خرید گجت

عدم توانایی ما برای خرید گجت و تجهیزات دیجیتالی چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

با بالا رفتن ارزش ارزهای خارجی و افت محسوس ارزش ریال ایران، بسیاری از تجهیزات دیجیتالی و الکترونیکی با افزایش قیمت چند برابری روبرو شده‌اند و این موضوع به‌زودی موجب عدم توانایی مردم در خرید گجت و تکنولوژی‌های روز دنیا خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، میانگین حقوق یک جوان ایرانی در بازار کار امروز، بین ۱ میلیون تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. این مبالغ برای شغل‌های عمدتاً غیردولتی بوده و با توجه به وضعیت بد اقتصادی، امکان پرداخت هزینه‌های بیشتر از سوی کارفرما وجود ندارد. این قشر بزرگ جامعه، برای خرید دوربین‌های عکاسی میان رده و حتی کلاس نیمه آماتور، نوت‌بوک‌های مولتی‌مدیا با سخت‌افزارهای میانی، کامپیوترهای دسکتاپ با سخت‌افزارهای روز و…، نیازمند جمع‌کردن حقوق کامل ۱ سال خود هستند!

این دسته از کاربران باید بدون خرج کردن حتی یک ریال از حقوق خود، آن را پس‌انداز کرده و با در نظر گرفتن این احتمال محال که قیمت قطعات فوق در عرض ۱ سال افزایش پیدا نخواهد کرد، اقدام به خرید گجت، کامپیوتر، لپ‌تاپ و یا دستگاه دیجیتالی موردعلاقه خود نمایند. در این شرایط، بسیاری از افراد جوان جامعه، قید خرید یک محصولی دیجیتالی جدید را زده و این آغاز مشکلات بسیاری است که متأسفانه تبعات آن تاکنون به‌صورت شفاف در هیچ رسانه‌ای اعلام‌نشده است. در ادامه به سراغ تبعات این امر خواهیم رفت.

گجت

تبعات عدم خرید گجت و تجهیزات دیجیتالی در کشور

در صورت کاهش خرید انواع گجت و ادوات دیجیتالی، افراد بسیاری از کار بیکار شده و رشته بیکاری با سرعت بیشتری روند خود را طی خواهد کرد. واردکنندگان و فروشندگان، نخستین افرادی هستند که ضرر این مسئله را چشیده و حتی امکان بیکاری آنها نیز وجود خواهد داشت. در دومین بخش این سونامی، موج آن درست به سمت خدمات دهندگان پس از فروش و تعمیرگاه‌ها حمله‌ور می‌شود.

کسادی بازار خرید، پس از مدت بسیار کوتاهی، بخش خدمات پس از فروش را متزلزل کرده و آنها نیز به‌ناچار به تعدیل نیرو پرداخته و این مسئله‌ای است که به‌صورت حتی تجربی، در روزهای اخیر مشاهده‌شده است. کارمندان بسیاری که برای مدت‌ها در خدمات‌های پس از فروش سرشناس این کشور مشغول به فعالیت بوده‌اند، اکنون مجبور به ترک محل کار خود شده‌اند.

عقب‌ماندگی از فناوری

در مقوله دیگر، عدم توانایی و خرید گجت‌های های دیجیتالی، ما را به عقب‌ماندگی از فناوری فرو خواهد برد؛ مادامی‌که توانایی خرید این محصولات را از دست می‌دهیم، امکان کار کردن، تجربه و لذت بردن از فناوری‌های روز از ما گرفته خواهد شد. به‌این‌ترتیب عقب‌ماندگی فناوری، در جوامع در حال رشدی نظیر ایران به وجود می‌آید که متأسفانه در زندگی روزمره ما بسیار روشن خواهد بود.

فناوری‌های دیجیتالی موجب سرگرمی، لذت بردن از زندگی، ثبت لحظات، برانگیختگی استعدادها، انجام بازی‌های کامپیوتری با کنسول و یا کامپیوتر، بهبود شرایط زندگی و ساده کردن مشکلات، امکان ارتباط با جهان و… می‌گردد. بدون آنها زندگی در هزاره سوم بدون معنی خواهد شد!

فناوری

پشت پرده مشکلاتی که ناخودآگاه به سمت ما سرازیر می‌شوند

افزون بر بیکاری، عقب‌ماندگی فناوری و از دست دادن راحتی‌های آن، مسئله روحی و روانی نیز تمامی افراد جامعه را تهدید می‌کند. حسرت‌هایی که روند افسردگی را در افراد، خصوصاً جوانان تشدید کرده و امکان تفریح و لذت‌های بسیاری را از ما دریغ می‌کند. عدم توانایی خرید گجت و تجهیزات موردعلاقه ما، آرزو و رؤیاپردازی ما را به هیچ مبدل کرده و کنار آمدن با شرایط روحی این مسئله در بلندمدت، کار ساده‌ای نخواهد بود. حتی عدم توانایی در خرید یک دوربین عکاسی، لپ‌تاپ، کامپیوتر، گوشی‌های هوشمند و … می‌تواند بخش قبول شکست در انسان را تقویت کرده و متأسفانه هیچ راه‌حلی برای آن وجود نخواهد داشت.

امتیاز: 4.7 از 5 (16 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۷ دیدگاه

  1. Avatar اکبری گفت:

    سلام این مطلب 2 سال پیس نوشت شده بود یادم میاد اون موقع یخچال 3 میلیون بود الان 22 میلیون تومن شده و من هنوز میخام یخچالم رو تعویض کنم من یه کارمن 22 ساله هست توی این 22 سال که از حقوق30 هزار تومنی در سال77 شروع کردم و الان 4تومن میگیرم و30دصد اون میره بابت قسط باور کنید بچه یه چیزی میخاد آدم شرمنده میشه کی قراره این وضع درست بشه امید به کدوم آینده داشته باشم من 42 سالمه قرار باشه من بعد امید داشته باشم باید در 60 سالگی به خواسته هام برسم فقط میگم خدایا به داد مردم برس اگه نمیرسی ما را با زلزله 10ریشتری مارو پاک کن تا دیگه به فکر خیانت و دزدی از بیت المال نباشیم بزار تر و خشک باهم بسوزن تری که به صدای دزدی خشک رسیدگی نکرد

  2. Avatar سید مهدی گفت:

    جمعه سیاه
    چند سال قبل که متوجه وجود برنامه وسیعی در اقتصاد بین الملل بنام جمعه سیاه (Black Friday) شدم، مدتها به فلسفه وجودی آن از ابعاد مختلف فکر میکردم، پاراگراف آخر شما منو دقیقا یاد بررسی این موضوع از لحاظ اثرات اجتماعی و دیدگاه های فردی در اجتماع انداخت…

    متاسفانه با چالش های بزرگی در سال های پیش رو مواجه هستیم که عمق و وسع آن را به این سادگی نمیتوان اندازه گرفت…!

    ممنون از مطلب خوب شما
    پایدار باشید.

  3. Avatar ح گفت:

    مثل اینکه شما هم مثل منید
    من پارسال پول جمع کرده بودم بخرم ولی ماینینگ قیمت رو بالا برد بعد عید هم دلار
    الان دیگه نمیتونم همچین هزینه ای بدم حقوق یکسال ونیم هست ناامیدم بزور هم جمع کرده بودم من بی عرضه حتی اگه جمع کنم با چه رویی بخرم

  4. Avatar farshad گفت:

    شما همین قدر که غروب مسجد تشریف ببرید و فریضه نماز رو به جماعت بجا بیاورید و پس از اون پنج تا ده دقیقه از بیانات پیش نماز محترم بهره مند شوید مطمئن باشید که براتون کافیه.
    این حرف هایی هم که نوشتید بنا به احتیاط، زاید محسوب میگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.