کشف راز عجیب اخترفیزیک

کشف راز عجیب اخترفیزیک: موفقیت در ردیابی یک انفجار رادیویی سریع تا منبع آن

اخترشناسان در موفقیت جدید خود توانستند یک انفجار رادیویی سریع را تا منبع آن ردیابی کنند. منشا این انفجارهای امواج رادیویی مدتها است که به عنوان راز عجیب اخترفیزیک دنبال می‌شود. در حال حاضر محققان این زمینه موفق شدند تا امواج دریافتی را تا منبع ستاره‌ای مغناطیسی شده بسیار متراکم در حال چرخشی در کهکشان خودمان ردیابی کنند. در ادامه با جزییات کشف راز عجیب اخترفیزیک همراه دینو باشید.

کشف راز عجیب اخترفیزیک

صبح روز 28 آوریل سال 2020 میلادی، یک تلسکوپ رادیویی جدید که آسمان خاموش بریتانیش کلمبیا را تحت نظر داشت، با دریافت عجیب خود از فضای بیکران، باورهای بسیاری را تغییر داد. یکی از وظایف این تلسکوپ جستجو برای انفجارهای رادیویی سریع و برخوردهایی به مدت تنها چند میلی ثانیه است که تا آن زمان همیشه از کهکشان‌های دوردست ناشی می‌شدند. هیچ کس با اطمینان نمی‌دانست که چه چیزی می‌تواند چنین انفجارهای کوتاهی از امواج رادیویی را در فضا ایجاد کند و باعث ایجاد یکی از جذاب‌ترین معماهای اخترفیزیک شود.

آزمایش کانادایی «نقشه‌برداری با شدت هیدروژن» که CHIME نام دارد، از زمان بهره برداری و آنلاین شدن در ژوئیه 2018 تا به امروز صدها انفجار رادیویی سریع را ثبت کرده است. رایج است که یک انفجار معمولی، توسط دو تا پنج آنتن دستگاه دیده شود. جالب است بدانید که این رقم برای انفجاری که باعث کشف راز عجیب اخترفیزیک شد، 93 است. «پل شولز» (Paul Scholz)، اخترشناس دانشگاه تورنتو و عضو تیم پروژه CHIME در این باره توضیح داد:

این انفجار عجیب تلسکوپ ما را مانند یک درخت کریسمس روشن کرد. به نظر می‌رسد که چنین چیزی از بخش خاصی از آسمان سرچشمه گرفته است. جایی که در آن شیء موجود در کهکشان راه شیری از قبل در حال شلیک اشعه ایکس بود.

کشف راز عجیب اخترفیزیک

مگنتار

پس از پیام شولز برای رصد داده‌های سایر تلسکوپ‌ها در سرتاسر جهان، اخترشناسان مستقر در انستیتوی فناوری کالیفرنیا، اسکن مربوط به تلسکوپ رادیویی نجوم گذرا (Stare2) Caltech که آسمان را یکباره مشاهده می‌کند (بر خلاف CHIME که در هر زمان معینی به تکه‌های کوچکی از آسمان نگاه می‌کند) را بررسی کردند و به تیم اجازه داده شد تا به سراغ منبع شناخته شده قبلی خود بروند. منشا، یک جریان فوق‌العاده متراکم و به سرعت در حال چرخش و همچنین بسیار مغناطیسی از یک منبع ستاره‌ای به نام «مگنتار» (Magnetar) بود. مگنتار یا ستاره مغناطیسی نوعی ستاره نوترونی است که میدان مغناطیسی بسیار نیرومندی دارد.

کشف راز عجیب اخترفیزیک

کشف راز عجیب اخترفیزیک و احتمالات دیگر

با کمی خوش شانسی به نظر می‌رسد رمز و راز مربوط به منشا انفجارهای سریع رادیویی حل شده است. «جیسون هسلز» (Jason Hessels) از موسسه رادیو نجوم هلند و دانشگاه آمستردام می‌گوید:

با وجود این کشف بزرگ راز عجیب اخترفیزیک، اخترشناسان اکنون دیگر می‌توانند بر اهمیت میدان‌های مغناطیسی برای رسیدن به منبع اصلی این انفجارها پی ببرند. در طی یک ماه گذشته، طغیان مقالات در این زمینه نشان می‌دهد که نظریه پردازان درباره این که چگونه ممکن است آهنرباها چنین انفجارهای درخشانی از امواج رادیویی را ایجاد کنند، حدس می‌زنند.

این احتمال وجود دارد که آهنربا با پرتاپ ذرات باردار و شعله‌ور قدرتمند، این روند را شروع کند. اخترشناسان چیزی حدود 50 تئوری جداگانه برای توضیح این پدیده در نظر گرفته‌اند که انواع سناریوهای شگفت‌انگیز را شامل می‌شوند. سیاهچاله‌های در حال گسترش، ریسمان‌های کیهانی و حتی سیستم‌های پیشرانه تمدن‌های بیگانه نمونه‌هایی از این حدسیات هستند. نظر شما درباره کشف راز عجیب اخترفیزیک چیست؟ چه توضیح منطقی و قابل قبولی برای این پدیده وجود دارد؟ آیا امکان دارد این ستاره‌های بی‌قرار نوترونی خانه حیات بیگانگان فضایی باشند؟ شاید این سیگنال‌ها پیامی از طرف هوش بیگانه برای برقراری ارتباط با ما است! شما چه فکر می‌کنید؟ افکار و ایده‌های خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید. مشتاق خواندن نظرات جالب و ارزشمند شما هستیم.

منبع: Wired

بیشتر بخوانید: سیگنال‌های تکرارشونده عجیب و غریب از فضای عمیق به تازگی سه برابر شده‌اند

بیشتر بخوانید: دانشمندان ناسا شواهدی را برای اثبات وجود جهان‌های موازی ارائه می‌کنند

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۲ دیدگاه

  1. Avatar حمیدرضا گفت:

    سلام بسیار جالب بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.