تفاوت سیارات اورانوس و نپتون

عجایب منظومه شمسی: دلایل اصلی تفاوت سیارات اورانوس و نپتون با یکدیگر چیست

یکی از عجایب بزرگ از دورترین نقطه منظومه شمسی ما، رفتار دو سیاره اورانوس و نپتون است. این دو با وجود داشتن شباهت‌های زیاد، از لحاظ رفتاری بسیار با یکدیگر متفاوت هستند. آیا می‌دانید دلایل اصلی تفاوت سیارات اورانوس و نپتون با یکدیگر چیست؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه دینو را همراهی نمایید.

تفاوت سیارات اورانوس و نپتون

اولین تفاوت عمده این دو سیاره در زاویه مداری آن‌ها است. مانند کره زمین، بیشتر سیارات منظومه شمسی ما، اندکی روی محورهای خود چرخیده و زاویه‌دار هستند. در نتیجه این موضوع، یک قسمت از سیاره در زمان‌های مختلف سال، به خورشید نزدیک‌تر می‌شود که دلیل اصلی شکل‌گیری فصول مختلف نیز همین امر می‌باشد. فصل‌ها در اورانوس و نپتون بسیار طولانی هستند که حتی تا یک دهه ادامه پیدا می‌کنند. تفاوت قابل توجه دو سیاره در این مورد می‌باشد که اورانوس به میزانی افراطی کج شده و زاویه آن به حدی زیاد است که تقریبا روی یک طرف خود قرار می‌گیرد. نویسنده مقاله «یوآخیم استادل» (Joachim Stadel) در توضیحات خود می‌گوید:

اورانوس و قمرهای اصلی آن در حدود 97 درجه به داخل صفحه خورشیدی کج شده و سیاره به طور تاثیرپذیری از خورشید به دور خود می‌چرخد.

تفاوت دیگر در قمرهای دو سیاره است. در اورانوس، هم خود سیاره و هم قمرهای آن با زاویه یکسانی کج شده‌اند که نشان می‌دهد آن‌ها نیز مانند کره زمین، تشکیل شده از یک دیسک هستند. بر خلاف این امر، در نپتون، «تریتون» به عنوان بزرگ‌ترین قمر آن، با زاویه‌ای نسبت به خود سیاره در مدار اطراف آن در گردش است. بدین معنی که این ماه در جای دیگری تشکیل و توسط گرانش نپتون به سمت سیاره کشیده شده است.

تفاوت سیارات اورانوس و نپتون

شباهت‌های دو سیاره

عکس بالا که توسط وویجر 2 به ثبت رسیده است، تصویر سیاره نپتون در سمت راست و سیاره اورانوس در سمت چپ را نشان می‌دهد. اگر چه هر دو سیاره از لحاظ ظاهری شباهت‌های زیادی دارند، با این حال به طور قابل توجهی از لحاظ رفتاری و ساختاری متفاوت هستند. اورانوس و نپتون از جرم مشابهی برخوردار بوده و ظاهر یکسانی دارند. این دو به میزان مشابهی از خورشید فاصله داشته و همچنین دارای شباهت‌های دیگری نیز هستند. با این حال از لحاظ چرخش در مدار و چگونگی حرکت ماه‌ها و قمرهای مصنوعیشان به دور آن‌ها به طور چشمگیری با یکدیگر تفاوت دارند.

دلایل اصلی تفاوت سیارات اورانوس و نپتون

اخیرا بر اساس مطالعات جدید، یک مقاله علمی نظریه‌ای را درباره این سوال که دلایل اصلی تفاوت سیارات اورانوس و نپتون با یکدیگر چیست، مطرح می‌کند. در پاسخ، اعتقاد بر این است که بروز دو واقعه مهم در زمان شکل‌گیری این دو سیاره، تاثیر گسترده‌ای در وضعیت امروزی و تفاوت‌هایشان داشته‌اند. «کریستین راینهارت» (Christian Reinhardt)، نویسنده اصلی این مقاله برای توضیح نظریه خود چنین عنوان می‌کند:

علیرغم شباهت‌های ظاهری سیارات، تفاوت‌های چشمگیری بین این دو سیاره وجود دارد که نیاز به توضیح دارند.

مقاله حاضر مطرح می‌کند که تفاوت سیارات اورانوس و نپتون را می‌توان با توجه به نحوه شکل‌گیری آن‌ها توضیح داد. هر دو این سیارات در زمان آغاز شکل‌گیری، در شرایط مشابهی بوده‌اند؛ اما در گذر زمان، تحت تاثیر عوامل متفاوتی قرار گرفته‌اند. محققان یک سری شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای در این زمینه انجام داده و دریافتند که به احتمال زیاد علت کجی اورانوس این باشد که توسط یک شی بزرگ مورد اصابت قرار گرفته است. به طوری که در نتیجه این برخورد، سیاره به یک سمت چرخانده شده اما فضای داخلی آن تحت تاثیر قرار نگرفته است. در مورد نپتون ولی شرایط متفاوت می‌باشد. به نظر می‌رسد که این سیاره در معرض برخوردی قرار داشته که باعث تاثیرگذاری بر قسمت‌های داخلی آن شده که در نتیجه، گرما خیلی سریع‌تر از سایر سیارات از داخل به سطح سیاره منتقل می‌شود.

نتایج نظریه دلایل تفاوت سیارات اورانوس و نپتون

«راویت هلد» (Ravit Helled)، نویسنده همکار این مقاله می‌گوید:

ما به وضوح نشان می‌دهیم که یک مسیر شکل‌گیری اولیه مشابه برای سیارات، می‌تواند منجر به بروز دوگانگی در خواص این سیارات بسیار جذاب خارجی شود.

کلیه یافته‌های عنوان شده در این مطلب، در مجله «اطلاعیه‌های ماهانه انجمن نجوم سلطنتی» (Monthly Notices of Royal Royal Astronomical Society) منتشر شده است. نظرات خود را با ما و همراهان همیشگی به اشتراک بگذارید.

منبع: Digital Trends

بیشتر بخوانید: پلوتو چیست: آیا می‌دانید چرا دیگر یک سیاره نیست (یا هست؟)

بیشتر بخوانید: زمین دوم کجاست: حرکت ناسا به سمت بزرگ‌ترین قمر زحل توسط هواپیمای بدون سرنشین

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۲ دیدگاه

  1. Avatar علی گفت:

    سلام.
    بابت مطالب علمی ، از شما متشکریم.
    یاعلی(ع)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.