دین رو در مقابل علم قرار بدن؟؟حداقل ۹۰ درصد دانشمندان دنیا که علم رو تولید میکنن پایبند به مذهب ی خاص هستند

    • Avatar M گفت:

      وقتی اون دروغ ها مورد قبول واقع میشه که مردم هیچ احاطه ای به مذهب و دین خدا ندارن . مثل همین هایی که داریم میبینم که طرف داره خودش رو با زنجیر تیغه دار زخمی میکنه درحالیکه گفته شده اسلام با ضرر دیدن و ضرر رساندن مخالف است . خب بنظر شما این رو کیا وارد دین کردن ؟ کسانی که قصدشون خراب کردن دین باشه و متاسفانه مردم قبول میکنن و میگن این اصول دین هست در حالیکه نیست . دروغ گفته شده از طرف روحانیون ، از طرف مردمی قبول میشه که حتی یکبار کتاب خدا رو باز نکردن . در مورد علم هم باید بگم که با دین هیچ منافاتی نداره . سوره نور آیه ۴۰ در مورد اعماق دریا ها میگه . میگه که در اعماق دریا ها موج هایی هست که طولشون حتی از طول موج های سطح آبها بیشتره و طبق تحقیقات علمی بررسی شده و دیدن بله ! موج هایی در اعماق آبها هست که ارتفاعشون به بیشتر از ۵۰۰ متر میرسه . و حرف قرآن بعد از ۱۴۰۰ سال ثابت شد .

  18. Avatar Sarah گفت:

    روزی شما میتونید بگین من فلان دین و عقیده رو دارم که تعداد زیادی کتابهایی که بر علیه اون دین یا عقیده وجود دارد رو خونده باشید در غیر اینصورت…

  19. Avatar Sarah گفت:

    religion is opium of masses

    • Avatar سام گفت:

      یک کلام از مادر عروس مارکسیست!

    • Avatar پویان گفت:

      اومدی سیس بیای و انگلیسی بنویسی ولی همونم غلط نوشتی :))))))
      فازتون چیه خداوکیلی ؟ احساس نمی کنین این حرفا و فازا دیگه منسوخ شده و دورش گذشته ؟

      • Avatar Sarah گفت:

        از اونجایی که من تا حالا تو شما …ها یه با سواد ندیدم خیلی خوشحال میشم بگی کجاش اشتباهه؟ اگه منظورت people بجای masses هست (مردم بجای توده ها) این ترجمه اصلیش هست!

        • Avatar Brie گفت:

          کاری به بحث دین و علم ندارم اما بر خلاف چیزی که میخوای نشون بدی و فکر میکنی خیلی به انگلیسی مسلطی ولی واقعا سواد پایینی داری! the رو جا انداختی!
          درستش اینه:
          religion is opium of the masses
          جالبه بقیه هم سعی دارن ثابت کنن جمله سالمه و غلطی نداره! سواد توی دوستان فوران میکنه!
          به اصول اولیه و پایه انگلیسی هم مسلط نیستی اینقدر مغروری، وای به روزی که واقعا انگلیسی یاد بگیری!

      • Avatar Sarah گفت:

        بقولی تنها معجزه علم اینه که ثابت کرده هیچ معجزه ای نیست. همینطور که بیشتر علم پیشرفت میکنه ما میفهمیم که چقدر در جهل بودیم و البته احساس تنهایی در عالم داریم که اینجا به مخدری نیاز هست که این تنهایی رو حس و احساس نکنیم. شما چند صد سال دیر بدنیا اومدید

      • Avatar 5th گفت:

        غلطش رو بگو شماره حساب بده هزار دلار واست میفرستم خب؟

      • Avatar محمد گفت:

        با حرفشون موافق نیستم ولی شما هم زرت نپر وسط بگو غلط نوشته
        یه گوگل هم می زدی می دیدی مشکل نداشت

    • Avatar Lili گفت:

      که هر گونه جهان‌بینی و ایدئولوژی یک نوع
      دین است، خواه اسلام باشد، یا مارکسیسم، لیبرالیسم و یا هر ایسم دیگری. پس
      اگر کسی بگوید: «دین افیون است»، شامل خودش و دینش نیز می شود. پس شعار
      بسیار غلطی است. در این عالم هیچ کسی بی دین نیست، منتهی ادیان متفاوت است.
      پس باید دید که کدام دین، کدام جهان‌بینی، کدام مذهب [راه یا ایدئولوژی) حق
      است. موفق و مؤید باشید

  20. Avatar ناشناس گفت:

    عجب!!!جامعه بدون دین نیست بلکه حکومت سکولاریسم دارند که به نظرم درست هم نیست وگرنه طیف غالب اروپا مسیحی هستند همچنین آمریکا
    اما کشورهایی هم هستند که با وجود جامعه ی اسلامی پیشرفت های شایانی کردن مثل اندونزی یا مالزی…حتی در تاریخ می بینید که کریم خان زند با برپایی نظریه تئوکراسی باعث شکوفایی ایران در دوران خودش شد و با دستورات دینی جامعه رو کنترل می کرد پس اینکه دین رو خرافه بدونیم نه تنها روشنفکری نیست بلکه خیلی معذرت میخوام عین جهالت هست فقط کافی از حدود دینی برای حکومت و اجتماع خارج نشیم به منزله تفریط عرض میکنم بانو منوچهری

  21. Avatar Debugger گفت:

    امار نشون میده ریت یا نرخ زاد و ولد با سطع علمی و فرهنگی جوامع نسبت عکس داره بعد شما خوشحالین که دارین زیاد میشین؟ از همین کامنتا معلومه چه اندیشمندانی قراره از توش در بیان

    • Avatar گمنام گفت:

      .
      اگه دلت خوش هست که بچه نیاری تا بهت بگن پیشرفته و ثروتمند ، پس شما میتونی ازدواج نکنی و فرزند نیاری.
      اونوقت بهت میگن : ” دانشمندترین آدم دنیا. ”
      البته دیگه کار از کار گذشته.
      چون مثل دایناسورها ، نسلت منقرض شده.
      خوبه که به این حرفهایی که میگی ، اعتقاد داشته باشی و بچه نیاری.

  22. Avatar پری گفت:

    اگه این حرفا برا مردم نون نداشت برای یه عده خوب نون داره….دکانی که بدون جنس و بدون مالیات ،، پول و مادیات میسازه

  23. Avatar پری گفت:

    خیرشو ببینی
    شاید برا یه عده نونساز هست!!!دکانی که بدون جنس و مالیات نون درمیاره

  24. Avatar Reza گفت:

    اولا:یه جوری می گین باروری انگار زنا درختن!دوما:مسلمان بودن هیچ ربطی به بچه دار شدن نداره

  25. Avatar دونالد ترامپ گفت:

    چون مسلمون ها فقط به فکر زاد و ولد هستن و اکثر کشورهای عربی بالای 4 تا بچه دارن. چیز عجیبی نیست که آمار بره بالا. اما تعداد افرادی که از اسلام خارج میشن هم کم نیستن، فقط به خاطر حفظ جون خودشون مجبورن چیزی به زبون نیارن.

  26. Avatar wqaw گفت:

    لطفا مطلب بعدیت این باشه که آیا رابطه پسر و دختر حرام است یا خیر ؟ و بعد اینکه آیا حجاب برتر است یا خیر و در آخر اینکه آیا در اروپا و آمریکا استفاده ابزاری از زن میشود یا خیر…. چون من فکر میکنم تو هنوز توی اینجور مسائل ها گیر کردی برای خودت مطلب بزاری و دنبالش بگردی و وقتت رو صرفش کنی بهتره.

  27. Avatar فاطمه منوچهری گفت:

    نتیجه اینکه کشورهای بیسواد و جهان سوم دنبال خرافات و دین و مذهبند.وبه جای مطالعه دین موروثی رو ادامه میدن ولی کشورهای پیشرفته با مطالعه فهمیدند که دین یک مسیله سیاسیه و برای رسیدن به قدرته . به همین خاطر چون اجباری هم در کار نیست پس خرافات و حماقت رو گذاشتند کنار و اکثر غربی ها بدون دین هستن .

    • Avatar علی گفت:

      بعله بعله
      طبق استدلال فوق العادتون ، دین اگه یه مسئله سیاسیه الان حکام و رییس جمهور ها حتی ترامپ هم باید فوق العاده مذهبی باشن
      یه چی گفتیا ، اصن ..

    • Avatar Truth گفت:

      “و اکثر غربی ها بدون دین هستن”
      در یک مورد فقط 75% آمریکایی ها (حدود 250 میلیون نفر) دیندارند، حالا دیندارهای اروپایی را در نظر نمی گیریم. بعد یک نفر که در زندگیش تا حالا یک غربی رو از نزدیک ندیده، میاد این طور ادعا میکنه!!!

      البته می فرماید:
      ما انسان را از نطفه مختلطى آفریدیم و او را مى ‏آزماییم بدین جهت او را شنوا و بینا قرار دادیم (2) ما راه را به او نشان دادیم خواه شاکر باشد و پذیرا گردد یا ناسپاس (3) -سوره انسان

  28. Avatar داود گفت:

    شما اگر کتاب خون باشی در سلامت کامل عقلی باشی و به علم نجوم هم علاقه مند باشی و غیره هیچوقت دنبال خرافه پرستی و دین و دیانت نخواهی رفت
    خود من تا 20 سالگی نماز میخوندم مسجد میرفتم قران خون بودم ولی خوشبختانه دیدم نسبت به مسلمون جماعت و دین و دیانت کاملا عوض شد و فهمیدم که تا قبل از بیست سالگی راه اشتباهی رو میرفتم !!!!! 37 سالمه و فقط میدونم که دین و دیانت من عقل و منطق و درک منه و آدمیت

    • Avatar محمد گفت:

      دوست عزیز
      درسته که دین خیلی با فطرت سازگاره و عقل و منطق مویدش هست ، ولی صرف ادمیتی که شما به معنای خاص تلقی می کنین کاملا غلطه ، بنده کتاب خون هستم و به علم هم علاقه مندم و درسته که علم قدرت و پیشرفت قابل توجهی به ما میده ، ولی مخالفت با روش های دیگه معرفتی مانند علوم عقلانی و شهودی یا حتی وحیانی و اصرار و تاکید بر علوم تجربی و چیز هایی که از اون به دست میاد کاملا اشتباه ست ، شما کارما ، انرژی کائنات و هیپنوتیزم هم نمی تونین تبیین تجربی کنین ولی در غرب که سردمدار این اندیشه هاست ازشون استفاده و استقبال میشه و موردی هم باهاش نمی بینن.
      به نظر من دین ، معیار و تراز اخلاقیات و انسانیته و خرافه خوندن اون ،انسان رو در مسیر تاریک “همه چیز رو مباح و ازاد دونستن” قرار میده.

      • Avatar پری گفت:

        ولتر میگوید تا وقتی دین و مذهب وجود دارد جهالت و حماقت مردم ساده لوح هم وجود دارد

        • Avatar پردین گفت:

          ولتر هم یاوه ای گفت برای خودش! ولتر و توی نابغه بسی در اشتباهید و این نظرتون از روی دشمنیتون با دین و اخلاقه و گرنه اگر دین و مذهب هم نباشه، همچنان حماقت و جهالت در جهان وجود دارد.

          • Avatar Debugger گفت:

            دین ربطی به اخلاق نداره! بدترین جنایاتو در تاریه دینداران مرتکب شدن

          • Avatar Truth گفت:

            به Bug

            پس وایکینگ ها و مغول ها که جنایت ها کردند هم دیندار بودند؟!
            حتما اروپایی ها هم به خاطر دین به آمریکای شمالی و جنوبی قدم گذاشتند و سرخ پوست ها و مردم بومی آنجا را قتل عام کردند و میلیون ها تن طلا و نقره شان را به یغما بردند؟!
            اروپایی ها هم به خاطر دین به آفریقا رفتند و منابع آفریقا را غارت کردند و میلیون ها نفر مردمش را به بردگی گرفتند؟!
            روسیه تزاری هم به خاطر دین ارمنستان و گرجستان و آذربایگان را از ایران جدا کرد؟!
            انگلیس هم به خاطر دین افغانستان را از ایران جدا کرد؟!
            اروپایی ها هم به خاطر دین 2 جنگ جهانی (که خونبارترین جنگ های تاریخ بودند) راه انداختند و حداقل 90 میلیون نفر را کشتند و با اشغال بخش هایی از ایران، حداقل یک میلیون نفر ایرانی را از قحطی کشتند؟!
            آمریکا هم به خاطر دین ژاپن را بمباران اتمی کرد و دست کم 200 هزار نفر را در چشم برهم زدنی کشت و 100 ها هزار نفر را تا 30 سال بعدش به مواد رادیواکتیو آلوده کرد؟!
            جنگ 1950 کره شمالی و جنوبی که حدود 3 میلیون نفر در آن کشته شدند هم به خاطر دین بود؟!
            آمریکا هم به خاطر دین 20 میلیون گالن مواد شیمیایی و عامل نارنجی بر سر مردم و جنگل های ویتنام ریخت و حدود 3.5 میلیون ویتنامی در جنگ ویتنام کشته شدند؟!
            شوروی کمونیستی هم به خاطر دین حدود 1.5 میلیون نفر را در اردوگاه های کار اجباری کشت؟!

            بروید تقوای الهی پیشه کنید، باشد که رستگار شوید.

          • Avatar unknow گفت:

            در جواب به truth

            تا جایی که نوشتم کپی پیست می کنم در پاسخ به شماست
            بقیش یک جواب اضافه به اشخاصی که خودت می دونی

        • Avatar تورک اوغلان گفت:

          ما شا الله مردم همه یه کاغذ برمیدارن که توش یه عده از خودشون شعر نوشتن. امثال تویی که عقده ای هستین و دین مانع از هرزگی هاتون میشه اونا رو میخونین میاین اینجا بلغور میکنین

      • Avatar رضا گفت:

        شعرا و متون ادبی یا حتی سیاسی خودمون رو ملت حفظ نیستن و نمی دونن ، ولی تو جایی که می طلبه به ولتر و روسو و دیدرو استناد می کنن
        الله اکبر ، شما دیگه کی هستین

      • Avatar 5th گفت:

        کارما و انرژی با اینکه در باور عوام حتی در غرب ریشه عمیقی داره ولی دروغ محض هستند! حتما نمیدونید که ریشه کارما در هندویسم بوده دیگه؟ و هیپنوتیزم؟ چه ربطی به بقیه داشت؟ شرط میبندم راجع به هیپنوتیزم هم کمی اطلاعات کاملا غلط داری

        • Avatar سعید گفت:

          چه ربطی داشت دوست عزیز
          شما متوجه حرف ایشون نشدین دارین به یه خطش گیر میدین ، ایشون داره صرف علم تجربی و نفی دین رو رد می کنه ، و کارما رو مثال زده تاییدش نکرده

    • Avatar حسین گفت:

      دین و دیانت هرگز خرافه نیست…
      اتفاقاً دین بر خلاف خرافاته…
      لطفاً به قرآن کریم، کتاب عزیز ما توهین نکنید و این کتاب مقدس رو خرافه نخوانید..

    • Avatar M گفت:

      خب حضرت متاسفانه شدیدا اعتقادات سست داشتید که حتی با خوندن یک کتاب ساده که دلایل سفت و محکمی هم نداره دینتون عوض شد . حالا من کاری به تغییر نظر شما درباره دین ندارم چون خودتی و خدای خودت . اتفاقا دین مظهر خود عقل هست برای کسانیکه تفکر کنند . شما قرآن میخوندید ولی درکس نمیکردید ‌. شما مسجد میرفتید ولی نه با خلوص نیت ‌. شما نماز میخوندید ولی نه با ایمان کامل . اگر از تغییر نگرشتون به مسلمانان بگم که خب تا حدی حق میدم چون افراطی زیاد هست ولی آیا این باعث میشه که بخاطر یک مشت افراطی دین رو کنار بگذاریم یا بشینیم قرآن رو با تفسریش بخونیم و نهج البلاغه رو مطالعه کنیم اونم با فهم و ادراک ؟ ببینید یه عده ای اومد یکسری شبهه بی اساس رو به اسلام نسبت دادن و خوشبختانه توسط افرادی مثل آقای مردا یوسفی تمامی این شبهات با چندین دلیل پاسخ داده شد و تمامی اون ها هم قابل استناد هست .
      حالا جواب بعضی از دوستان رو در همین کامنت شما میدم ( با اجازه ) .
      دوستان در مورد سکولار گفتن و در موردش گفتن که این یه دین هست و ….
      باید بگم که سکولار یعنی نابودی تمام ادیان و باور به خدا و باقی ماندن یک دین اجباری هست که همان یهود هست و این میشه نظم نوین جهانی . خب بعضی ها گفتن که اروپا دین رو کنار گذاشته و هرچی جنایت هست ماله کسانی بوده که دیندار بودن !
      شما یک نگاهی به فرانسه دموکراتیک بندازید ببینید که چه بلایی سر مرد الجزایر آوردن . منظورشون از مبارزه با تروریسم همون مبارزه با گروه های کوچک محلی هست که در کشور هایی مثل مالی موجود هست . خب خوبه رسیدیم به مالی . فرانسه سالانه ۲۵۰۰ تن طلا ذخیره داره در حالیکه هیچ معدن طلایی نداره ولی مالی با وجود ۶۸۰ منبع طلا سالانه ۵۰ تن طلا ذخیره داره!!!
      نه نه اصلا اشتباه برداشت نکنید . اونا نیومدن که منابع رو استخراج کنن ، آخه سربازان سازمان ملل و فرانسه آدمهای خوبی هستن که هدفشون آسایش مردم دنیاست . دوستانی که عاشق دموکراسی هستید ، بیشترین ظلم در حق زنان مسلمان در فرانسه داره میشه . یعنی در مهد دموکراسی . به زنان مسلمانی که ذاتا فرانسوی هستن اهانت میشه . به صورتشون آب دهان پرتاب میشه . نمیدونم واقعا چی بگم .
      دوستان اگر شب گشنه میخوابید . اگر ظلم میبنید . اگر سرمایه برای زندگی ندارین . همش بخاطر اینه که دیندار واقعی نیستید ‌. اگر بودید زیر بار ظلم نمی رفتید . از دوستان مسلمانم خواهش میکنم بجای اینکه رگ گردن کلفت کنید در مقابل شبهه ، برید با مدرک و دلیل و منطق جواب شبهه رو بدید ‌. چهره مسلمانان رو خراب تر نکنید .

  29. Avatar علی گفت:

    از مهمترین دلایل ، گرایش روز افزون مردم به اسلام در کشورهای مختلف است . مثلا اسلام دومین دین بزرگ در انگلستان به‌شمار می‌رود.

  30. Avatar مجتبی گفت:

    اولا ۳ سال این تحقیقو دیر منتشر کردین مال ۲۰۱۷ بوده! بعد هم امار مسلمونایی که با تغییر مذهب پناهنده میشن تو کشورای دیگه و چند تا مورد کوچیک دیگه رو نیاوردین!

  31. Avatar ازاد گفت:

    مقایسه ساده : جوامع غربی به فکر زندگی کردن هستند نه فقط زنده ماندن
    و به فکر رفاه و اینده ای بهتر برای خود و فرزندانشان و نسل های اینده هستند
    اما در کشورهای جهان سومی برعکسه
    مردم فقط زاد و ولد میکنن و به جای تربیت درست فرزند نسل به نسل تعصب رو به اونا منتقل میکنن و به جای اینکه دنبال رفاه و صلح و آینده بهتری برای فرزندانشان باشند دنبال اختلافات و جنگ افروزی با انسانها هستند

    • Avatar پردین گفت:

      تو که راست میگی!

    • Avatar کوروش گفت:

      جنگ جهانی اول و دوم و جنگ سرد و 500 سال برده داری و استعمار و بهره کشی از کشورهای آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین و غارت ثروتهای این کشورها و کشتن صدها هزار غیرنظامی با بمب های اتمی و شیمیایی رو هم که اصلا کشورهای غربی و اروپایی انجام ندادند! 🤔
      در طول تاریخ، بیشترین جنگ افروزی ها و جنایت ها و آدم کشی ها رو همین غربی های متمدن! انجام دادن.

      • Avatar نقی گفت:

        یادت رفت انتحار و 11 سپتامبر و داعش و القاعده و طالبان و ….عربستان و یمن و سوریه و لیبی و … رو بگی
        یادت رفت جنگای صلیبی و کشورگشایی و این چیزا.
        یادت رفت باج و خراج و وجوه مثلا شرعی و …
        یادت رفت صدام و شیمیایی و موشک و بمبارون رو.
        یادت رفت جنگای داخلی یا خارجی ژاپن، چین، هند ، پاکستان، افغانستان، ایران، مغولستان، عربستان و … اینا هم غربی هستن؟
        تاریخی که واقعیت هست با تاریخی که به خوردت دادن کمی که نه، خیلی بیشتر از تصورت فرق داره.

        • Avatar کوروش گفت:

          بمبهای شیمیایی رو هم که اصلا آلمان به صدام نفروخت؟! طالبان رو هم که اصلا آمریکا برای مقابله با شوروی در افغانستان به وجود نیاورد و تجهیز نکرد.
          همه اینهایی که ردیف کردی یک دهم آدم کشی ها و غارت های غربی ها هم نمیشه.
          تاریخی که واقعیت هست با تاریخی که به خوردت دادن کمی که نه، خیلی بیشتر از تصورت فرق داره.

          • Avatar اریایی گفت:

            و طبق اسنادیکه چند سال پیش از حالت محرمانه و طبقه بندی بیرون اومد همین امریکا به شاه خیانت کرد و به اسلامیون همکاری و کمک کرد تا حکومت رو بدست بگیرن

        • Avatar محمد گفت:

          😂
          جالب بود
          اولا : یازده سپتامبر هنوز سرش بحثه که کی زده و نوک پیکان خیلی ها سمت خود امریکاس
          ثانیا : داعش و القاعده و طالبان و …. کی گفته اسلامی و مسلمونن ؟ نه واقعا بگو
          حداقل شرط اینه که رفتار و منش با اون دین و ایین تطابق داشته باشه تا بشه نسبت داد ، من نمی تونم اجر بندازم بالا بعد بگم اشپزم ! شباهت حداقلی یه چیز بدیهیه دوست عزیز
          ثالثا : مگه عربستان یا همین ایران خودمون کشور واقعا اسلامیه ؟ عربستان که اصن پرته خداوکیلی جای دیگه نگو
          جنگ های صلیبی و مسلمونا هم اگه کشور گشاییه ، قبلش همین امپراتوری های باستان 100 تای عربا انجام دادن ، پس اینم هیچ
          صدام و شیمیایی و اینا هم که طبق “تاریخی که به خورد همه دادن” ، سلاح رو می خرید از همون غربی که داری میگی
          خواهشا موقع ثبت نظر پنج دقیقه تامل کنین و از روی لج و تعصب نظر ندین ، درست نیست که استایل روشنفکری رو با مخالفت مطلق بگیرین .

          • Avatar برک حسین اوبامه (ممد دین این چیه؟ با روش اجر و آشپز) گفت:

            تو مسلمون، تو متدین، اصلا تو مومن، همین که شک میندازی توی دین عربستان و مشابعاتش دقیقا همن کاریه که داعش میکنه البته اسم شماها چیز دیگه‌ست، حرف اولش میشه “ج” و همینطوری تکفیر میکنین و خیلی خودکشی میشن 🙂
            آلمان که از نژاد آریاییه و خیلی مثلا نژاد خوب، اسلحه فروخت، مواد اولیه برای تهیه بمب فروخت، ولی صدام حسین کوبوند تو سر ملت:)
            امریکا هم که یهودیا دستشون گرفتن به اعتقاد شما که فکر میکنین دین اسلام مال شماست و دست شماست و کوروش گرامی حالا چجوری گنده بوده ، کبیر بوده یا هرچی اینا رو میگن نجات داده 🙂
            البته جنگای صلیبی رو خیلی خوب ماسمالی کردی ، قبلش امپراتوریا بودن؟ بعدش نبودن؟ 🙂
            اصلا اسم تیمور لنگ به گوشت رسیده؟ عثمانی چطور؟ 🙂
            یکی میتونه با کارد آشپزخونه بزنه شیکم یکیو پاره کنه، امثال تو و هم مسلکان تو میگن اونی که کارد رو فروخته مجرمه اصلیه و اونی که زده مجرم نیست، فقط خر شده، الان یمن و عربستان هم قضیه شون رو تو بگو، امریکا باید نابود بشه و عربستون و امارات و بحرین و سودان و سومالی و … بیگناهن و اغفال شدن
            به جون خودت و عزیزات من بیشتر از 1 دقیقه هم تامل نمیکنم ، چون امثال شما که نیاز به تامل ندارین، حیف وقت نیست؟! خیلی آسوده و راحت برای یه زنگ تفریح میام، کمی سیخونک میزنم که تراوشات ذهنیتون رو بیرون بدین و بشه استفاده کرد برای شادی و نشاط، اونی که لج و تعصب رو به دیگری نسبت میده بدون دلیل و خودش رو روانشناس میدنه، احتمالش هست توی خونه مشکلی بین والدینش بوده و اون گره رو میندازه گردن بقیه
            استایل روشنفکری هم نمیگیرم، برعکس اونی که عقده خود بزرگ بینی و حس خود سیاستمدار یا خود تاریخدان پندار داره که اصلا بهش نمیاد
            تو اینا رو برو جای دیگه بگو، خوبه که خنده رو لب مردم بیاد، مثل همین حالا که من میخندم ، هم صواب داره و هم ثواب
            یادت نره، شبکه فاکس نیوز و صدای امریکا و بی بی سی و مشابهاتش رو ببینی، همفکر و همجنس و مشابه کسی که مثل خودت حرف میزنه زیادن توش، فقط اربابشون و فرق داره، نوک پیکانی که توهم میکنی میتونی هر طرف عشقت کشید بگردونی، اصلا بگو 11 سپتامبر کار مریخیا بوده و همه هم باور میکنن
            اون دینی که میگی، اختصاصی به کسی فروخته نشده، معیارش و مقیاس هم دست تو نیست، آنچه عیان است، چه حاجت به بیان است، الان بگو امریکا، اسراییل و آلمان و اینا هم نه مسیحی هستن و نه یهودی، کلا همه رو تکفیر کن، زرتشتیا هم که فعلا کشوری ندارن که رسما دین اول مردمش باشه وگرنه میگفتی اونا هم زرتشتی نیستن
            البته اینجور که میشه حدس زد، تو توی هر دینی صاحب نظر هستی و میتونی فتوا بدی، خیلی هم عالی
            اون مثال اجر یا آجر و آشپز هم جالب بود، همینطور واژه “خواهشا”،فهمیدم که املا و انشات همیشه 20 بوده، البته اونی که بهت درس داده هم مسلمون واقعی بوده، شکی نیست
            اون تعداد 100 برابر و هیچ هم بسیار خوب، ریاضیت حرف نداره، مقیاس “وجب” هنوز هم بهتر از “متریک”جواب میده
            حالا آخرش؛ من دوستت نیستم، کلا آدمی هستم که بیشتر دنبال برنامه‌نویسی و الگوریتم و منطقم، منطقم هم معیارش رو میتونی تشریح کنی و بگی که مثلا فلانی تو خیاطی و نمیتونی بگی برنامه‌نویسی ، بگو وای به حال اون کشوری که از کدها و برنامه های من استفاده میکنه، وای به حال گیتهاب، وای به حال نروژ و کانادا، در عوض، شماها ارزش دارین، ارزشی هستین، دلواپسین برای دین و خدا، بصیرت دارین، خوبین چقدر شما
            ایران هم اسلامیه، بگی نیست ناراحت میشم، شایدم نشدم، بستگی به فتوای تو داره ، البته نداره
            حاجی، من الان زنگ تفریحم تموم شد، برم یه صواب کنم و برگردم سر کار، دفه بعد شاید نیام متنت رو که میذاری اینجا ببینم، تکراری میشه حرفات، جملاتت هم همین میشه، فقط یه کم لعابش فرق میکنه، خدا حفظت کنه که این چند لحظه کمی خندیدیم با دوستامون توی یه جمع که شاید تکفیرمون کنی
            شاد باشی و خوشحال مثل الان که “خوشحال” میزنی

          • Avatar محمد گفت:

            سلام برک جون
            اول از همین تریبون تشکر می کنم ازینکه برا پنج خط من یه صفحه پر
            کردی چون تا غذا رو بیارن یه چیزی خوندیم “خنده بیاد رو لبمون ” و وقت تلف نشه ، شایدم شد
            و همچنین از شکسته نفسی قشنگت تو ” بیشتر از یک دقیقه هم تامل نمی کنم ” ، والا نوشتن همچین طوماری خیلی بیشتر ازین ها فکر بعد از چند دقیقه ( یا بیشتر ؟) حرص خوردن و تهش به اسم فان و خنده با برابچ زدن می خواد ، خداوکیلی این همه انرژی رو می ذاشتی دو تا کد میزدی ایرانو بالا می بردی ، باز خودت می دونی D:

            بذار از اول بریم قبول ؟
            خب ، اول دو تا چشم باز می خوام برای پیدا کردن جایی که من نوشتم اصلا مسلمونم
            بعد جایی که حمایت من از ج.ا هست و تکفیر تکفیر جنابعالی 🙂
            بعد می رسیم به چند خط (اووووو) کلمه چیدن از امریکا و یهود تا تیمور و عثمانی و مغول و اینا که راستشو بخوای هدفتم نفهمیدم ، پس اخر همین درخواستمو میگم
            این تعصب و روشنفکری رو هم قشنگ جواب دادی ، حالا یا کوه تجربه ای یا ازین مجله های چن سال پیش که روی میز سلمونی هست زیاد می خونی ، شایدم نه 🙂
            صدای امریکا و بی بی سی و نوک پیکان هم قشنگ بود ، ولی نه به قشنگی نظریات بالات ، اگه بخوام از دید و قلم تو بگم الان باس بگم ” حتما انشات تو راهنمایی خوب بوده ، قطعا معلمتم blah blah blah “، مگه نه ؟
            بقیشم خداوکیلی چیزی بگم از طنزش کم میشه ،
            ولی مارو دور ننداز 🙂 بیا تل ، اصن خواستی دوستا و “هم مسلکان” هم بیار گروه بزنیم تو زنگ تفریحاتون یکی من بگم شما ها بخندین ، فقط بیا که نیای دلخور میشم .

        • Avatar M گفت:

          فقط میتونم بهتون بگم تمام گروهک های القاعده و طالبان ساخته خود آمریکا برای مقابله با روسیه بود . ۱۱ سپتامبر برنامه ریزی شده بود که دقیقا نمیدونن کار کی بود ولی خب بیشتریا آمریکا رو مقصر میدونن . خراج هم که گفتی امثال افراطی ها بودن زمان حضرت علی که وحشیگری اونا ربطی به مسلمانان نداره . اونا ها مسلمان نبودن و صرفا شبه مسلمان بودن که با تغییر جهش باد نظرشون عوض میشد . عربستان رو که آمریکا سیخونک کرد بخاطر فروختن سلاح به اونها و خالی کردنش سر یمن . یمن هم دفاع کرد . بعدش جنگ اینها اصلا عقیدتی نیست و دینی نیست که به دین نسبتش بدیم . صرفا زورگویی عربستانه . اگر عربستانی های مسلمان بودن جلوی ساخت ابلیسک رو بالای سر کعبه میگرفتن . اگر مسلمان بودن مظهر شیطان که توسط حضرت ابراهیم ساخته شده بود رو از بین نمیبردن و بجاش دیوار بزارن . صدام هم مسلمان نبود . بلکه شخصیتی کمونیستی داشت و غاصب . اون بمب ها رو کشواری دیگه بهش دادن . پاکستان و افغانستان رو که آمریکا با ایجاد گروهک های تروریستی انداخت به جون هم و در فیلم ۱۲ قدرتمند هم داشتن نابودشون میکردن و یکی از دیالوگ هاش هم این بود که باید چیزی رو که خودمون ساختیم رو خراب کنیم . مغول ها قابل توجهت آئین بودا رو میپرستیدن و به ایران اسلامی حمله کردن . خیلی چیزا هست که درباره کوروش کبیر گفته میشه ، آیا من باید باور کنم ؟ هرودوت خیلی چیزا گفته ولی آیا باید باور کنم ؟
          قتل عام فرانسه دموکراتیک که توی الجزایر انجام شد رو یادت رفت بگی برادر . اونجا هزاران هزار مسلمان سربریده شد و به زنانشون تجاوز شد . ۱۱۲ میلیون کشته سرخ پوستان رو یادت رفت بگی . یا هولوکاست ایرانی . که انگلیس ۱۰ میلیون ایرانی رو از گرسنگی کشت . بعد اینا بولد نیستن و حمله به پاریس و ۱۱ سپتامبر بولد هست . فکر کنم تاریخی که به خورد شما دادن که صرفا میخواستن سرپوش بزارن رو جنایاتشون ‌. ولی چه فایده من بگم . کسی گوش نمیده .

  32. Avatar آرش محبی گفت:

    چند روز پیش ویدیویی در یوتیوب نگاه میکردم که جوان آلمانی مسلمان شده بود و مهمترین دلیلش هم این بود که میگفت در قرآن آمده که مسلمانان به همه پیامبران ایمان دارند

  33. Avatar علی گفت:

    جک ترین مطلبی بود که دیدم تو این چند وقت… بابا دست بردارید از این دری وریا ما خودمون مسلمونیم دیگه، میدونیم چه آشغال هایی هستیم و چه جامعه فاسدی داریم. که چی؟ میخوای بگی اسلام خوبه؟ پس چرا نتیجش این شده؟ دژمنا کردن حتما؟

    • Avatar محمد گفت:

      دوست عزیز ، عفت کلام لطفا
      اگه شما ایراد شخصیتی و اخلاقی دارین ، برا خودتون نگهش دارین و به بقیه نسبت ندین.
      اگه جامعه فاسده از ادم و اختیارشه نه از چیز دیگه ، اغلب ایین ها روی کاغذ و تئوری درست هستن ولی وقتی نوبت انسان می رسه به علت مختار بودن کار خراب میشه.

    • Avatar ایرانی گفت:

      این فاسد بودنتون به خاطر مسلمان بودنتون نیست بلکه به این دلیل است که هیچ یک از دستورات اخلاقی اسلام را انجام نمی‌دهید و در مدار اخلاق زیست نمی‌کنید.
      هیچ دینی مانند اسلام بارها و بارها و به صراحت و روشنی در مقدس‌ترین کتابش توصیه به راست‌گویی، پرهیز از دروغ‌گویی، وفا کردن به عهد و پیمان، دست درازی نکردن به اموال دیگران، پرهیز از بدزبانی، پرهیز از تهمت زدن بی پایه و اساس به دیگری، امانت‌داری، دزدی نکردن، نیکوکاری، احترام به پدر و مادر، دانش اندوزی، پیروی از حق و دوری از باطل، تکبر نورزیدن، فروتنی پیشه کردن، مهربانی با یتیمان، عبرت گرفتن از احوال گذشتگان، کمک کردن به درماندگان، دادورزی، پرهیز از زیاده روی و اصراف، پرهیز از کم‌فروشی و گران‌فروشی، پرهیز از سستی و تنبلی، پرهیز از حسد ورزیدن، تلاش و کوشش کردن، صبور و شکیبا بودن، به یاد مرگ بودن و غرق نشدن در لذت‌های زودگذر دنیوی، نکرده است.
      حال اگر مردمی و جامعه ای هیچ یک از این دستورات را رعایت نمی کنند و به جای پیروی از دین و اخلاق، پیرو غرایز و هوا و هوس های نفسانی خویش اند، آیا باید به دین و اخلاق خرده گرفت یا آن مردم؟! و مقصر وضعیت چنین جامعه ای دین و اخلاق است یا مردمِ تباه کار آن جامعه؟!

  34. Avatar رضا گفت:

    مسلمونا تولید میکنن جا و امکانات کم میارن صادر میکنن اروپا و غیره و البته خیلی از اینها که صادر به اجبار میشن یا در میرن بخاطر همون مسلمونهای باقی مونده هست که اینا رو به تنگ میارن بخاطر همون اسلام
    در کل من که با 35 سال سن زن ندارم و داشته باشم هم بچه نمیخوام مثل ما بدبخت بشه اینجا و همون بهتر که نصلم منقرض بشه

  35. Avatar امیر گفت:

    من فکر میکردم که ما مسلمانان به آیات قرآن پایبند تر باشیم تا مسیحیان . چون خداوند به صراحت فرموده در دین هیچ اجباری نیست ولی مسیحیان ظاهرا برداشت بهتری نسبت به این مساله دارند و در صورت تحقیق اگر به نتیجه مورد نظرشون برسند ، مسلمان میشن و هیچ مشکلی هم براشون ایجاد نمیشه . اما خب کاملا مشخصه که در کشورهای اسلامی، تغییر دین و مذهب، جرم است و مجازات سختی دارد. در نتیجه اکثر مسلمانانی که از والدین مسلمان متولد می‌شوند ، اجبارا و معمولا به اسلام پایبند خواهند بود و دین خود را تغییر نمی‌دهند و متاسفانه قسمت بدش همینه که اجباریه و کاملا بدون تحقیق و تفحص . و البته وقتی اعتقاد کسی بدون فکر و تحقیق و اجباری باشه از اعماق وجود نیست و چقدر حیف که با اعمال زور و خشونت ، خیلی از مسلمانان واقعا مسلمان نیستند و از تمام آموزش ها و برکات این دین کامل بی بهره اند .

    • Avatar خرد گفت:

      دین ارثی هست و نسل در نسل به ارث رسیده….حالا اگه در چین و کره شمالی و روسیه بدنیا بیای هیچ دینی بهت به ارث نمیرسه یا در مغولستان بدنیا بیای بودایی در اروپا مسیحی میشی..و اخر حرفتون گفتید این برکات….حالا این برکات و اموزش هارو ما تو این 40سال داریم میبینیم!!!….

    • Avatar گمنام گفت:

      .
      خیلی ها هستند که نماز نمیخونن و مسائل دینی رو انجام نمیدن.
      ولی هیچکس هم باهاشون کاری نداره.
      این بحث به کنار.
      حالا بفرمایید ببینیم شما که اینقدر تحقیق و تفحص در ادیان مختلف و مخصوصا اسلام کردید ، کدام آیات قرآن ، باعث شد که سراغ علم آموزی نرید ، یا اینکه باعث شد که فحاش و دروغگو یا دزد بار بیایید؟

  36. Avatar الهام گفت:

    رشد جمعیت در جهان سوم بالاست…..اما نکته مهم باید دید رفاه و اینده شغلی اونها رو هم میتونن تامین کنن ایا تعلیم و تربیت اوناروهم درست انجام میدن که بعدا برای جامعه مفید باشه…ایا امکانات و منابع این کشورها در حد این رشد جمعیت هست….

    • Avatar گمنام گفت:

      خیلی ها هستند که تک فرزند هستند ، ولی فرزندشان بسیار لوس و بی تربیت هست.
      خیلی ها هم هستند که خانوادهء پر جمعیتی هستند ، ولی بچه های بسیار با ادب و درسخوانی دارند.
      علت بد یا خوب بودن بچه ها ، به خودِ خانواده ، یعنی پدر و مادر برمیگردد.

  37. Avatar محسن منصوری گفت:

    البه اگه همدیگر را نکشند توی جنگهای فرقه ای واز روی تعصبات بی منطق کسی میدونه آیا چند نفر مسلم سالیانه همیدگه رو می کشند.

  38. Avatar مجتبی گفت:

    کاش پژوهشگر پژوهشی در میزان تحصیلات ، وضعیت مالی و اقتصادی و رفاه مسلمانان و کشورهای آنها نیز داشت. البته همینکه گفته در افرقا و خاور میانه خودش یه ریزه اشاره کرده !

  39. Avatar محمد گفت:

    علت رشد ظاهری تعداد مسلمانان زاد و ولد زیاده همون طور که توی متن اومده اما چرا ظاهری؟ چون در اکثر کشورهای اسلامی تغییر دین و یا ترک دین جرم هستش. حتی اگر جرم نباشه هم رفتار جامعه با این افراد بسیار بد خواهد بود. به همین دلیل اکثر کسانی که اسلام رو ترک می کنه برای در امان موندن تظاهر به مسلمان بودن می کنن. اتفاقا تعداد خروج از اسلام بسیار بیشتر از سایر ادیان هستش. جمعیت مسلمانان فقط ظاهری داره رشد می کنه اما در واقعیت جمعیت داره کم می شه. در حال حاضر بی خدایی بالاترین رشد رو داره و در آینده نزدیک بیشترین جمعیت رو تشکیل خواهد داد.

    • Avatar علی طاهری گفت:

      آقایون و خانومها! من یک مسلمونم، من برخلاف خیلی از شما ها که به بهانه خرافه پرستی و متعصب بودن و روشنفکر بودن و… از دین و آیین مسلمان بودن بدتون میاد، رفتم و تحقیق کردم که چرا باید مسلمون باشم، چرا نباید به اینهمه ایسم هایی که الآن به وفور توی جهان پیدا می شه، معتقد نباشم؟! من فکر می کنم شما عزیزان خیلی هاتون بدون مطالعه جامع و کامل درباره اسلام دارید صحبت میکنید. معتقدم اگر کسی بدون بررسی درباره یک موضوع صحبت کنه، اساسا صلاحیت صحبت کردن درباره اون رو نداره و اتفاقا اون هم متعصبه!
       اسلام در ابعاد مختلف و متعدد روحی و روانی فردی و اجتماعی و مادی و معنوی زندگی انسان کلی حرف داره. برای شناخت بیشتر جامعیت و برتری مفاهیم دینی اسلام من پیشنهاد میدم که مطالعه مقایسه ای بین محتوای متون مقدس اسلام با محتوای ادیان دیگه انجام بدید. من که انجام دادم و برتری و جامعیت تعالیم دینی اسلام در ابواب اعتقادی، توحید و صفات خداوند، و اخلاق فردی و اجتماعی؛ حقوق، اقتصاد، سیاست و حکومت و … رو فهمیدم.
      لطفا با تعصب و بدون مطالعه درباره چیزی که نمی دونیم حرف نزنیم.
      درباره این عقب موندگی و اینا هم که فرمودید، بخاطر اینه که این تعالیم جهان شمول رو کشور های مسلمون استفاده نمیکنن. مثلا آیا شما فکر میکنید که عربستان، کشوری مسلمونه؟! من فکر نمیکنم چرا؟ چونکه داره خلاف صد در صد اعتقادات بدیهی ما مسلمونها کار میکنه. از این دست کشور ها زیاده. امروز شما عزیزان برید نگاه کنید، ایران به عنوان کشوری مسلمان اخیرا در رتبه ۱۵ رشد علمی قرار گرفت، آیا ایران عقب مونده است؟! یکم واقع بین باشیم متوجه میشیم که خوب و بد چیه. الآن برید نگاه کنید که وضع کشور های غربی چطوره، عزیزان رفاه و آرامش همش تکنولوژی و دنیای مدرن نیست اگر می بود امروزه ملت غربی اینطور جنبش ها علیه دولتشون را نمی انداختند. درسته ما مسلمونها شاید امروز در اون رفاه کشورهایی غربی نباشیم، که البته اگر اسمش رو بگذاریم رفاه، ولی خیلی چیزایی رو در زندگی می تونیم لمس کنیم که غربی ها آرزوش رو دارن.
      من مسلمونم و زندگی سراسر آرامشی دارم و به اینکه مسلمان هستم افتخار میکنم.

      • Avatar میبد گفت:

        من هر وقت درباره زندگی اقازاده ها و خصولتی ها میشنوم تازه میفهمم زندگی سراسر ارامش و مسلمان نمایی یعنی چی

      • Avatar پژمان گفت:

        به قول ولتر رسیدن به آزادی میسر نمی شود، جز با کوبیدن آخرین آجر آخرین کلیسا بر سر آخرین کشیش!!!

      • Avatar بووووم گفت:

        حاجی ایول به تو که بررسی کردی و تازه رسیدی به اینکه باید چه دینی داشته باشی.
        بقیه حتما جاهل بودن که نتونستن به نتیجه ی تو برسن، تکفیرشون کن و سخت مجازات طبق همون دستوراتی که پیروی میکنی.
        میگم دلواپسشون باشو زورکی بفرستشون بهشت، چطوره؟
        بووووم
        کاش میگفتی از فیزیک و ریاضی و شیمی و کوانتوم و مواد مخدر چقدر میدونی و آیا خبر داری اولین کشتار واسه چی بوده و الان چه کشتنی شرعی و واجبه.

        • Avatar 5th گفت:

          عموما مردم اول انتخاب میکنند بعد برای انتخابشون دنبال دلیل میگردن. من انگشت شمار پرسشگرانی رو دیدم که برای انتخاب درست به دنبال مستندات باشند

      • Avatar پارسا گفت:

        بسیار موافقم ، مرسی از نظر درست و منطقی و سازندتون .

      • Avatar ماری گفت:

        با نظر شما کاملا موافقم کسی که از اسلام و مسلمان بد میگه قطعا هیچ مطالعه ای راجع به دین اسلام نداشته و کور کورانه و بدون تفکر این حرفها رو میزنه ولی کسی که دقیق اسلام رو مطالعه کنه و ماهیت این دین رو بشناسه عاشقش میشه من هم به مسلمان بودن خودم افتخار میکنم

      • Avatar رقیه گفت:

        سلام
        کاملاً با فرمایشات شما موافقم.
        همانطور که “کاربر ماری” گفتن، این افراد مخالف دین و دیانت و اسلام، فقط از روی جوگیری و تعصب این طرز تفکرها رو دارن و حتی جالب اینکه اکثر افرادی که دم از خوبی دین های دیگه مثل مسیحیت میزنن، حتی یکبار هم کتاب مقدس رو مطالعه نکردن!!!
        اگر واقعا به دور از هرگونه تعصب و لجبازی و جوگیری، دین اسلام و معارف ناب اون رو با “تفکر” دنبال کنیم و بپذیریم، شاهد زیبایی‌ها و اثرات این دین در زندگیمون میشیم.
        یکی از بدبختی‌های مملکت ما اینه که تا حرف از دین و اسلام میشه سریع همه جبهه میگیرن. چرا؟ چون سریع مشکلات جامعه رو ربط به دین و مذهب میدن درصورتی اگر واقعا در کشور ما هم به اسلام عمل بشه، قطعا از بهترین و پیشرفته‌ترین کشورها خواهیم بود.
        میخوام بگم دلیل اینکه خیلی از کشورهای اسلامی جهان سومی هستند و مشکلات فراوان دارند، به داشتن دین اسلام مربوط نیست، به “عمل نکردن” تمام و کمال به این دین هست.

      • Avatar 5th گفت:

        روشنفکری یعنی انتخاب واقعیت بجای مصلحت. هرگز در روشنفکری عقیده و ایدئولوژی جایی نداره به همین دلیل مسخره ترین حرف روشنفکر دینی یا عقیدتی هست. مشکل اینه که ما در تعاریف پایه اشکالات اساسی داریم و خشت اولمون کج هست

    • Avatar ستاره گفت:

      ببخشید این حرفو میزنم
      اما دوست عزیز…
      شما این اطلاعات رو از کجا آوردین؟
      چرا میگین جمعیت مسلمانان داره کم میشه در حالی که هر روز افراد بیشتری در جهان به اسلام روی میارن؟
      از همه جای دنیا حتی از ژاپن و چین مردم میان مسلمون میشن…

      • Avatar علم تنها راه نجات گفت:

        اره با دلارای نفتی ایران

      • Avatar افشین گفت:

        اگه بنا بود خداوند انسان رو در بند و اسیر چیزی بنام دین کنه عقل وخرد رو در نهادش قرار نمیداد ومثل حیوانات که از غریزه خودشون پیروی میکنن در انسان هم چیزی شبیه غریزه ونیاز به عبادت قرار میداد که بصورت ذاتی از یک نفر یا هرچیزی دیگه تبعیت و پیروی کنیم در حالیکه بر خلاف ادعای ادیان خداوند انسان رو آزاد آفرید و متمایز از دیگر مخلوقاتش عقل و خرد رو برای اینکه بوسیله ارتقاع دانش و دانسته هاش مدام در حال پیشرفت و به کمال رسیدن خودش رو تعقیر بده متاسفانه ادیان برخلاف ادعایی که دارند انسان دربند کشیده و مانع رسیدن انسان به کمال شدن و میشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.