مرگ خواهر و برادر در دوران کودکی خطر بیماری قلبی را 17 درصد افزایش می دهد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مرگ یک خواهر یا برادر در اوایل زندگی، احتمال ابتلا به بیماری های قبلی و قلبی عروقی را تا ۱۷ درصد افزایش می‌دهد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. رابطه خواهر و برادر یکی از طولانی‌ترین و صمیمی‌ترین رابطه‌ها است که تأثیر منحصر به فرد و عمیقی بر رشد طرفین در دوران کودکی و نوجوانی دارد. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که از دست دادن یک خواهر یا برادر یک اتفاق بسیار آسیب‌زننده و مخرب برای خانواده و فرزندان است. اما آیا این از دست دادن تاثیرات فیزیکی هم دارد؟

مرگ خواهر برادر

برای پاسخ به این سوال، محققان دانشگاه فودان در چین ارتباط بین مرگ یک خواهر یا برادر در اوایل زندگی و احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی (CVD) را بررسی کردند.

محققان مطالعه‌ای مبتنی بر جمعیت انجام دادند که شامل بیش از دو میلیون دانمارکی بود که 51.3 درصد آنها مرد بودند و میانگین سنی 11.48 در هنگام فوت خواهر و برادرشان داشتند. نتیجه تحقیقات، بیماری‌های قلبی عروقی با شروع زودهنگام بود که تا قبل از سن 41 سالگی فرد را تحت تاثیر می‌گذارد. در طول دوره پیگیری 17.52 ساله این مطالعه، 1286 و 76862 شرکت‌کننده با بیماری قلبی در گروه‌های داغ‌دیده و غیر سوگوار تشخیص داده شدند. سن شروع ابتلا به بیماری قلبی در این تحقیقات 22.86 گزارش داده شد.

مشخص شد که شرکت‌کنندگان سوگوار 17 درصد بیشتر از شرکت کنندگان غیر سوگوار در معرض خطر CVD هستند. محققان 34 تا 66 درصد بیشتر خطر نارسایی قلبی، انفارکتوس میوکارد، بیماری ایسکمیک قلب، آمبولی ریوی و بیماری عروق مغزی را در میان شرکت‌کنندگانی که خواهر یا برادر خود را از دست داده بودند، مشاهده کردند.

با توجه به تفاوت سنی بین خواهر و برادرها، این اثرات برای شرکت‌کنندگانی که یک خواهر یا برادر دوقلو یا کوچک‌تر را از دست داده بودند، قوی‌تر بود. محققان به افزایش بیش از سه برابری خطر CVD در سال اول پس از مرگ خواهر و برادر در دوران نوجوانی اشاره کردند.

در این مطالعه، مرگ خواهر و برادر در دوران کودکی و اوایل بزرگسالی با افزایش خطرات کلی و نوع خاص بیماری‌های قلبی عروقی زودرس همراه بود و ناین خطرات بر اساس علت مرگ و تفاوت سنی بین خواهر و برادران متفاوت بود. محققان این خطر در مدت کوتاهی پس از سوگ برادر یا خواهر، به ویژه برای نوجوانان در بالاترین میزان خود است.

نتایج همچنین نشان می‌دهد افرادی که خواهر و برادرشان به دلیل CVD فوت کرده‌اند، خطر ابتلا به CVD یا بیماری قلبی و عروقی بالاتری داشتند و از این فرضیه پشتیبانی می‌کند که عوامل خطر ژنتیکی و محیطی در خانواده‌ها می‌تواند توجیح‌کننده احتمال ابتلا به مشکلات قلب عروقی باشد. استرس روانی پس از سوگ ممکن است پاسخ‌های استرس حاد را فعال کند که در طول زمان منجر به تغییرات پاتوفیزیولوژیکی شود. غم و اندوه شدیدی که پس از دست دادن یک خواهر یا برادر دوقلو یا یک خواهر یا برادر کوچکتر احساس می‌شود ممکن است منجر به مشکلات و درگیری‌های ذهنی و پیامدهای قلبی عروقی غیرطبیعی شود.

این اولین تحقیقات مبتنی بر جمعیت است که مطالعه‌ای در مورد ارتباط بین مرگ خواهر و برادر و خطر ابتلا به CVD و انواع خاص آن را ارائه می‌دهد. در حالی که این مطالعه مدرک مستقیمی مبنی بر اینکه از دست دادن یک خواهر یا برادر باعث بیماری قلبی می‌شود ارائه نمی‌کند، نتایج نیاز به توجه بیشتر و همچنین حمایت اجتماعی و روانی از خواهر و برادرهای داغدیده را برای کاهش خطر CVD در آینده تاکید می‌کند.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.