فلامینگو ها صورتی به دنیا نمی آیند-در اینجا با دلیل آن آشنا شوید

تا به حال فکر کرده‌اید که چرا فلامینگو ها صورتی هستند؟ بچه فلامینگوها پرهای خاکستری یا سفید دارند و رنگ صورتی خود را تنها پس از خوردن غذاهایی مانند میگو، جلبک‌های سبز یا آبی و غذایی که احتمالاً برای حیوانات دیگر کشنده است، به دست می‌آورند.

فلامینگوها معمولاً در تالاب‌های نسبتاً دورافتاده زندگی می‌کنند، دریاچه‌هایی که دارای pH قلیایی بالایی هستند که می‌توانند گوشت انسان را تا استخوان‌ بسوزاند. با این حال، در داخل این آب منبع غذایی دست نخورده‌ای مانند سخت پوستان، سیانوباکتری‌ها و جلبک‌های دیاتومه وجود دارد.

فلامینگو سفید

دکتر پل رز، جانورشناس دانشگاه اکستر توضیح می‌دهد که همه این‌ها می‌توانند برای بسیاری از حیوانات دیگر خطرناک باشند، زیرا دارای مواد شیمیایی سمی به نام کاروتنوئید هستند.

بنابراین چگونه فلامینگوها می‌توانند این غذاها را بدون اینکه بیمار شوند بخورند؟ به لطف متابولیسم تخصصی، پرندگان قادر به هضم این مواد شیمیایی مضر در کبد هستند و آنها را به مواد عملکردی و رنگدانه‌ها تجزیه می‌کنند.

در نتیجه این رنگدانه‌ها هستند که در نهایت پرهای فلامینگو را صورتی می‌کند اما این همه ماجرا نیست! رز می‌گوید: “پوست، غشاهای مخاطی، زرده تخم مرغ و حتی چربی آنها به رنگ صورتی و رنگ‌های مشابه مانند نارنجی است”. این اتفاق منحصر به فرد فقط با رنگدانه‌های صورتی کار می‌کند برای مثال نمی‌توانید رنگ خوراکی آبی به فلامینگو بدهید و امیدوار باشید که به رنگ یاقوت کبود در بیاید!

نکته جالب دیگر این است که رنگ فلامینگو‌ها در فصل جفت گیری اهمیت ویژه‌ای دارد. یک فلامینگو، هرچه صورتی‌ تر باشد یعنی سالم‌تر و با کیفیت‌تر است و این نشان‌دهنده مهارت او در پیدا کردن غذا است.

فلامینگوها کجا زندگی می‌کنند؟

در مجموع شش گونه فلامینگو وجود دارد: فلامینگوی بزرگ، فلامینگوی شیلی، فلامینگوی کارائیب، فلامینگوی کوچک، فلامینگوی آند و فلامینگو جیمز.

فلامینگوی بزرگتر، با قد 110 تا 150 سانتی متر و وزن 4 کیلوگرم، بزرگ‌ترین دسته و همچنین گسترده‌ترین نوع آن است و در آفریقا، جنوب اروپا، شبه قاره هند و خاورمیانه پیدا می‌شوند.

فلامینگو کارائیب که به آن فلامینگو آمریکایی هم می‌گویند، در آمریکای جنوبی و کارائیب تولیدمثل می‌کند اگرچه در مناطق جنوبی فلوریدا هم دیده می‌شوند. این گونه از گونه‌های دیگر فلامینگو صورتی‌تر است.

فلامینگوی شیلی، فلامینگوی آند و فلامینگوی جیمز همگی در آمریکای جنوبی زندگی می‌کنند. این سه گونه در مناطق مشابه حتی به صورت گله‌ای زندگی می‌کنند.

فلامینگوی کوچک، با قد 80 تا 90 سانتی متر و وزن 1.2 تا 2.7 کیلوگرم، کوچکترین گونه فلامینگو است و در جنوب صحرای آفریقا و شمال غربی هند زندگی می‌کند.

آیا فلامینگوها می‌توانند پرواز کنند؟

فلامینگوها با وجود اینکه پرندگان بسیار بزرگی هستند می‌توانند پرواز کنند اما برای بلند شدن به کمی تلاش نیاز دارند: آنها معمولاً چند قدم می‌دوند و برای شروع پرواز بال‌های خود را تکان می‌دهند. آنها می‌توانند با سرعت 50 تا 60 کیلومتر در ساعت (31-37 مایل در ساعت) پرواز کنند.

فلامینگو صورتی

اگر می‌خواهند مسافت زیادی را طی کنند، این کار را در شب انجام می‌دهند که هوا خنک تر است و شکارچیان کمتری در اطراف وجود دارد. یک گله فلامینگو می‌تواند تا 600 کیلومتر (372 مایل) و تا ارتفاع سه یا چهار کیلومتری، در یک شب پرواز کند.

رقص فلامینگو‌ صورتی

نکته جالب توجه این است که فلامینگو‌ها هم می‌رقصند! هر شش گونه فلامینگو مراسم رقص خود را برای جذب جفت دارند. اگرچه هر رقص می‌تواند متفاوت باشد اما حرکات کلیدی یکسانی دارد. معمولا بلند قدترین اعضای کلنی فلامینگو‌ها (معمولاً نرها) جشن رقص را با پرتاب کردن سر خود به چپ و راست، شروع می‌کنند با این سیگنال، پرندگان دیگر از هر دو جنس به آن‌ها می‌پیوندند.

فلامینگوها مانند طاووس نیستند که نر باید برای ماده‌ نمایشی اجرا کند و هر دو جنس این کار را انجام می دهند و اگر خیلی هیجان‌زده شوند بال‌های خود را باز می‌کنند و شروع به بال زدن می‌کنند.

فلامینگوها در گروه بر اساس اینکه چه کسی بهترین رقصنده است و چه کسی بهترین رنگ را دارد، جفت می‌شوند. فلامینگوها، چه نر و چه ماده می‌توانند رنگدانه‌های صورتی خود را در خارج از فصل تولید مثل از دست بدهند زیرا مقدار زیادی از غذایشان را به جوجه‌هایشان می‌دهند.

نظرات خود در مورد این حیوانات منحصر به فرد با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.