زیردریایی

کشورهایی که بیشترین زیردریایی جهان را دارند و تعداد زیردریایی‌های ایران

مفهوم زیردریایی به قرن پنجم یعنی سال‌های ۴۱۳-۴۱۵ پیش از میلاد بازمی‌گردد. اولین زیردریایی مدرن، متعلق به نیروی دریایی فرانسه بوده که در سال ۱۸۶۳ به بهره‌برداری رسید. این زیردریایی Plongeur به یک موتور رفت و برگشتی که از ۲۳ مخزن فشرده شده تغذیه می‌کرد‌، مجهز بوده است. البته این زیردریایی بسیار ناکارآمد بود، زیرا عملکرد بسیار کند و قدرت مانور کمتری داشت. به طور کلی سه دسته زیردریایی وجود دارد که می‌توان به زیردریایی موشک کروز، زیردریایی حمله و زیردریایی موشک بالستیک اشاره کرد. آنها یا از سوخت هسته‌ای یا دیزل استفاده می‌کنند و چین و کره شمالی صاحب بیشترین زیردریایی‌های جهان هستند. در این مطلب به معرفی کشورهایی که بیشترین زیردریایی‌‌های جهان را دارند خواهیم پرداخت.

۱) چین

چین با ۱۸ فروند زیردریایی هسته‌ای و ۵۸ فروند زیردریایی غیرهسته‌ای، دارای بزرگترین ناوگان زیردریایی جهان است. نیروی دریایی چین در ۴۰ سال گذشته مبلغ قابل توجهی را در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده تا ناوگان خود را گسترش دهد. نفوذ چینی‌ها در اقیانوس آرام، تسلط ایالات متحده و متحدانش را تهدید می‌کند زیرا پرجمعیت‌ترین کشور جهان همچنان در حال ارتقای خود در این زمینه است. در سال ۲۰۱۵ چین از سه زیردریایی با قدرت هسته‌ای رونمایی کرد که انتظار می‌رود از نوع پیشرفته ۰۹۵ یا ۰۹۳ باشد.

۲) کره شمالی

تصور می‌شود که کره شمالی بین ۷۲ تا ۷۶ زیردریایی در اختیار داشته باشد. با این حال، کل ناوگان این کشور دارای موتور دیزل است. این کشور علیرغم داشتن تسلیحات هسته‌ای، هنوز یک زیر‌دریایی با قدرت هسته‌ای تولید نکرده است. تعدادی از زیردریایی‌های کره شمالی منسوخ شده‌اند و در نبرد بی‌اثر خواهند بود. به هر جهت این میزان زیر‌دریایی برای کشورهای دیگری چون ایالات متحده نگران‌کننده است.

۳) ایالات متحده آمریکا

نیروی دریایی ایالات متحده دارای ۷۰ زیر‌دریایی است. کل زیردریایی‌های آمریکایی دارای انرژی هسته‌ای هستند. هر زیر‌دریایی آمریکایی می‌تواند تا بیش از ۲۵ سال در دریا دوام بیاورد. از زیردریایی‌های این کشور می‌توان به زیردریایی‌های موشکی کروز، زیردریایی‌های حمله‌ای و زیردریایی‌های بالستیک اشاره کرد. ایالات متحده در حال حاضر مشغول توسعه و ساخت زیردیایی‌های پیشرفته است تا در این زمینه به مقابله با نیروی دریایی چین در اقیانوس آرام بپردازد.

زیردریایی

۴) روسیه

روسیه دارای ۶۱ از زیردریایی‌های مختلف در نیروی دریایی خود بوده که از ۳۹ زیر‌دریایی هسته‌ای و ۲۲ زیر‌دریایی دیزل تشکیل شده است. ناوگان روسی شامل زیردریایی‌های حمله، زیردریایی‌های موشکی بالستیک و زیردریایی‌های موشکی کروز است. روسیه در حال اتخاذ و ادغام فناوری‌های مدرن در ناوگان خود برای مقابله با ناتو است. در سال ۲۰۱۷ این کشور از زیر‌دریایی کلاس یاسن رونمایی کرد که قدرتمندترین زیر‌دریایی با نیروی هسته‌ای روسیه است.

لیست کشورهایی با بیشترین زیردریایی ‌های جهان

۵۰۳ زیر‌دریایی در جهان وجود دارند. ۱۴۱ مورد از این زیردریایی‌ها از نوع هسته‌ای هستند و مابقی دیزلی طراحی شده‌اند. ایالات متحده، چین، انگلیس، فرانسه و روسیه تنها کشورهایی هستند که زیردریایی‌هایی با قدرت هسته‌ای دارند. فقط ۳۸ کشور در نیروی دریایی خود دارای زیر‌دریایی بوده که در این میان می‌توان به کشورهای آفریقایی نظیر الجزایر، مصر، آفریقای جنوبی و لیبی نیز اشاره کرد. ایران هم در این لیست قرار دارد و ایران دارای ۲۱ زیر‌دریایی است که در این لیست در جایگاه پنجم پس از روسیه قرار دارد. پس از ایران، به ترتیب ژاپن، هند، ترکیه، مصر و الجزایر هستند که در جایگاه ۶ تا ۱۰ این لیست واقع شده‌اند.

زیردریایی

بیشتر بخوانید: تاریخچه هواپیماهای نظامی آمریکا از جنگ جهانی دوم تا امروز و روند پیشرفت آن‌ها
بیشتر بخوانید: خطرناک‌ترین و ناامن‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۹ کدام کشورها هستند؟

امتیاز: 3.7 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۱۶ دیدگاه

  1. Avatar محمد حسین گفت:

    …. روسیه بیشترین زیردریایی را دارد با 70 تا و بعدش آمریکا رتبه ی دوم را دارد با 68 تا .ایران هم 19 تا دارد نه 21

  2. Avatar محسن گفت:

    یچیز برام خیلی جالب بود
    کشوری مثل امارات که از لحاظ تکنولوژی از دنیاجلو زده،اسمش نبود،کویت،
    اینابجای دنبال جنگ بودن فکر رفاه ملتشون و پیشرفت کشورشون هستندتافکر جنگ و کشتار

  3. Avatar میلاد گفت:

    عالی درود بر ایران درود

  4. Avatar هادی گفت:

    … زیردریایی های دنیا رو عموما کشورهای پیشرفته میسازند… که به ایران البته امکانات نمی دند مجبوریم خودمان صفر تا صد رو بسازیم و تا حدی هم موفق بودیم و هر کشوری بنا بر موقعیت جغرافیایی خود، زیردریایی خاصی میخواد. آب خلیج فارس کم عمق است و زیردریایی سبک و نیمه سنگین، بهتر کار میکند. سنگین هم برای اقیانوس خوب است. آخرین پروژه ایران هم بعثت است که ساختش شروع شده در کلاس سنگین است…. مسأله این است که عقل بعضیا رو با خودتحقیری عجیبی شکل دادند

  5. Avatar علیرضا گفت:

    اطلاعات جالبی بود! فکر نمیکردم ایران 21 زیردریایی داشته باشه! البته معلوم نیست تو این دسته بندی ملاک های خطاب کردن یک زیردریایی چی هست (از نظر ابعاد و توانایی) ولی بازم در نوع خودش جالب بود

  6. Avatar لیلا میرزاخان گفت:

    کاش در همه زمینه ها ایران جزو کشورهای برتر بود!! ممنون از مطلب خوبتون

    • Avatar محمد گفت:

      در زمینه های رفاه و بهداشت، کیفیت زندگی ،شاد بودن مردم هیچوقت
      .ما که در سایه خورشید معذّب بودیم، چشم‌مان کور، سزاوار همین شب بودیم!

  7. Avatar آی بلاله گفت:

    مال ایران همون بشکه هاس که جوش داده بودن رو اب با دست میکشیدنش؟ خیلی تو رسانه های خارجکی خوراک خنده بود طبق معمول 😅

    • Avatar Nero گفت:

      ینی ترکوندینا ویدیو خودتونو جرات پخششو ندارین! سرچ کنین زیر دریایی السابحات تا شاد شین!

      • Avatar محمد گفت:

        تشخیص بین یه زیردریایی مرطوب السابحات برا عملیات ویژه با زیردریایی سبک کلاس غدیر و نهنگ و نیمه سنگین کلاس فاتح و سنگین کلاس کیلو زیاد سخت نیست

    • Avatar سس ماست گفت:

      بلال میفروشی؟ مشغول باش مشغول باش…
      سس ماست بریز

    • Avatar aradivo گفت:

      داداش اونا هم نوعی زیردریایی هستن به نام زیردریایی خیس (wet sub) که کاربرد خودشون رو دارن و اتفاقا دارن به یک استاندارد توی عملیات نظامی دریایی تبدیل میشن، نیروهای نظامی بزرگ دنیا هم دارن، حتی فرانسه هم چند ماه پیش توی یک مانور بزرگ از همین نوع زیردریایی استفاده کرد و فیلمشو هم منتشر کرد. بی سوادهای من و تو، بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال که از تجهیزات و وسایل نظامی سر در نمیارن رسانه معتبر یا به قول شما رسانه معتبر خارجکی نیستن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.