نوشیدن متانول در پی اخبار جعلی مربوط به ویروس کرونا

مرگ صدها نفر در ایران بر اثر نوشیدن متانول در پی اخبار جعلی مربوط به ویروس کرونا

در پی انتشار اخبار جعلی مربوط به ویروس کرونا در ایران، صدها نفر بر اثر نوشیدن متانول جان خود را از دست داده‌اند. در ادامه با جزییات این خبر تاسف‌بار همراه دینو باشید.

نوشیدن متانول در پی اخبار جعلی

با توجه به گزارش‌های اخیر، صدها نفر از هموطنان ما پس از مصرف متانول جان خود را از دست داده و بیش از 1000 نفر بستری شده‌اند. در پی گسترش شایعات دروغینی که مدعی شده خوردن الکل می‌تواند به درمان بیماری حاصل از ویروس کرونا کمک کند، افرادی اقدام به نوشیدن متانول کرده و جان خود را از دست داده‌اند. کشور ما اکنون در تلاش برای مقابله با همه‌گیری جهانی (پاندمی) Covid-19 است که تا کنون منجر به کشته شدن حدود 2 هزار و 400 نفر در سراسر کشور و ابتلای 32 هزار و 332 نفر دیگر شده است. در این میان برخی از خانواده‌ها در جستجوی درمان، به داروهای جعلی از جمله الکل روی آورده‌اند. به گفته رسانه‌های ایرانی، تقریبا 300 نفر تا به امروز با نوشیدن متانول کشته شده‌اند.

یک پزشک ایرانی در وزارت بهداشت به خبرگذاری Associated Press گفته که دامنه این مشکل حتی بسیار بیشتر بوده و شمار تلفات را 480 نفر تخمین زده است که 2 هزار و 850 نفر نیز بیمار هستند. او در صحبت‌های خود اعلام کرد:

سایر کشورها فقط یک مشکل دارند و آن هم بیماری همه‌گیر جدید ویروس کرونا است. متاسفانه ما در این جا در دو جبهه می‌جنگیم.

دکتر «حسین حسنیان»، مشاور وزیر بهداشت در این باره می‌گوید:

متاسفانه ما مجبوریم هم مردم را از مسمومیت الکل نجات دهیم و هم با بیماری  ویروس کرونا مبارزه کنیم.

مرگ صدها نفر در ایران بر اثر نوشیدن متانول

عوارض نوشیدن متانول

ویدئویی که اخیرا در شبکه‌های ایرانی و به صورت آنلاین درباره عوارض نوشیدن متانول به اشتراک گذاشته شد، یک پسر 5 ساله را نشان می‌دهد که ظاهرا کور شده است. علت بستری شدن او، نوشیدن الکل به اجبار پدر و مادرش عنوان شد. همچنین بر اساس چندین گزارش طی دو هفته گذشته، افرادی در جنوب غربی استان خوزستان به دلیل فروش متانول به منظور پیشگیری از بیماری کرونا دستگیر شده‌اند. موارد نوشیدن متانول همچنین در جنوب شهر شیراز و در شهرهای کرج و یزد نیز گزارش شده است.

با استناد به داستانی که اوایل ماه فوریه در چکیده روزنامه انگلیس منتشر شد، رسانه‌های اجتماعی ایرانی ایده‌ای را مبنی بر این که یک مدرس انگلیسی توانسته با نوشیدن الکل و عسل، بیماری کرونای خود را درمان کند، تبلیغ کرده‌اند. در کنار تمامی دستورالعمل‌های رایج مبنی بر این که از ضدعفونی کننده‌های حاوی الکل می‌توان به عنوان یک اقدام بهداشتی علیه ویروس استفاده کرد، برخی به اشتباه به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن الکل با غلظت بالا می‌تواند این بیماری را از بین ببرد.

به دلیل ممنوعیت الکل در ایران، دولت تولیدکنندگان متانول سمی را موظف کرده که نوعی رنگ مصنوعی به محصولات خود بیفزایند. این کار باعث می‌شود تا مردم بتوانند جدا از اتانول، نوع الکلی را که می‌توان در تمیز کردن زخم‌ها و نوشیدنی‌های الکلی استفاده کرد، تشخیص دهند. با این حال، برخی از تولیدکنندگان مشروبات الکلی غیرمجاز، از متانول در نوشیدنی‌های خود استفاده می‌کنند. آن‌ها برای پوشاندن رنگ اضافه شده به نوشیدنی‌ها، سفیدکننده به ترکیبات خود اضافه می‌کنند که بسیار خطرناک است. در حالی که در سراسر خاورمیانه کشورها محدودیت‌های خود را بیشتر کرده‌اند، کشور ما تحت شدیدترین فشار شیوع ویروس کرونا در منطقه قرار دارد.

ویروس کرونا و سفرهای نوروزی

با این که مقامات بارها از مردم خواسته‌اند که در خانه‌های خود بمانند؛ اما، هنوز به طور کلی محدودیت‌های کامل در شهرها برقرار نشده است. روز جمعه، کانال رسانه‌ای ایران IRINN اعلام کرد که قرار است به زودی اقدامات جدیدی برای محدود کردن سفرهای بین شهری اعمال شود. بر اساس همین گزارش، پیش‌بینی می‌شود که پلیس شروع به توقف اتومبیل‌ها با پلاک غیرمحلی و جریمه مالکان خودروها نماید حتی توقیف وسایل نقلیه آن‌ها پس از جریمه به مدت یک ماه نیز در دستور کار قرار گرفته است. با شروع تعطیلات سال نو در هفته گذشته، به رغم پیام‌های متعدد مقامات مبنی بر این که مردم باید در خانه‌های خود بمانند، 3 میلیون نفر اقدام به مسافرت در داخل کشور نموده‌اند!

پس از خروج رئیس جمهور آمریکا، «دونالد ترامپ»، از توافق هسته‌ای سال 2015، ایران تحت تحریم‌های شدیدی قرار گرفته است. ایالات متحده که اکنون کانونی برای همه‌گیری ویروس کرونا است‌، اقدام به ارائه کمک‌های بشردوستانه به ایران کرده که با مخالفت مقامات در تهران روبرو شده است. بزرگان کشور معتقدند که این تحریم‌های شدید، بزرگ‌ترین مانع مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا در ایران است. با این حال، ارتش روز جمعه اعلام کرد که یک بیمارستان 2 هزار تختخوابی را در مرکز نمایشگاهی تهران به منظور ریشه‌کن کردن بیماری و گسترش سیستم مراقبت‌های بهداشتی محلی برپا کرده است. تلویزیون دولتی گفته که تاسیسات جدید فقط در 48 ساعت راه‌اندازی شده که شامل سه واحد و همچنین چندین بخش جداسازی می‌باشد. با این حال نگرانی‌ها از شمار تلفات ناشی از نوشیدن متانول و مسمومیت با الکل رو به افزایش خواهد بود.

نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Independent

بیشتر بخوانید: کمک‌های سلبریتی‌ها و شرکت‌های بزرگ آمریکایی برای کنترل ویروس کرونا

بیشتر بخوانید: کرونا هراسی چیست: واکنش بیش از حد یا رعایت نکات بهداشتی

امتیاز: 4.5 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۴ دیدگاه

  1. Avatar یاسر گفت:

    به خاطر متانول نبوده دلیلش نبودن ماست و خیار بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.