دومین مورد درمان بیماری HIV توسط سیستم ایمنی بدن بیمار!

دومین مورد درمان بیماری HIV توسط سیستم ایمنی بدن مشاهده شد! در سال 2013 پزشکان تشخیص دادند زنی در آسپرانزا آرژانتین مبتلا به HIV ویروسی که باعث ایدز می‌شود، شده‌است اما هشت سال بعد، ویروس به صورت خود به خود از سیستم او ناپدید شد. این دومین موردی است که سیستم ایمنی به صورت خود به خود باعث درمان بیماری HIV می‌شود.

درمان بیماری HIV

محققان حیرت‌زده نتوانستند شواهدی مبنی بر وجود ذرات ویروس HIV در بدن او بیابند، با این حال آنها هشدار دادند که علم نمی‌تواند به طور قطعی ثابت کند که هیچ اثری از ویروس نقص ایمنی انسان باقی نمانده‌است. این دومین مورد شناخته شده از حذف HIV توسط سیستم ایمنی خود بیمار بدون پیوند مغز استخوان یا مداخله دارویی است.

اولین مورد یک زن کالیفرنیایی به نام لورین ویلنبرگ بود که در سال 2020 متوجه شد که این ویروس بعد از ۲۷ سال، دیگر در بدنش وجود ندارد. علاوه بر این دونفر فقط دو مورد دیگر توانستند HIV خود را درمان کنند اما این کار توسط جایگزینی سلول‌های ایمنی با سلول‌های بنیادی انجام شد.

چون در کشور آرژانتین نگرش منفی نسبت به افراد مبتلا به HIV وجود دارد این بیمار ترجیح داد ناشناس بماند و لقب بیمار آسپرانزا را به خود گرفت. اگرچه ویروس در سیستم این افراد وجود دارد اما بار ویروسی پایینی دارند که حتی بدون درمان علائمی در آن‌ها ایجاد نشود.

ایمونولوژیست ویروسی در موسسه راگون در بوستون و یکی از محققین اصلی این مطالعه، می‌گوید: «این ما را امیدوار می‌کند که درمان طبیعی HIV واقعاً ممکن است. “این یک اسم زیباست.اینطور نیست؟ “اسپرانزا” علاوه بر اینکه نام زادگاه بیمار است، در اسپانیایی به معنای “امید” است.

در همین حال، بیمار در انتظار فرزند دوم خود است و گزارش شده‌است که او از زندگی بدون HIV خود لذت می‌برد. اما او می‌خواهد مطمئن شود که دیگرانی که مبتلا به HIV هستند نیز شانس دومی دارند. او در ایمیلی به STAT گفت: فقط فکر کردن به اینکه وضعیت من ممکن است به دستیابی به درمان این ویروس کمک کند، باعث می‌شود احساس مسئولیت و تعهد بزرگی برای تحقق این امر داشته باشم.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.