چرا موی ما دچار ریزش می‌ شود؟ دلایل مختلف ریزش مو

ریزش مو می‌تواند یک تجربه ناراحت‌کننده باشد. مقدار مشخصی از ریزش مو طبیعی است. طبق آکادمی پوست آمریکا، ما روزانه به طور متوسط 50 تا 100 تار مو از دست می‌دهیم. اما چه زمانی ریزش مو غیر طبیعی می‌شود؟ و چه دلایلی برای افزایش آن وجود دارد؟

دلایل متفاوت ریزش مو:

ریزش مو

قبل از پرداختن به این سوالات، مهم است که چرخه مو را درک کنیم. مو در چهار مرحله رشد می‌کند: آناژن، زمانی که رشد مو در این مرحله شروع می‌شود. کاتاژن، رشد قسمت پایین مو متوقف می‌شود؛ تلوژن، زمانی که رشد مو متوقف می‌شود (زمان استراحت مو است) و اگزوژن، زمانی که مو از فولیکول می‌ریزد. فاز آناژن می‌تواند بین دو تا هشت سال، کاتاژن برای دو هفته کوتاه و تلوژن حدود سه ماه قبل از ریزش مو طول بکشد.

در طول زندگی یک فرد به طور متوسط هر فولیکول مو 10 تا 30 بار این چرخه را تکرار می‌کند. با بالا رفتن سن، مرحله آناژن یا رشد مو کوتاه‌تر می‌شود و فولیکول‌های مو کمتری در فاز آناژن باقی می‌مانند.

علاوه بر این، همه ریزش‌ها، ریزش مو واقعی نیستند. دکتر لین مک کینلی گرانت، دانشیار پوست در کالج پزشکی دانشگاه هاوارد، می‌گوید: “در بسیاری از مواقع، ریزش مو، شکستگی مو است. شکستگی می‌تواند به دلیل برس زدن‌ بیش از حد موها یا استفاده از مدل‌ مویی که پوست سر را می‌کشد، مانند بافت‌های تنگ اتفاق بیوفتد. همچنین می‌تواند در اثر استفاده از محصولات نامناسب یا روتین‌های خاص اتفاق بیوفتد.” اما ریزش مو انواع مختلفی دارد، از ریزش موی هورمونی گرفته تا اختلالات خود ایمنی:

رژیم غذایی، استرس شدید فیزیکی یا احساسی، تغییرات هورمونی، اختلالات خودایمنی، برخی داروها و سلامت پوست سر همگی می‌توانند بر میزان و نوع ریزش شما تأثیر بگذارند که معمولا بیش از یکی از این عوامل نقش دارند. در نوعی از آلوپسی (اصطلاح پزشکی ریزش مو) به نام تلوژن افلوویوم، موها به طور ناگهانی در سراسر پوست سر می‌ریزند. جراحی‌های بزرگ، موارد شدید آنفولانزا یا کووید-19، شیمی درمانی، دیابت، کم خونی، اختلالات تیروئید، نوسانات هورمونی و شرایط سلامتی دیگر می‌توانند باعث این نوع ریزش مو شوند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند فاز ریزش را متوقف کند اما در طول دوره پس از زایمان باعث ایجاد تلوژن افلوویوم شود.

مک کینلی گرانت می‌گوید حتی با مقدار محدودی از انرژی در دسترس در بدن، بدن ممکن است رشد مو را متوقف کند تا زمانی که ما بیمار هستیم یا استرس داریم، بتواند انرژی را در جای دیگری مصرف کند.

سلامت پوست سر می‌تواند بر میزان ریزش مو تأثیر بگذارد. مک کینلی گرانت می‌گوید: التهاب پوست سر، مانند التهاب ناشی از پسوریازیس، می‌تواند رشد مو را متوقف کند اما قابل درمان است. شرایط کمتر شناخته شده‌‌ای مانند درماتیت سبورئیک، نوعی بیماری قارچی هم می‌تواند باعث التهاب شود. از آنجایی که این بیماری باعث خارش پوست سر می‌شود، خاراندن می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند.

افرادی که موهای بلندتری دارند ممکن است متوجه ریزش موی بیشتری نسبت به افراد با موهای کوتاه‌تر شوند، به عنوان مثال روی برس موها، صرفاً به این دلیل که راحت‌تر دیده می‌شود.

پوست، مو و ناخن منعکس‌کننده سلامت کلی شما هستند. محصولات زیادی در رسانه‌های اجتماعی برای رشد مو به بازار عرضه می‌شوند اما مهم است که ابتدا با پزشک صحبت کنید و هیچ محصولی را قبل از مشورت با پزشک خود امتحان نکنید.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.