نوعی ماده معدنی جدید

دانشمندان نوعی ماده معدنی جدید را که هرگز در طبیعت دیده نشده بود به طور رسمی پیدا کردند

نوعی ماده معدنی جدید در کنار یک جاده در شهر دورافتاده پرتگاه طلای استرالیا پیدا شد. در قدیم، ودربرن کانونی برای کاشفان معادن بود – که هنوز هم گهگاهی چنین هست – اما هیچ کس تا به حال چیزی دقیقا شبیه به این مورد ندیده بود. در ادامه با جزییات این خبر همراه دینو باشید.

شهاب سنگ ودربرن

شهاب سنگ ودربرن که در شمال شرقی شهر در سال 1951 یافت شد، یک تکه کوچک 210 گرمی از سنگ فضایی عجیب و غریبی که از آسمان سقوط کرد، بود. برای ده‌ها سال است که دانشمندان در تلاشند اسرار آن را رمزگشایی کنند. محققان اخیرا توانستند مورد دیگری از اسرار پنهان این شهاب سنگ را کشف کنند. آن‌ها در مطالعه‌ای که در اوت سال جاری منتشر شد، شهاب سنگ ودربرن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. طی این مطالعات به رهبری «چی ما» (Chi Ma) کانی شناس انستیتوی فناوری کالیفرنیا، اولین وقوع طبیعی نوعی ماده معدنی جدید که «ادزکوتایت» Edscottite نامیده می‌شود، تایید شد. این ماده ترکیبی نادر از ماده معدنی کاربید آهن است که هرگز در طبیعت یافت نمی‌شود. دکتر «بلیندا بارنت» (Belinda Barnet) مدرس ارشد رسانه در Swinburne در 31 اوت 2019 نوشت:

دانشمندان نوعی ماده معدنی جدید را که هرگز در طبیعت دیده نشده بود کشف کردند. این ماده معدنی درون شهاب سنگی که در نزدیکی ودربرن در ویکتوریای مرکزی یافت شد، وجود دارد. ادزکوتایت Edscottite.

نوعی ماده معدنی جدید از شهاب سنگ ودربرن
شهاب سنگ ودربرن

منشاء فضایی نوعی ماده معدنی جدید

از زمانی که برای اولین بار منشاء فضایی شهاب سنگ ودربرن مشخص شد، این صخره سیاه و قرمز خاص، توسط تیم‌های تحقیقاتی متعددی مورد بررسی قرار گرفت. تا حدی که تنها حدود یک سوم نمونه اصلی آن دست نخورده باقی مانده که در میان مجموعه‌های زمین شناسی در موزه‌های ویکتوریای استرالیا نگهداری می‌شود. بقیه قسمت‌های آن در طی یک سری قطعات کوچک‌تر برای تجزیه و تحلیل منشا ساخت شهاب سنگ استخراج شد‌ند. طی این مطالعات آثاری از طلا و آهن همراه با مواد معدنی نادر از جمله کاماکیت Kamacite، شریبرسایت Schreibersite، تائینیت Taenite و ترولیت Troilite را یافت شد. سرانجام می‌توانیم ادزکوتایت Edscottite را نیز به آن فهرست اضافه کنیم.

کشف ادزکوتایت که به افتخار کارشناس شهاب سنگ و کیهان شیمی «ادوارد اسکات» (Edward Scott) از دانشگاه هاوایی نامگذاری شده، بسیار قابل توجه است. هرگز قبل از این تایید نشده بود که این فرمولاسیون اتمی مشخص از کانی کاربید آهن به طور طبیعی اتفاق می‌افتد. چنین تاییدیه‌ای بسیار مهم می‌باشد؛ زیرا یک پیش شرط ضروری است که مواد معدنی به طور رسمی توسط انجمن بین‌المللی کانی شناسی IMA به رسمیت شناخته شوند. یک نسخه مصنوعی از ماده معدنی کاربید آهن برای حدود دهه‌هاست که به عنوان فاز تولید شده در طول ذوب آهن شناخته می‌شود. به لطف تجزیه و تحلیل چی ما و ژئوفیزیست دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس «آلن روبین» (Alan Rubin)، ماده ادزکوتایت اکنون دیگر عضو رسمی باشگاه معدنی IMA است.

محل کشف نوعی ماده معدنی جدید

«استوارت میلز» (Stuart Mills)، مربی ارشد علوم زمین موزه‌های ویکتوریا به The Age گفت:

ما 500000 تا 600000 ماده معدنی را در آزمایشگاه کشف کردیم، اما کم‌تر از 6000 مورد آن توسط خود طبیعت ایجاد شده است.

در مورد چگونگی قرار گرفتن این تکه ادزکوتایت طبیعی دقیقاً در خارج از ودربرن روستایی، نمی‌توان به طور دقیق چیزی گفت. طبق گفته دانشمند سیاره «جفری بونینگ» (Geoffrey Bonning) از دانشگاه ملی استرالیا، این ماده معدنی می‌توانسته درون هسته گرم و تحت فشار یک سیاره باستانی شکل گرفته باشد. او به The Age چنین گفت:

چندی پیش، این سیاره بد اقبال تولیدکننده ادزکوتایت می‌توانسته دچار نوعی برخورد کیهانی عظیم با سیاره‌ای دیگر، یک ماه و یا یک سیارک شده و از هم پاشیده شود. در نهایت نیز تکه‌های قطعه قطعه شده از این جهان ویران، در سراسر زمان و مکان پخش شده است.

این یافته‌ها در ژورنال کانی شناسی آمریکایی با نام American Mineralogist گزارش و نسخه‌ای از این مقاله برای اولین بار در سپتامبر 2019 منتشر شده است. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Sciencealert

بیش‌تر بخوانید: هویت واقعی تک‌سنگ‌های جزیره ایستر در منطقه دیدنی مثلث پلی‌نزی مشخص شد

بیش‌تر بخوانید: کشف غیرمنتظره جرمی عجیب و ژل مانند توسط ماه‌نورد چینی

امتیاز: 3.7 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.