اختلال ADHD چیست

اختلال ADHD چیست و چرا همه فکر می‌کنند که به این اختلال عصبی دچار هستند؟

اختلال ADHD چیست و چرا همه فکر می‌کنند که به این اختلال عصبی دچار هستند؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد و نشانه‌های اختلال ADHD را بررسی می‌کنیم.

اختلال ADHD چیست ؟

ADHD در واقع نوعی اختلال عصبی و نوعی بیش فعالی و کم توجهی بوده که از دوران کودکی بروز می‌کند و تا بزرگسالی نیز ادامه خواهد یافت. تفاوت‌هایی در رشد مغز و فعالیت مغز یک فرد مبتلا به ADHD وجود دارد که بر توجه، توانایی و کنترل فرد تأثیر می‌گذارد. به طور کلی دقت کردن و متمرکز بودن برای همه سخت است اما برای افراد درگیر با اختلال ADHD، این کار بسیار سخت‌تر خواهد بود.

اختلال ADHD چیست

علائم اختلال ADHD چیست ؟

  • عدم توانایی در مدیریت زمان
  • عدم توانایی در پیروی از دستورالعمل‌ها
  • عدم تمرکز
  • عدم توانایی در مدیریت استرس
  • احساس بی‌قراری و بی‌حوصلگی مداوم
  • عدم توانایی برقراری ارتباط در اجتماع
  • نداشتن ریسک پذیری
  • بی‌توجهی و بیش فعالی
  • عدم توانایی در تکمیل وظایف

چرا همه فکر می‌کنند که به اختلال عصبی ADHD  دچار هستند؟

به واسطه‌ی شبکه‌های اجتماعی، بسیاری افراد علاقه دارند که خود را درگیر ADHD بدانند و در چند سال اخیر، موجی از علاقه به تشخیص خودبیش فعالی در اینترنت و رسانه‌های اجتماعی وجود داشته است. در واقع یکی از علائم این اختلال کم توجهی است. همه‌ی انسان‌ها در مواقعی به دلیل مشغله‌ی ذهنی یا فکر کردن زیاد به موضوعات مختلف، دچار مشکل بی‌توجهی می‌شوند در نتیجه نمی‌توان گفت که هرکسی که بی‌توجه است به این اختلال دچار بوده زیرا بی‌توجهی و کم توجهی تنها یکی از نشانه‌های ADHD است. در واقع ADHD تنها یک کمبود توجه نیست.

دلیل دیگری که افراد احساس می‌کنند درگیر اختلال ADHD هستند ‌آن است که ما در دنیایی از پارادوکس‌ها زندگی می‌کنیم، دنیایی که به نظر می رسد نیروهای غیرقابل توضیحی ما را به سمت‌های مختلف پرتاب می‌کنند و به طور کلی کنترل زیادی روی اوضاع نداریم. اما باید بدانید که ADHD واقعی، نادر است و احتمالاً آن چیزی نیست که شما فکر می‌کنید. در واقع بیشتر مطالعات عصبی نشان می‌دهند که افراد مبتلا به ADHD فعالیت الکتریکی مغز کمتری دارند و واکنش‌پذیری کمتری نسبت به تحریک در یک یا چند ناحیه نشان می‌دهند. همچنین مطالعات تصویربرداری عصبی روی گروه‌هایی از مبتلایان به ADHD، مناطق نسبتاً کوچک‌تری از ماده مغز و فعالیت متابولیک کمتر این ماده مغز را نسبت به افراد دیگر در این مطالعات نشان می‌دهد.

دنیای ما بسیار پیچیده شده است به همین دلیل اگر ADHD را بیشتر از دریچه اختلال عملکرد اجرایی ببینیم، به راحتی می‌توان دید که چگونه اغلب افراد گاهی اوقات علائم “ADHD” را تجربه می‌کنند. شاید مغز انسان برای این حجم از سازماندهی، تصمیم گیری و تعاملات اجتماعی در زندگی مدرن طراحی نشده و طبیعتا نمی‌تواند عملکرد صددرصدی داشته باشد و در واقع عملکرد اجرایی مغز انسان در دنیای پر مشغله‌ی امروز کاهش یافته است. در نتیجه داشتن علائم پیش پا افتاده‌ی ADHD به معنای مبتلا بودن به این اختلال نیست.

اختلال ADHD چیست

شایان ذکر است که احتمال ترک تحصیل در افراد مبتلا به ADHD بسیار بیشتر است، به ندرت تحصیلات دانشگاهی را به پایان می‌رسانند، دوستان کمی دارند یا اصلاً دوست ندارند، در محل کار ضعیف عمل می‌کنند، درگیر فعالیت‌های ضد اجتماعی یا غیرقانونی از جمله مواد مخدر می‌شوند. آنها همچنین احتمال بیشتری برای تجربه افسردگی و سایر بیماری‌های روانی جدی مانند اختلال نافرمانی مقابله‌ای و حتی افکار خودکشی دارند.

موارد زیادی وجود دارند که باعث بروز نشانه‌ها و علائم ADHD می‌شوند اما به این معنا نیست که به این اختلال دچار هستید. برای مثال افرادی که در معرض استرس و اضطراب شدیدی هستند ممکن است علائم ADHD را تجربه کنند. همچنین کمبود خواب، تغذیه ناسالم، کاهش حضور در طبیعت، استفاده‌ی بیش از حد از گوشی‌های هوشمند و قرار گرفتن در معرض نور آبی تبلت‌ها، لپ تاپ‌ها و تلویزیون می‌تواند باعث ناتوانی در تمرکز، فراموشی و سایر علائمی شود که با ADHD اشتباه گرفته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: با 9 تکنیک CBT برای سلامت روان بهتر آشنا شوید
بیشتر بخوانید: استرالیا اولین کشوری است که دارو های روانگردان را برای سلامت روان قانونی کرد
بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های افسردگی چیست و چگونه در فرد بروز پیدا می‌کند؟

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

یک دیدگاه

  1. Avatar حسین گفت:

    باتوجه به بعضی از این علائم و یه سری توضیحات مقاله می تونم بگم در آینده هرکسی که در راه اهداف سیستم سخت کار کنه تلاش کنه بدون هیچ چشم داشتی و چشمُ گوش بسته اطاعت کنه و تا لحظه مرگش همینطور ادامه بده و حتی هنگام مرگ بقیرو هم تشویق کنه در راه سیستم بجنگن و بمیرن میشه انسان سالم
    خلافش به هرشکلی میشه انسان ناسلم و بیمار روانی یا به عبارت دیگه مثله بازی inside
    که بقول خالقش اینجور انسان ها مثله توده سرطانی می مونن و باید حبس یا حذف بشن
    عین روز روشنه
    بعضی هاهم با افتخار میگن مدرک دکترای روانشناسی دارم
    شبه علمی که توسط شارلاتان های بزرگ روزگار بوجود اومده
    دقیقا مثله فیلم جوکر که امثال جوکر میشن انسان های بیمار و روانی و امثال وین ها و برده هایشان انسان های عاقل و سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.