قرص نورتریپتیلین چیست و برای چه مواردی مصرف می شود؟

قرص نورتریپتیلین چیست و برای چه مواردی مصرف می شود؟

افسردگی یکی از مشکلات روانی شایع است که افرادی زیادی در سراسر جهان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این وضعیت احساساتی مانند اضطراب، از دست دادن انگیزه، ناراحتی، بی‌‌اشتهایی، کمبود و اختلالات خواب و… را به‌همراه دارد که این حالات می‌توانند زندگی روزمره را تحت‌تاثیر قرار دهند.

یکی از راه‌های درمان افسردگی، استفاده از داروهای ضدافسردگی است. داروها می‌توانند بر شیوع علائم و سطح افسردگی تاثیرگذار باشند و روانپزشک زمانی آن‌ها را تجویز می‌کند که عوارض زیادی برای فرد نداشته باشند. نورتریپتیلین، یکی از داروهای موثر در درمان افسردگی است که قصد داریم بیشتر با مزایا و معایب آن آشنا شویم.

معرفی قرص نورتریپتیلین

قرص نورتریپتیلین

قرص نورتریپتیلین یا nortriptyline یک داروی اعصاب ضد افسردگی سه حلقه‌ای (TCA) است که برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. این دارو بر مواد شیمیایی در مغز تاثیر می‌گذارد که ممکن است در افراد مبتلا به افسردگی نامتعادل باشد. علاوه‌بر این، قرص نورتریپتیلین برای درمان دردهای مزمن هم استفاده می‌شود و فقط با تجویز پزشک در دسترس خواهد بود.

این دارو به‌عنوان خط اول درمان افسردگی اساسی استفاده نمی‌شود و افراد مبتلا به افسردگی معمولا باید داروهای جدیدتری مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین که شامل فلوکستین، اس سیتالوپرام، پاروکستین و… هستند، درمان می‌شوند.

قرص نورتریپتیلین برای چه مواردی تجویز می‌شود؟

قرص نورتریپتیلین برای درمان اختلالات روانی مانند افسردگی به کار می‌رود؛ گاهی‌اوقات این دارو برای درمان شب ادراری در کودکان هم تجویز می‌شود. این قرص می‌تواند به بهبود خلق‎وخو، داشتن احساسِ خوب، تسکین اضطراب، تنش و افزایش سطح انرژی کمک کند.

دوز مصرف نورتریپتیلین چقدر است؟

نورتریپتیلین در شکل‌های مختلفی به‌صورت کپسول، قرص و محلول مایع موجود است. قرص نورتریپتیلین در طیف وسیعی از دوزها از جمله 10 میلی‌گرم، 50 میلی‌گرم و 75 میلی‌گرم تولید می‌شود. دوز مصرف این دارو با توجه به نوع بیماری و اختلال متفاوت است و پزشک با توجه به شرایط پزشکی شما، دوز دارو را در نظر می‌گیرد. حتما توجه داشته باشید که تحت‌ دستورالعمل پزشک این دارو را مصرف کنید و از مصرف خودسرانه‌ی آن بپرهیزید.

قرص نورتریپتیلین ۱۰ برای چیست؟

قرص نورتریپتیلین ۱۰، دوز معمول برای درمان درد عصبی در بزرگسالان است. حداکثر دوز این دارو برای درمان در روز 75 میلی‌گرم است. این قرص برای موارد زیر هم مصرف می‌شود:

نورتریپتیلین برای سردرد و میگرن

این قرص برای درمان سردردهای شدید و میگرن هم به کار می‌رود. تئوری‌های متعددی درباره بروز میگرن و سردرد وجود دارد که یکی از این موارد، عدم تعادل در انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین است. این دارو می‌تواند برای درمان و پیشگیری از بروز آن‌ها موثر باشد.

درمان بی‌خوابی

این قرص اغلب برای درمان افسردگی به کار می‌رود، اما در مواقعی برای بهبود خواب هم تجویز می‌شود.

درمان دردهای معده

گاهی‌اوقات داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای برای درمان علائم مقاوم به تهوع، استفراغ و دردهای شکمی استفاده می‌شود.

لاغری

نورتریپتیلین می‌تواند احساس سیری و گرسنگی شما را تغییر دهد. برخی از افراد هنگام مصرف این دارو، احساس گرسنگی می‌کنند و برخی دیگر بالعکس. بنابراین ممکن است حین مصرف آن وزن شما تغییر کنند.

نورتریپتیلین چه عوارضی دارد؟

عوارض قرص نورتریپتیلین

مصرف نورتریپتیلین در برخی از مواقع ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد. اگر عوارض نورتریپتیلین خفیف باشد، احتمالا طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اما اگر عوارض مصرف آن شدیدتر شد یا از بین نرفت، با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از این عوارض عبارتند از:

فشار خون پایین، فشار خون بالا، احساس سردرگمی (عمدتا در سالمندان)، مشکلات خواب، لرزش، دهان خشک، تاری دید، یبوست، بثورات پوستی (نوعی راش پوستی)، کهیر، خارش، حساسیت پوست به نور، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گرفتگی معده، کاهش میل جنسی، کاهش یا افزایش وزن، تعریق، سردرد

عوارض جدی مصرف نورتریپتیلین چیست؟

گاهی‌اوقات مصرف این دارو عوارض جدی‌تری به همراه خواهد داشت از جمله:

داشتن افکار و رفتار خودکشی، افسردگی، اضطراب، بی‌قراری، وحشت‌زدگی

اختلالات خواب مانند کابوس یا بی‌خوابی (مشکل خواب)

عدم هوشیار بودن به مکان و زمان

تغییرات در رفتار

گفتار سریع و افزایش فعالیت (علائم شیدایی)

ضربان قلب سریع

درد قفسه سینه

هشدار مصرف نورتریپتیلین که باید بدانید!

نورتریپتیلین در مواقعی ممکن است یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند، علائم این واکنش می‌توانند به شکل موارد زیر باشند:

  • تب
  • تورم صورت، زبان و بدن
  • بثورات پوستی، خارش، کهیر و…

اگر به مصرف این دارو واکنش آلرژیک دارید، با پزشک صحبت کنید تا او تمامی موارد را بررسی کند و اگر نیاز به قطع این دارو و جایگزینی آن بود، به شما اطلاع دهد.

افرادی که شرایط سلامتی خاصی دارند، ممکن است درگیر عوارض خطرناکی شوند. به‌طور مثال افرادی که مبتلا به بیماری‌ قلبی و سایر اختلالات قلبی عروقی هستند، احتمال دارد با مصرف این دارو خطر سکته مغزی و مشکلات قلبی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

بهترین زمان برای مصرف نورتریپتیلین چه زمانی است؟

اگر روزی یک‌بار دارو نورتریپتیلین مصرف می‌کنید، بهترین زمان مصرف آن قبل از خوابیدن است. این دارو ممکن است باعث خواب‌آلودگی شما شود و اگر متوجه شدید که خواب شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، می‌توانید آن را در ابتدای عصر مصرف کنید.

بالاخره نورتریپتیلین راهی به سوی آرامش است یا دامی برای عوارض؟

ویزیت دکتر - قرص نورتریپتیلین

بدون شک، نورتریپتیلین یکی از داروهایی است که در زمینه‌ی بهبود روانی و درمان اختلالات روانی، جایگاه ویژه‌ای دارد. این دارو اثرات متنوعی روی روان انسان دارد و از جمله کاربردهای اصلی آن می‌توان به درمان افسردگی، اضطراب، دردهای عصبی مزمن، اختلالات روانی و میگرن اشاره کرد. با همه‌ی این کاربردها، این دارو مانند هر داروی دیگری، ممکن است عوارضی داشته باشد و شرکت‌های داروسازی موظف هستند که تمام این عوارض را بیان کنند. اما توجه کنید احتمالا زمانی که این دارو برای شما تجویز می‌شود، مزایای آن از عوارضش بیشتر است و پزشک معالج با این دیدگاه، داروی نورتریپتیلین را تجویز می‌کند.

توصیه می‌کنیم پیش از مصرف نورتریپتیلین، با پزشک مشورت کنید و مصرف آن را طبق دستورالعمل پیش ببرید. با توجه به این مورد می‌توانید از مزایا و کارایی این دارو بهترین استفاده را داشته باشید و از عوارض جانبی آن جلوگیری کنید. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری از این دارو به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی مقاله‌‌ی مربوط به قرص نورتریپتیلین در بلاگ پزشک خوب را از دست ندهید و نکات ضروری بیشتری را در آن‌جا مشاهده کنید.

سلب مسئولیت:
تیم دینو در تهیه محتوای رپورتاژ آگهی نقشی نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar احمد گفت:

    چقدر میتونه اعتیادآور باشه؟ میشه راحت ترک کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.