قارچ ترافل چیست-با این غذای لوکس بیشتر آشنا شوید

قارچ‌های ترافل در سراسر جهان در نوع و شکل‌های مختلفی رشد می‌کنند و یکی از لوکس‌ترین غذاهای دنیا به حساب می‌آیند. آنها را می‌توان از روی رنگ، شکل، اندازه و طعم آن‌ها تشخیص داد. ترافل یک قارچ آسکومیسیت زیرزمینی است که نزدیک پایه درختان معروف به درختان میزبان رشد می‌کند اما همه درختان مکان مناسبی برای رشد ترافل نیستند. درختان میزبان معمولاً درختان صنوبر، راش و بلوط هستند.

ترافل مشکی

ترافل‌ها شبیه قارچ‌های معمولی به نام قارچ‌های بولتوس نیستند. در واقع، وقتی برای اولین بار آنها را می‌بینید، بیشتر شبیه سیب زمینی‌های کوچک عجیب و غریب به نظر می‌رسند. اجازه ندهید ظاهر این قارچ‌ها شما را فریب دهد، این شگفتی‌های طبیعی مملو از طعمی باورنکردنی هستند!

در حالی که انواع مختلفی ترافل وجود دارد، فقط بعضی از آنها خوراکی هستند و بسیاری از گونه‌های وحشی و غیرتجاری سمی هستند. ترافل را می‌توان در بیشتر کشورها پیدا کرد اما بیشتر در فرانسه و ایتالیا پیدا می‌شود. رایج‌ترین نوع ترافل، ترافل آلبا یا سفید است. این قارچ‌های خوشمزه در ایتالیا، فرانسه و اسپانیا رشد می‌کنند. آنها می‌توانند تا 2300 دلار به ازای هر پوند (تقریبا نیم کیلوگرم) قیمت داشته باشند که محصولات گران و لوکسی به حساب می‌آیند!

مردم چگونه ترافل را پیدا می‌کنند؟

ترافل‌ها قارچ‌هایی هستند که در زیر زمین در جنگل‌ها رشد می‌کنند. آنها به شکل توپ‌های کوچک و نامتقارن هستند و می‌توان آنها را با حفاری، به خصوص در نزدیکی ریشه درختان، پیدا کرد. آنها بو و طعم خاکی مشخصی دارند. حیواناتی مانند سگ، خوک، کبوتر، موش، گورکن، اسب، خرگوش و راکون به راحتی می‌توانند قارچ ترافل را پیدا کنند.

ترافل‌ها از راه‌های مختلفی به دست می‌آیند، از مزارع ترافل گرفته تا شکارچیان ترافل. امروزه محصولات ترافل از ترافل‌های وحشی گرفته تا پرورشی در مکان‌های بی‌شماری در سراسر جهان پیدا می‌شوند، از جمله:

  • نیوزلند
  • شمال غربی اقیانوس آرام آمریکای شمالی
  • نیویورک
  • استرالیا
  • مناطق توسکانی، آلبا و پیمونت ایتالیا
  • منطقه پریگورد فرانسه

شکار ترافل در چه زمان‌های انجام می‌شود؟

شکار ترافل یک فعالیت فصلی است که معمولاً از سپتامبر تا نوامبر انجام می‌شود اگرچه روش شکار ترافل بسته به نوع ترافل تغییر می‌کند و بسته به گونه‌ای از ترافل که می‌خواهید برداشت کنید، روش‌های مختلفی برای پیدا کردن ترافل وجود دارد. در اینجا برخی از رایج‌ترین روش‌هایی که شکارچیان ترافل این قارچ زیرزمینی را پیدا می‌کنند را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

سگ‌ها

رایج‌ترین روش شکار ترافل استفاده از سگ‌های آموزش دیده مخصوص برای بو کشیدن ترافل سیاه در زیر زمین است. هنگامی که سگ‌ها یک ترافل را پیدا کردند، آن را با دندان‌های خود حفر می‌کنند و به ارباب خود می‌دهند. هر گونه کثیفی روی قارچ به راحتی از بین می‌رود و قارچ‌ها در یک ظرف دربسته نگه‌داری می‌شوند تا عطر و بوی خود را حفظ کنند.

خوک‌ها

خوک‌ها برای پیدا کردن ترافل مانند سگ‌ها آموزش می‌بینند. آنها این کار را با بو کردن زمین در مناطق خاصی که ممکن است زیر آنها ترافل باشد، انجام می‌دهند. گاهی اوقات شکارچیان از پاهای خود به جای پوزه برای پیدا کردن قارچ ترافل استفاده می‌کنند. خوک‌های ماده بیشتر برای این منظور استفاده می‌شوند، زیرا رایحه ترافل به طور مبهمی شبیه بوی خوک نر است.

کبوتر

این پرنده ممکن است انتخاب واضحی برای شکار ترافل به نظر نرسد اما کبوترها اگر زمان و آموزش کافی ببینند، می‌توانند به خوبی مکان این قارچ‌ها را تشخیص دهند!

ترافل‌ها چه طعمی دارند؟

ترافل سفید

ترافل‌ها طعم مشخصی دارند که هم خاکی و هم شبیه قارچ است اما طعم آن‌ها بسیار شدیدتر از قارچ معمولی است. برخی افراد طعم ترافل را با بوی جنگل خیس خورده بعد از یک باران خنک مقایسه می‌کنند. برخی دیگر می‌گویند که ترافل ها طعمی مانند زیتون سبز دارند.

طعم ترافل بسته به نوع انتخابی شما می‌تواند متفاوت باشد. انواع ترافل:

  • ترافل سفید
  • ترافل سیاه
  • ترافل تابستانی
  • ترافل بورگوندی
  • ترافل پریگورد
  • مشکی فرانسوی
  • ترافل سیاه تابستانی

چه غذاهایی با ترافل خوب است؟

ترافل علاوه بر اینکه یک غذای لوکس به حساب می‌آید، می‌تواند برای طعم دادن به غذاهای دیگر هم استفاده شود. روغن ترافل عطر قوی دارد و برای این که عطر و طعم این روغن بر طعم‌های دیگر غذا غلبه نکند، باید به قدر کافی از آن استفاده کرد.

 محصولاتی که با ترافل ترکیب می‌شوند شامل نمک ترافل، سس تند، بستنی شکلاتی با طعم ترافل سیاه و سفید، کره ترافل و پنیر ترافل هستند. از ترافل می‌توان به عنوان دورچین غذا یا در سالاد استفاده کرد. همچنین از ترافل می‌توان در پیتزا یا سس پاستا استفاده کرد. این سس‌ها طعمی قوی دارند که به خوبی با گوشت قرمز مانند گوشت گاو ترکیب می‌شوند. بسیاری از دوستداران غذا از روغن و نمک ترافل به عنوان چاشنی غذاهای مختلف فرانسوی و ایتالیایی مانند ریزوتو، سالاد و پاستا استفاده می‌کنند.

یکی از بهترین راه‌ها برای لذت بردن از ترافل استفاده از روغن آن است. این یک محصول همه کاره می‌تواند همه چیز را از پنیر کبابی گرفته تا همبرگر و پیتزا و پاستا بهتر کند.

آیا تا به حال قارچ ترافل را امتحان کرده‌اید؟ نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar حسین گفت:

    من خودم قارچ ترافل زرد درست می کنم اونم مواقعی که حالم خوب نی البته خیلی کم پیش میاد اما خوب سمی هست و نمیشه خوردش اما میشه ازش توی نیروگاه هسته ای استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.