چگونه از افزایش کلسترول در طول تعطیلات جلوگیری کنیم؟

خوردن بیش از حد غذاهای ناسالم در طول تعطیلات می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول تا 20 درصد شود و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد. انتخاب سبک زندگی و درمان مناسب می‌تواند سلامت قلب شما را تضمین کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که سطح کلسترول بد در این فصل از سال بیشترین افزایش را دارد(تقریباً 20 درصد). دکتر نورمن لپور، متخصص قلب و عروق می‌گوید: «در تعطیلات افراد معمولا 2.5 کیلو چاق می‌شوند چون شروع به خوردن مواد غذایی ناسالم و الکل می‌کنند.»

ترکیبی از زیاده‌روی در غذا، نوشیدنی‌های ناسالم و تجربه استرس ناشی از شلوغی، خرید، رفت و آمد مهمان‌ها، مسافرت، شرکت در مهمانی‌ها و موارد دیگر ممکن است زمان کمتری را برای خوردن و ورزش آگاهانه باقی بگذارد. همه اینها در کنار هم می‌تواند تأثیر منفی بر قلب و افزایش کلسترول در تعطیلات داشته باشد.

افزایش کلسترول در تعطیلات

اما چگونه سطح کلسترول می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد؟

دو نوع کلسترول وجود دارد:

کلسترول LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) که کلسترول بد نامیده می‌شود و بیشتر کلسترول بدن را تشکیل می‌دهد. بالا بودن LDL شما را در معرض خطر بیماری قلبی و سکته قرار می‌دهد.

کلسترول در شریان‌ها و وریدها حرکت می‌کند و به دیواره عروق خونی نفوذ می‌کند و باعث تشکیل پلاک می‌شود.

لپور می‌گوید: «من از تشبیه زنگ استفاده می‌کنم. این فرآیند، باعث زن‌زدگی رگ‌ها می‌شود. زنگ‌زدگی رگ‌ها اگر در شریان‌های کرونر یا گردش خون کاروتید باشد، شما را در معرض ابتلا به حملات قلبی و سکته قرار می‌دهد.»

در جامعه غربی بسیاری از مردم کلسترول LDL بیش از حد دارند.

کلسترول HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) که کلسترول “خوب” در نظر گرفته می‌شود، کلسترول خون را جذب می‌کند و آن را به کبد می‌برد و سپس از بدن دفع می‌کند. داشتن سطوح بالای کلسترول HDL می‌تواند خطر بیماری قلبی و سکته را کم کند.

علاوه بر این، تری‌گلیسیرید نوعی چربی خون است که برای انرژی استفاده می‌شود و در سلامت قلب نقش مهمی دارد. ترکیب سطوح بالای تری گلیسیرید با سطوح پایین HDL و یا کلسترول LDL بالا می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد. تری گلیسیرید بالا می‌تواند منجر به التهاب در دیواره‌های عروق شود که باعث ایجاد پلاک در طول زمان می‌شود.

چگونه انتخاب سبک زندگی می‌تواند به مدیریت کلسترول در تعطیلات کمک کند؟

حدود 15 تا 20 درصد از سطح کلسترول تحت تأثیر عادات سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش است. در حالی که 85 درصد کلسترول در کبد ساخته می‌شود و تحت تاثیر ژنتیکی است. کلسترول بالا معمولا از ژنتیک است. در حالی که رژیم غذایی و ورزش مهم هستند و می‌توانند به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کنند، کنترل کلسترول تنها با رژیم غذایی و ورزش بسیار سخت است.

خبر خوب این است که با کاهش میزان چربی‌های اشباع شده در رژیم غذایی و انجام ورزش‌های معمولی که شامل حداقل 30 تا 45 دقیقه حرکات هوازی 4 تا 5 بار در هفته است، می‌توانید LDL خود کم کنید(10-20٪).

مصرف موارد زیر برای کمک به کاهش سطح کلسترول در تعطیلات پیشنهاد می‌شود:

  • فیبرهای محلول (مانند بلغور جو دوسر، لوبیا، نخودفرنگی، سیب، هویچ و مرکبات) می‌توانند به کاهش کلسترول تا 10 درصد کمک کند.
  • غذاهای حاوی استرول‌های گیاهی و استانول‌ها در ترکیب با یک رژیم غذایی متعادل می‌توانند به کاهش کلسترول کمک کنند.
  • برخی روغن‌ها و کره‌ها می توانند به افزایش HDL کمک کنند و LDL را به حداقل کاهش دهند.
  • آجیل منبع خوبی از فیبر است و حاوی چربی‌های خوبی است که به افزایش HDL و در نتیجه کاهش حداقلی LDL کمک می‌کند.
  • علاوه بر این غذاهای پر قند و کربوهیدرات را محدود کنید تا سطح گلیسیرید پایین بماند، اگرچه این رویکرد نباید با رژیم‌های غذایی بدون کربوهیدرات اشتباه گرفته شود.
  • رژیم مدیترانه‌ای یک رژیم غذایی مناسب است زیرا چربی اشباع کمی دارد. انجمن قلب آمریکا (AHA) بیان می‌کند که رژیم غذایی به سبک مدیترانه‌ای می‌تواند در رسیدن به الگوی غذایی سالم‌تر کمک کند و منبع مورد اعتمادی از غذا است که بر موارد زیر تمرکز دارد:
  • سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، لوبیا و حبوبات
  • لبنیات کم چرب یا بدون چربی، ماهی، مرغ، روغن‌های گیاهی و آجیل

جایگاه دارو در مدیریت کلسترول

نزدیک به 50 درصد از آمریکایی‌ها سطح کلسترول بالایی دارند که برای کنترل آن نیاز به دارو است اما بسیاری به سراغ درمان دارویی نمی‌روند. علاوه بر رژیم غذایی و ورزش، درمان با استاتین یک درمان خط اول است. استاتین‌ها نه تنها کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهند و به افزایش HDL ( کلسترول خوب) کمک می‌کند بلکه می‌توانند التهاب دیواره‌های عروق را کم کند، پلاک را ثابت نگه دارد و درنتیجه باعث محافظت از قلب شود.

یک درمان جدید به نام Leqvio، یک نوع تزریق HCP است که به عنوان درمان مکمل دارو استاتین و رژیم غذایی به همراه ورزش معمولی در نظر گرفته می‌شود.

چرا آخر سال زمان خوبی برای فکر کردن به سلامت قلب است؟

تعطیلات زمان خوبی است تا به عادات غذایی و فعالیت خود نگاهی بیندازیم و بهترین راه را برای سالم بودن و تناسب اندام خود در نظر بگیریم و فعال بودن بهترین کاری است که می‌توانید برای قلب خود انجام دهید.

بسیاری از مردم حتی نمی‌دانند که مبتلا به بیماری عروق کرونر هستند تا زمانی که اتفاقی بیوفتد که منجر به حمله قلبی یا مرگ ناگهانی شود. برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناگوار به پزشک خود مراجعه کنید و پزشک با یک اسکن، می‌تواند تجمع پلاک را شناسایی کند و در صورت لزوم برای شما دارویی برای کنترل سطح کلسترولتان تجویز کند.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.