جراحان برای اولین بار قلب خوک را به بیمار در حال مرگ پیوند زدند

پزشکان در آخرین تلاش برای نجات جان مردی از مریلند در شمال‌شرقی ایالات‌ متحده‌ی‌ آمریکا، قلب خوک اصلاح‌شده را به او پیوند زدند. این عمل به عنوان اولین جراحی پیوند موفقیت‌آمیز اعضای بدن حیوانات به انسان در نوع خود مورد ستایش قرار گرفته‌است و گامی بزرگ و رو به جلو در چند ‌دهه‌ی اخیر محسوب می‌شود.

جراحی پیوند قلب حیوانات به انسان

به گزارش مجله تایم، این عمل قبلاً آزمایش شده‌بود و یکی از اولین سوژه‌ها، استفانی فی بوکلر معروف به بیبی فای، نوزادی آمریکایی بود که با سندرم قلب چپ هیپوپلاستیک متولد شده‌بود. او در سال 1984 با قلب یک بابون 21 روز زنده ماند. این عمل موفقیت‌آمیز نبود زیرا قلب بابون توسط میزبان انسانی رد شد.

اما پزشکان بر این باورند که این پیوند جدید یک پیشرفت بزرگ است زیرا خوک اهداکننده تحت اصلاح ژن قرار گرفته‌بود تا نوع خاصی از قند را از سلول‌های خود حذف کند. تصور می‌شود این قند موجب رد اعضای‌ بدن حیوانات در میزبان انسانی می‌شد.

جراحی دیوید بنت

براساس بیانیه‌ی دانشگاه علوم پزشکی مرکز پزشکی مریلند (UMMC)، این جراحی در روز جمعه (7 ژانویه) انجام شد. پس از چهار روز، بیمار انسانی موفق‌ شد به تنهایی نفس بکشد. البته همچنان دستگاهی جهت تقویت گردش خون به او متصل بود. روزها و هفته‌های آینده برای اطمینان‌ یافتن از موفقیت عمل پیوند قلب خوک به انسان بسیار حیاتی هستند.

دیوید بنت

دیوید بنت 57 ساله از مریلند، به بیماری قلبی لاعلاج مبتلا بود. چندین مرکز پزشکی تشخیص داده‌بودند که او واجد شرایط پیوند قلب انسان نیست. بنت یک روز قبل از عمل خود گفت:« انتخابی جز مردن یا انجام این پیوند ندارم. می‌خواهم زندگی کنم، می‌دانم که این تیری در تاریکی است اما آخرین انتخاب من است. من مشتاقانه منتظرم که پس از بهبودی از رختخواب بلند شوم.»

جراحی پیوند قلب خوک به انسان

خوک ها

در بیانیه‌ای آمده است که عمل جراحی پیوند قلب خوک به انسان در شب سال نو توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده، تأییدیه‌ی اضطراری دریافت کرد. این تأییدیه براساس مقرراتی صادر شده‌است که اجازه می دهد زمانی که هیچ گزینه‌ی دیگری برای نجات جان بیمار وجود ندارد، از درمان‌های آزمایشی استفاده‌ شود.

دکتر بارتلی گریفیث، مدیر برنامه‌ی پیوند قلب در UMMC و جراحی که این پیوند را انجام داد، در بیانیه‌ای گفت:« این جراحی یک پیشرفت غیرمنتظره بود که ما را یک قدم به حل بحران کمبود عضو نزدیکتر می‌کند زیرا قلب انسانی اهداشده‌ی کافی برای پاسخگویی به لیست طولانی گیرندگان وجود ندارد.» او افزود که پزشکان درگیر در این پیوند با احتیاط پیش می‌رفتند، اما نسبت به پتانسیل نجات این روش خوش‌بین بودند.

پیشرفت غیرمنتظره‌ی جراحی

عمل آزمایشی پیوند اعضای حیوانات به انسان پس از مورد بیبی فای در سال 1984 تا حد زیادی کنار گذاشته شد. همانطور که در بالا به آن اشاره‌شد، او با یک بیماری قلبی پیشرفته متولد شده‌بود. پزشکان امیدوار بودند که پیوند قلب بابون بتواند به زنده ماندن او کمک کند. اما سیستم ایمنی بیبی فای قلب خارجی را رد کرد و او حدود یک ماه پس از عمل درگذشت.

علت انتخاب خوک‌ها به عنوان اهداکننده

خوک‌ها اهداکنندگان قلب مناسبی در نظر گرفته می‌شوند. زیرا قلب خوک‌ها تقریباً هم‌اندازه و هم‌شکل قلب انسان است. دریچه‌های قلب خوک دهه‌ها است که با موفقیت برای جایگزینی دریچه‌های آسیب‌دیده قلب در انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما تاکنون احتمال یک واکنش کشنده سیستم ایمنی مانع از پیوند قلب‌ها شده‌بود.

طبق بیانیه‌ای، دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند بیش از 15 میلیون دلار کمک هزینه‌ی تحقیقاتی برای ارزیابی پیوند قلب از خوک های اصلاح شده دریافت کرده‌است.

روش جراحی

این روش شامل استفاده از ویرایش‌ژنی جهت حذف 3ژن از ژنوم خوک اهدایی است که پاسخ سریع سیستم ایمنی را در گیرنده انسان فعال می‌کنند. همچنین 6‌ژن انسانی که به پذیرش عضو کمک می‌کنند، به ژنوم خوک اضافه می‌شود. یک ژن دیگر نیز در خوک غیرفعال می‌شود تا قلب بیش از حد بزرگ نشود. داروهایی هم برای سرکوب سیستم ایمنی انسان استفاده می‌شود.

نتیجه

براساس گزارش شبکه‌ی متحد برای اهدای اعضا، که بر شبکه پیوند اعضا در ایالات متحده نظارت می کند، سال گذشته بیش از 3800 پیوند قلب در این کشور انجام‌‌شد که یک رکورد است. براساس منبعی معتبر، در حال حاضر بیش از 100000 نفر فقط در ایالات متحده در انتظار پیوند عضو هستند که حدوداً 6000 نفر آن‌ها قبل از پیوند می‌میرند.

اگر روش اصلاح ژنتیکی حیوانات اهداکننده در درازمدت موفقیت‌آمیز باشد و اندام‌های آن‌ها توسط میزبان انسانی رد نشود، این روش ممکن است گزینه‌ای برای بسیاری از بیماران دیگری باشد که در سرار جهان در انتظار پیوند هستند.

امتیاز: 4.6 از 5 (9 رای)
کمی صبر کنید...

۶ دیدگاه

  1. Avatar حامد گفت:

    بر طبق اطلاعات و مطالعات عمیق فقهی بنده، این شخص پس از بیدار شدن از بیهوشی بلافاصله در گل و لای غلط می زند و به خوردن و جفتک زدن مشغول خواهد شد تا آنجاکه او را ببرند در دامپزشکی خلاص کنند چونکه بر اساس علوم ما، مغز یک توده علاف هیچکاره است و این قلب است که منشا فکر و احساسات آدمی است.

    • Avatar اوین گفت:

      🤣🤣🤣🤣🤣بنازم چه تعبیری

    • Avatar Intel Inside گفت:

      البته میدونم یجور شوخی یا متلک میگی! وگرنه حتما علومی که از جهل یا شبه علم و خرافات دربیاد این نتیجه پرت و پلا رو میگیره که قلب منشا احساساته و نه مغز! تمام اعضا قابل پیوند بدنتون از جمله قلب رو تعویض کنن باز شما بدون هیچ تغییری همون آدم سابق خواهید بود! انسان فقط و فقط و فقط مغزشه!

  2. Avatar Intel Inside گفت:

    جدی؟ خوک که نجسه! این بیماران با دعا شفا نمیگیرن؟

  3. Avatar محسن گفت:

    جالب بود حیوانات فقط برای خوردن نیستند برای نجات جان انسانها هم به کار می روند

  4. Avatar فاطمه رضائی گفت:

    چه جالبب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.