موسیقی مورد علاقه شما می تواند به شما برای کاهش درد کمک کند

یک مطالعه جدید نشان داده است که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه و واکنش‌های احساسی آن به خصوص اگر غمگین باشد، در کاهش درد ما موثرتر از گوش دادن به موسیقی آرامش بخش ناآشنا است. مطالعات نشان می‌دهد که موسیقی می‌تواند یک مسکن خوب بدون دارو باشد.

موسیقی می‌تواند راهی بدون مواد مخدر برای کاهش درد انسان باشد. این کاهش حساسیت به درد، به عنوان هیپوآلژزی هم شناخته می‌شود که می‌تواند زمانی اتفاق بیوفتد که محرک‌های درد بین نقطه ورودی خود و جایی که توسط ضمیر خودآگاه به عنوان درد تشخیص داده می‌شوند، مختل شوند. لرزهای موسیقی (احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز در زمان گوش دادن) نشان دهنده فرآیندی است که ممکن است سیگنال‌های درد را مسدود کند.

تاثیر موسیقی بر کاهش درد

همه درد را احساس می‌کنند اما با گوش دادن به موسیقی مورد علاعقه، کمتر می‌شود

محققان دانشگاه مونترال به این نتیجه رسیده‌اند که موسیقی مورد علاقه ما، به خصوص احساساتی که از گوش دادن به موسیقی تلخ و شیرین می‌گیریم، می‌تواند راهی موثر و بدون دارو برای کاهش درک ما از درد باشد.

داریوس والویسیوس، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: ”ما در این مطالعه نشان دادیم که موسیقی مورد علاقه انتخاب شده توسط شرکت کنندگان تأثیر بسیار بیشتری بر کاهش درد آن‌ها نسبت به موسیقی آرام بخش ناآشنا دارد.”

مدت‌هاست که اثر ضد درد موسیقی اثبات شده است به این معنی که باعث کم کردن حساسیت به محرک‌های دردناک می‌شود. اما برای تشخیص اینکه چه نوع موسیقی برای کاهش درد مؤثرتر است، محققان محرک‌های حرارتی را روی ساعد داخلی 63 شرکت‌کننده گذاشتند، حسی شبیه به نگه داشتن یک فنجان چای داغ روی پوست. درد با قطعات موسیقی همراه بود که هر کدام حدود هفت دقیقه طول می‌کشید.

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شرکت‌کنندگان در مقایسه با آهنگ‌های ناآشنا یا سکوت، شدت درد و ناراحتی را در شرکت کنندگان به شدت کم کرد و آهنگ‌های ناآشنایی که برای آرامش طراحی شده‌اند، تأثیری مشابه موسیقی مورد علاقه شرکت‌کنندگان بر احساس درد را نداشتند.

محققان همچنین به این نتیجه رسیدند که تم‌های موسیقی مختلف در میزان کاهش درد افراد متفاوت عمل می‌کنند. هر چه موسیقی لذت‌بخش‌تر باشد باعث کاهش درد بیشتری می‌شود که به دلیل لذت بیشتر بردن از موسیقی و لرز‌های موسیقایی بیشتر است. اگرچه هنوز به طور کامل نمی‌دانیم لرز های موسیقایی چیست اما به نظر می‌رسد که آنها نشان‌دهنده یک فرآیند عصبی فیزیولوژیکی هستند که در مسدود کردن سیگنال‌های درد موثر هستند.

محققان همچنین به محدودیت‌های مطالعه خود اشاره کردند که یکی از آنها مدت زمان گوش دادن شرکت‌کنندگان به قطعات موسیقی بود. برای مثال، گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش برای مدت طولانی‌تر ممکن است اثرات قوی‌تری نسبت به آهنگ‌های کوتاه‌ داشته باشد.

Valevicious می‌گوید: ”ما در حال بررسی ابعاد جدیدی از روانشناسی گوش دادن به موسیقی هستیم که به خوبی مطالعه نشده است به خصوص در زمینه تسکین درد. در نتیجه اطلاعاتی که ما در دسترس داریم محدود هستند اگرچه نتایج اولیه نسبتاً قوی داریم.”

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.