چگونه متوجه دروغ گفتن دیگران شوید؟

آیا تا به حال متوجه دورغ گفتن دیگران هنگام حرف زدن شده‌اید؟ یا با خود فکر کرده‌اید که ممکن است حرف طرف مقابلتان راست نباشد؟ اگر به چند مورد از جمله حالات چهره، زبان بدن، آنچه که می‌گویند و حتی لحن صدای آن‌ها دقت کنید متوجه می‌شوید که در حال گفتن حقیقت هستند یا خیر.

دروغ گفتن

شنیدن یک دروغ مصلحتی یک چیز است و دروغ گفتن به صورت منظم یک چیز دیگر که بسیار آزاردهنده است و بدتر از آن زمانی است که خبر ندارید طرفتان به شما دروغ می‌گوید. به همین دلیل دانستن اینکه چگونه بفهمید کسی دروغ می‌گوید بسیار مهم است، به خصوص اگر فکر می‌کنید ممکن است یک دروغگوی بیمارگونه و افراطی باشد.

دروغگویی بیمارگونه چیست؟ و چرا این افراد مدام دروغ می‌گویند؟

دروغ‌گویی بیمارگونه (PL) یک رفتار مزمن است که با گفتن دروغ‌های معمولی یا اجباری مشخص می‌شود. در حالی که یک فرد معمولی برای جلوگیری از بروز یک مشکل یا برای جلوگیری از آسیب رساندن به احساسات دیگران، گاه به گاه دروغ می‌گوید («مثلا، لباست بسیار عالی به نظر می‌رسد!»)، به نظر می‌رسد یک دروغگوی بیمارگونه بدون دلیل آشکار یا منفعت شخصی دروغ می‌گوید.

آن‌ها داستان‌های باورنکردنی تعریف می‌کنند، اغلب اغراق می‌کنند و گاهی حتی ممکن است خود را قربانی نشان دهند تا جلب توجه کنند. مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، بیشتر احتمال دارد که اینگونه دروغ بگویند تا احساس بهتری نسبت به آنچه در زندگی دارند و دستاوردهایشان داشته باشند.

پنج نشانه دروغ گفتن:

در اینجا نشانه‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه زمانی کسی دروغ می‌گوید و آیا ممکن است یک دروغگوی بیمارگونه باشد یا خیر؟

1. سیگنال‌های استرس

معمولا تشخیص یک دروغ‌گو افراطی بسیار سخت است زیرا بسیار طبیعی دروغ می‌گویند ولی با این حال همچنان کمی استرس دارند. مالیدن دست‌ها به هم، بی‌قراری و لبخند اجباری و یخ زده از نشانه‌هایی است که می‌تواند نشان دهد فرد در حال دروغ گفتن به شما است.

2. به چشمان آن‌ها توجه کنید

این تصور که یک نفر در حال دروغ گفتن نمی‌تواند به چشمان شما نگاه کند فقط یک افسانه است یا برای دروغ‌ گو‌‌های بی‌تجربه صدق می‌کند. افرادی که به طور بیمارگونه دروغ می‌گویند ممکن است از این موقعیت سواستفاده کرده، برای آن که شما را تحت تاثیر قرار دهد یا متقاعد کند. ولی وقتی شخص دروغ می‌گوید مردمک چشمانش گشاد می‌شود و سرعت پلک زدنش هنگام دروغ گفتن ابتدا کاهش می‌یابد و سپس سرعت آن دوباره افزایش می‌یابد.

3. به تضاد‌ها توجه کنید

یک دروغ‌گو افراطی به قدری تمایل به دروغ گفتن دارد که با گذشت زمان دروغ‌های او شروع به تناقض می‌کند. به داستانی که این شخص برای دوستان مشترکتان تعریف کرده‌است دقت کنید و بعد متوجه تفاوت در جزییات داستانی که برای هرکس تعریف کرده‌است می‌شوید.

4. به صدای آن‌ها گوش کنید.

کارشناسان نشان می‌دهند که زیر و بمی صدا در شرایط استرس‌زا افزایش می‌یابد زیرا تارهای صوتی منقبض می‌شوند. کارول کینزی گورمن، کارشناس زبان بدن نیز می‌گوید: «در شرایط استرس، افراد ممکن است نیاز بیشتری به نوشیدن آب و لیسیدن یا مرطوب کردن لب‌های خود داشته باشند، زیرا سیستم عصبی خودمختار آدرنالین ترشح می‌کند و باعث خشکی دهان می‌شود.»

5. چهار ژست یا حرکت در هنگام دروغ گفتن

دیوید دستنو، استاد روانشناسی در دانشگاه نورث ایسترن، چهار ژست را کشف کرده‌است که می‌تواند نشان دهد کسی دروغ می‌گوید یا چیزی را پنهان می‌کند.

لمس دست

لمس صورت

دست به سینه ایستادن

تکیه دادن یا خم شدن به سمتی

شما چه علایم دیگری را می‌شناسید که نشان می‌دهد فرد درحال دروغ گفتن به شما است؟

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

۷ دیدگاه

  1. Avatar پسر گفت:

    گشاد میشه چیه😂 .منظور اینکه طرف مقابل میخاد موضوع رو به زور تومغز ما فرو کنه

  2. Avatar Anti AMD گفت:

    در مورد pathological liars هم بخونید، یکی از بدترین هاشون در ترکیب اختلال شخصیت های ضداجتماعی، بردرلاین و خودشیفته دیده میشه

  3. Avatar Niloufar گفت:

    این مورد 2 عجب چیزیه گشاد شدن هم دروغ رو نشون میده و هم به طور کلی خیانت رو
    خیلی ممنون بابت این مقاله.

  4. Avatar علی گفت:

    سلام ببخشید در مورد دوم چرا گشاد میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.