رزماری، گیاهی که طبق گفته دانشگاه هاروارد باعث تقویت حافظه شما می شود

گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌های مختلف یا پیشگیری از بیماری‌ها، کاهش اختلالات خفیف و غیره مفید هستند. اما در این مطلب ما در مورد رزماری صحبت می‌کنیم که به نظر می‌رسد برای محافظت از مغز ما و تقویت حافظه مفید است. این چیزی است که دکتر اوما نایدو، روانپزشک تغذیه از دانشگاه هاروارد به آن اشاره می‌کند.

این گیاه جادویی رزماری است و توانایی آن را نه تنها در تقویت حافظه، بلکه در کاهش استرس و نقش مهمی در پیشگیری از اختلالات شناختی مرتبط با افزایش سن برجسته است. اما چه چیزی این گیاه را به یک پادزهر قوی برای زوال ذهن تبدیل می‌کند؟

رزماری برای تقویت حافظه

رزماری، گیاهی که باعث تقویت حافظه می‌شود

مصریان، رومی‌ها و یونانیان باستان رزماری را گیاهی مقدس می‌دانستند و از آن برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها استفاده می‌کردند. جاش آکس، نویسنده کتاب درمان‌های باستانی می‌گوید این گیاه یک داروی عالی برای بهبود عملکرد مغز است.

یک مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی علوم اعصاب به این نتیجه رسیده است که استنشاق عطر رزماری می‌تواند تمرکز و حافظه را افزایش دهد. مقاله دیگری که در Psychogeriatrics نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند عملکرد شناختی را در افراد مبتلا به آلزایمر بهبود بخشد.

استنشاق رایحه رزماری همچنین می‌تواند سطح کورتیزول، هورمون استرس را به دلیل حضور رزمارینیک اسید (ترکیبی با خواص محافظت‌کننده عصبی) کاهش دهد. ترکیبات زیست فعال و فیتوکمیکال این گیاه نه تنها عملکرد شناختی را تقویت می‌کند بلکه دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است.

در حد اعتدال از رزماری استفاده کنید

اگرچه رزماری طیف گسترده‌ای از فواید را برای حافظه و سلامت کلی بدن دارد اما مهم است که اعتدال را در مصرف این گیاه رعایت کنید. مصرف بیش از حد این گیاه می‌تواند منجر به عوارض جانبی ناخواسته مانند اسپاسم شکمی و گاستروانتریت شود. راه‌های مختلفی برای قرار دادن رزماری در برنامه روزانه‌تان وجود دارد، از استفاده آن در آشپزی گرفته تا تهیه دمنوش یا استنشاق برای لذت بردن از عطر مطبوع آن.

به یاد داشته باشید که این اطلاعات فقط برای دانش عمومی است و نباید به جای توصیه‌های پزشکی استفاده شود و مهم است که هر زمان از داروهای طبیعی استفاده می‌کنید، با یک دکتر داروساز مشورت کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar حسین گفت:

    واقعیه دیگه یا فقط در حد مقالست
    امتحان می کنم ببینم تأثیر داره یا نه
    متأسفانه تو این زمینه ژن خوبی ندارم و زوال عقل که مشکل حافظه و سرعت یادگیری و سرعت فکر کردن و حواسمُ هرسال بدتر کرده دیگه داره کلافم می کنه ، گاهی اوقات کلمه یا جملاتی که هروز می خونم یکدفعه از یادم میره یا بعضی مواقع پیش اومده مثلا رمز عبور موبایلم که هروز استفادش می کنم از یادم بره و بعد چند تمرکز یادم بیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.