سرمای پا

سرمای پا : چرا پاهایمان همیشه سرد است و این سرما چه معنایی دارد؟

با نزدیک شدن به ماه‌های زمستان، طبیعی است که نگران گردش خون خود باشید. احتمالا متوجه شده‌اید که در زمستان با پوشیدن چندین جوراب هم پایمان دائما سرد است و اصلا گرم نمی‌شود. در ادامه برخی از دلایل اصلی این امر و سرمای پا را بررسی خواهیم کرد.

علت سرمای پا در زمستان

سرد شدن دائمی پاها می‌تواند نشانه کاهش گردش خون باشد. این امر بدن را برای رساندن خون به اندام‌های شما دشوار می‌کند. نشستن در مدت زمان طولانی و انتخاب سبک زندگی مانند سیگار کشیدن می‌تواند عاملی برای این موضوع باشد. همچنین عدم توانایی قلب در پمپاژ سریع خون نیز می‌تواند عامل دیگری برای سرمای پا باشد.

سرمای پا

هنگامی که بدن شما دچار وحشت یا اضطراب می‌شود، سیستم بدن شما آدرنالین ترشح می‌کند و مجددا شاهد سرمای پا خواهید بود. طبق گزارشات پزشکی، این هورمون جریان خون را بیشتر می‌کند و رگ‌های خونی را در سراسر بدن منقبض خواهد کرد تا در صورت تهدید زندگی شما، انرژی را ذخیره کند. اما وقتی مضطرب هستید، بدن شما در انتقال خون به ویژه به سمت پاها مشکل دارد.

فراتر از عواملی مانند اضطراب و گردش خون، موضوعات مختلف سلامتی می‌توانند در بروز این موضوع تاثیر داشته باشند. برای مثال افرادی که مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 هستند، ممکن است آسیب‌های عصبی به ویژه در پاها داشته باشند. این آسیب ممکن است عملکرد اعصاب تنظیم‌کننده دما را مهار کرده و منجر به ایجاد احساسات ناراحت کننده در این ناحیه از بدن شود. علاوه بر این، دیابتی‌های نوع 2 ممکن است به دلیل شرایط خود، از گردش خون ضعیف هم رنج ببرند.

کسانی که از کم خونی رنج می‌برند نیز ممکن است دچار سرمای پا شوند. وضعیتی که در آن بدن به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی‌کند، کم خونی اغلب از کمبود آهن ناشی می‌شود. مشکلات تیروئید نیز عامل دیگری برای سرد شدن پاها است. در نهایت اگر پاهایتان با چند جفت جوراب و یک نوشیدنی گرم، هنوز سرد است پس باید به پزشک مراجعه کنید و علت این موضوع را در بدنتان مورد بررسی قرار دهید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.