دلایل نازک شدن و ریزش مو در زنان و نکاتی درباره آن

موهای بلند، کوتاه، پرپشت یا براق برای اکثر خانم‌ها بسیار بیشتر از یک دسته مو است. موهای شما بیانگر سبک زندگی و شخصیت شماست. اما چه دلایلی می‌تواند باعث ریزش مو در زنان شود؟

چه کوتاه مدت باشد یا بلند مدت، زنان نیز مانند مردان دچار ریزش مو می‌شوند. ممکن است موهایتان نازک شود یا یک لکه طاسی در تاج سر خود داشته باشید.

چقدر ریزش مو طبیعی است؟

ریز مو در زنان

اکثر مردم روزانه حدود 50 تا 100 رشته از موهایشان می‌ریزد. اگر چند مورد را در برس مو یا لباس خود پیدا کردید، نگران نباشید. اما اگر به صورت توده‌ای شروع به ریزش کرد یا متوجه شدید که به مرور زمان نازک‌تر می‌شود، با پزشک خود مشورت کنید.

ریشه‌های ریزش مو چیست؟

هیچ دلیل ثابتی وجود ندارد. عوامل محرک از شرایط پزشکی تا استرس و سبک زندگی، مانند آنچه می‌خورید، متغیر است. ژن‌های شما نیز در این ریزش می‌توانند نقش داشته باشند. گاهی اوقات پزشکان نمی‌توانند دلیل خاصی پیدا کنند اما برای شروع، متخصصان ریزش مو پیشنهاد می‌کنند برای مشکلات تیروئید و عدم تعادل هورمونی آزمایش دهید.

عوامل موثر در ریزش مو زنان:

مشکلات تیروئید

اگر هورمون تیروئید شما خیلی زیاد یا کم باشد، چرخه رشد موهای شما ممکن است آسیب ببیند. اما موهای نازک‌تر به ندرت تنها نشانه مشکل تیروئید هستند. ممکن است وزن شما کم یا زیاد شود، به سرما یا گرما حساس شوید یا متوجه تغییراتی در ضربان قلب خود شوید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

اگر به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مبتلا هستید، بدن شما بیش از آنچه که باید، هورمون مردانه یا آندروژن تولید می‌کند که می‌تواند باعث رشد موهای اضافی روی صورت و بدن شما شود در حالی که موهای سر شما نازک می‌شود. همچنین می‌تواند باعث مشکلات تخمک گذاری، آکنه و افزایش وزن شود.

آلوپسی آره آتا (Alopecia Areata)

آلوپسی آره آتا باعث ریزش مو به صورت تکه‌های بزرگ می‌شود. در این بیماری سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به فولیکول‌های موی سالم حمله می‌کند. در بیشتر موارد، آسیب دائمی نیست و موهای از دست رفته باید در عرض 6 ماه تا یک سال رشد کنند. برخی از افراد تمام موهای سر و بدن خود را از دست می‌دهند، اما این مورد نادر است.

قارچ سر

اگر مبتلا به قارچ سر شدید، علائمی مانند لکه‌های طاسی خارش دار و گرد روی سر شما ایجاد می‌شود. این لکه‌ها ممکن است پوسته پوسته و قرمز به نظر برسند. اما نگران نباشید، پزشک شما می‌تواند این لکه‌ها را با داروهای ضد قارچ درمان ‌کند.

زایمان

ممکن است متوجه شوید موهایتان در دوران بارداری پرتر به نظر می‌رسد. این به این دلیل است که سطوح بالای هورمون از ریزش موهای در حال استراحت جلوگیری می‌کند. اما پس از به دنیا آمدن نوزاد، همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد و آن موهای اضافی به سرعت از بین می‌روند و ممکن است یکباره موهای زیادی از دست بدهید. ممکن است تا 2 سال طول بکشد تا موهای شما به حالت عادی برگردد.

قرص

دلایل ریزش مو

هورمون‌هایی که تخمک گذاری را سرکوب می‌کنند می‌توانند باعث نازک شدن موهای شما شوند. اگر سابقه خانوادگی ریزش مو دارید، احتمال این که دچار ریزش مو شوید بالاتر می‌رود. ریزش مو ممکن است زمانی اتفاق بیوفتد که مصرف قرص‌های خود را متوقف کنید. داروهای مرتبط با ریزش مو عبارتند از رقیق کننده‌های خون و داروهایی که فشار خون بالا، بیماری قلبی، آرتریت و افسردگی را درمان می‌کنند.

رژیم‌های غذایی

رژیم غذایی و کاهش وزن می‌تواند باعث ریزش مو شما شود. اما نگران نباشید، زمانی که به یک رژیم غذایی سالم برگشتید، موهای شما دوباره رشد می‌کند. اگر ویتامین A بیش از حد دریافت می‌کنید یا پروتئین کافی ندارید، آماده باشید که بعضی از موهای شما قرار است بریزد!

مدل موی سفت

بستن مو به صورت دم اسبی و بافت سفت می‌تواند پوست سر شما را تحریک کند و باعث ریزش مو شود. موهایتان را رها و باز کنید تا به طور طبیعی رشد کنند. توجه داشته باشید که استفاده طولانی مدت از این مدل موها می‌تواند باعث ریزش دائمی موی سر شود.

درمان سرطان

شیمی درمانی و پرتودرمانی می‌توانند بر موهای شما تأثیر بگذارند. این روش‌ها می‌توانند به فولیکول‌های مو آسیب برسانند و باعث ریزش موی زیادی شوند. اما معمولا پس از پایان درمان، موها دوباره رشد می‌کنند.

استرس زیاد

استرس فیزیکی یا عاطفی در سطح زیاد می‌تواند باعث ریزش ناگهانی حجم زیادی از مو شود. مثل:

  • بیماری جدی یا جراحی بزرگ
  • تروما مثل از دست دادن خون
  • ناراحتی عاطفی شدید

که این روند ممکن است 6 تا 8 ماه طول بکشد.

درمان‌های ریزش مو در زنان:

  • دارو (مانند ماینوکسیدیل)
  • لیزر
  • کاشت مو در زنان
  • محصولات ریزش مو

نکاتی برای موهای نازک:

  • قبل از استفاده از سشوار، اجازه دهید موهایتان مدتی در هوا خشک شود.
  • لوازم آرایشی خاص می‌تواند قسمت‌هایی از پوست سر شما را که دیده می‌شود پنهان کند.
  • مواد آرایشی مو با فیبر کراتین را می‌توانید روی لکه‌ها بپاشید که موها را ضخیم‌تر نشان دهد.

اگر ریزش مو شما بر شغل یا زندگی اجتماعی شما تأثیر می‌گذارد یا باعث می‌شود که نخواهید بیرون بروید، حتما با یک مشاور صحبت کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.