سگ‌ها می‌توانند اختلال استرس پس از سانحه را از روی نفس کشیدن انسان‌ها تشخیص دهند

سگ ها در حال حاضر می‌توانند برای کسانی که از PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) رنج می‌برند، حیوانات مفیدی باشند و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سگ‌ها ممکن است بتوانند برگشتن فکر و احساست شخص به حالت اضطرابی و منفی را قبل از وقوع پیش‌بینی کنند.

دو سگ در یک مطالعه کوچک توانستند به درستی بفهمند که چه بویی از نفس شخص در ارتباط با خاطره‌ای تروماتیک است. این تحقیق نشان می‌دهد که سگ‌ها می‌توانند دوستان خوبی برای کمک به مبتلایان به PTSD برای مقابله با شرایط اضطرابی باشند.

سگ ها اختلال پس از سانحه

آیا سگ ها می‌توانند برای تشخیص اختلال استرس پس از سانحه مفید باشند؟

این حیوانات دوست‌داشتنی علاوه بر تشخیص عارضه و بیماری، شناسایی بمب‌ها و کمک به انسان برای غلبه بر چالش‌های حرکتی، در کمک به آرام کردن افراد مبتلا به PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) هم نقش دارند. در این موارد، سگ‌ها به سرنخ‌های فیزیکی که شخص از خود نشان می‌دهد، واکنش نشان می‌دهند. به‌علاوه آن‌ها با در آغوش گرفتن یا تکان دادن فرد به آن‌ها یاداوری می‌کنند که در حال حاضر در یک محیط امن هستند و باعث کمک به آرامش شخص می‌شوند.

محققان دانشگاه دالهاوزی کانادا می‌خواستند ببینند که آیا سگ‌ها می‌توانند قبل از وقوع اضطراب PTSD به افراد کمک کنند، دقیقاً به همان روشی که فرد در آستانه تشنج قرار می‌گیرد و با بوییدن شخص متوجه آن می‌شوند. در این مطالعه از هر یک از شرکت‌کنندگان خواسته شد در زمان تنفس آرام و پس از یادآوری ضربه‌های روحی خود از ماسک صورت استفاده کنند.

کالی و آیوی

محققان از میان 25 سگ‌ آماده برای این مطالعه، دو سگ را انتخاب کردند. اسم این دو سگ آیوی و کالی بود. لورا کیروجا، نویسنده اول مطالعه گفت: ” آیوی و کالی برای این کار بسیار انگیزه داشتند. اشتهای زیاد آنها برای خوراکی و تشویقی‌های خوشمزه هم یک مزیت بود و متقاعد کردن آنها برای استراحت بسیار سخت‌تر از کار کردن بود.”

سگ‌ها آموزش دیدند تا تفاوت‌های بین نمونه‌های ماسک آرام و تحت استرس را بو کنند و سپس روی هر یک از 52 نمونه ماسک صورت جمع‌آوری‌شده (26 نمونه آرام، 26 نمونه استرس) آزمایش شدند. کالی توانست در 81 درصد مواقع تفاوت بین این دو نوع ماسک را تشخیص دهد. در حالی که آیوی نمره دقت 74 درصد را به دست آورد. جالب اینجاست که محققان بر این باورند که کالی مهارت بیشتری در استشمام و تشخیص مواد تنفسی مربوط به شرم داشت درحالی که آیوی در تشخیص اضطراب عملکرد بهتری داشت.

این تیم تحقیقاتی اذعان می‌کند که تحقیقات آنها که در مجله Frontiers in Allergy منتشر شده است، یک مطالعه راستی آزمایی است و باید مطالعات بزرگتری برای تأیید این توانایی جدید در سگ‌ها انجام شود.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.