عکس جدید دیوانه کننده هابل

عکس جدید دیوانه کننده هابل از عمق کهکشان‌های دور و ستاره‌های فروزان

تلسکوپ هابل بار دیگر تصویری خیره کننده از جهان هستی و وسعت آن منتشر کرده است تا بار دیگر ستاره شناسان و علاقه‌مندان کیهان را شگفت زده کند. در ادامه همراه دینو عکس جدید دیوانه کننده هابل از عمق کهکشان‌های دور و ستاره‌های فروزان را ببینید.

عکس جدید دیوانه کننده هابل

عکس جدید دیوانه کننده هابل در نگاه اول شبیه به لحظه انفجار یک آتش‌بازی هیجان‌انگیز در هوا به نظر می‌رسد؛ اما، در حقیقت، تصویر مجموعه‌ای بسیار دور از ستاره‌هایی با نام NGC 1805 است. این مجموعه همان چیزی است که به آن «خوشه کروی ستاره‌ای» (Globular cluster) گفته می‌شود. این تصویر به تازگی توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا ثبت شده است و جدا از این که تکه‌ای درخشان و چشم‌نواز ستاره‌ای را نمایان کرده، همچنین یک نمونه عالی از این است که چرا وجود تلسکوپ‌های فضایی برای درک ما از فضا بسیار مهم هستند. همان طور که وب سایت هابل در این باره توضیح می‌دهد، این خوشه مجموعه‌ای متراکم از ستارگان است که به یکدیگر بسیار نزدیک‌تر از هر ستاره‌ای به خورشید خودمان هستند. این ستاره‌ها 100 تا 1000 برابر بیش از هر ستاره دیگری به خورشید ما، به یکدیگر نزدیک هستند که بسیار باورنکردنی است.

با حضور این همه ستاره در یک منطقه، شما وسوسه خواهید شد که بدانید چه نوع سیاره‌هایی به دور آن‌ها در حال چرخش هستند. همچنین اگر می‌توانستید چرخش این سیاره‌ها به دور آن‌ها را ببینید، نمایی باورنکردنی به وجود می‌آمد. با این حال بسیار تعجب‌آور خواهد بود که بدانید تیم هابل می‌گوید احتمال وجود سیاراتی اطراف این ستاره‌ها پایین است. به گفته دانشمندان ناسا، هنگامی که تعداد ستارگان زیاد و فاصله آن‌ها از هم کم می‌شود، وجود سیستم‌های سیاره‌ای مختلفی که این ستارگان را احاطه کرده باشند، بسیار بعید می‌شود.

عکس جدید دیوانه کننده هابل

تفاوت رنگ‌ها

در مورد تغییرات رنگ باورنکردنی این تصویر، باید بدانید که نتیجه در واقع یک محصول جانبی از روش تصویربرداری و همچنین تفاوت در خود ستاره‌ها است. ستاره‌هایی که به رنگ آبی دیده می‌شوند با استفاده از نور ماورای بنفش شناسایی شده‌اند. آن‌ها داغ‌تر از ستاره‌های نارنجی و قرمز هستند که نور نزدیک‌تر به مادون قرمز دارند. واقعیت این است که ما به لطف وجود یک تلسکوپ فضایی می‌توانیم همه این ستاره‌ها را از زمین ببینیم. جو زمین در جذب نور ماورای بنفش بسیار خوب عمل می‌کند. با این وجود مقداری از این اشعه ماورای بنفش همچنان از جو عبور کرده و به سطح زمین می‌رسد. به همین دلیل تلسکوپ‌های زمینی نمی‌توانند این تصویر را به همان روشی که یک تلسکوپ فضایی موفق شده، ثبت کنند. هابل می‌تواند نور ماورای بنفش و همچنین نور مادون قرمز را تشخیص دهد و تصویر واضح‌تری از این منطقه خاص فضا به ثبت برساند.

خوشه‌های کروی، معمولا ستاره‌هایی دارند که همزمان متولد می‌شوند. با این حال، NGC 1805 بسیار غیرمعمول است؛ زیرا، به نظر می‌رسد میزبان دو جمعیت مختلف ستاره‌ای با فاصله میلیون‌ها سال از یکدیگر است. تیم هابل می‌گوید:

مشاهده چنین خوشه‌هایی از ستاره‌ها می‌تواند به منجمان کمک کند تا نحوه تکامل ستاره‌ها را درک کنند و بفهمند چه عواملی باعث می‌شوند که آن‌ها در پایان عمر خود به صورت یک کوتوله سفید به زندگی خود پایان دهند و یا به عنوان ابرنواختر منفجر شوند.

نظر شما درباره این عکس جدید دیوانه کننده هابل چیست؟ آیا می‌توان انتظار وجود حیات هوشمند را در میان این حجم از ستاره‌های درخشان داشت؟ دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: BGR

بیشتر بخوانید: آوای کهکشان‌ها: ترجمه تصویر تلسکوپ هابل از عمق ناشناخته‌ها به زبان موسیقی

بیشتر بخوانید: ارزش انسان در برابر هستی: تصاویری که باعث می شود وجودیت خود را از نو ارزیابی کنید

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۳ دیدگاه

  1. Avatar پارمیدا گفت:

    من عااااااااشق این سریالم و کاش کاش کاش ادامه ش رو هم بسازن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.