استادیوم چوبی

نخستین استادیوم چوبی فوتبال جهان با معماری زاها حدید و سازگار با محیط زیست

زاها حدید که یکی از موفق‌ترین معماران جهان است و بهترین تیم‌ معماری جهان اکنون با نام او فعالیت می‌کنند، به تازگی برای اولین بار در جهان مجوز ساخت ورزشگاه فوتبال با ساختار کاملا چوبی را در گلوسترشایر انگلیس برای باشگاه فوتبال Forest Green Rovers گرفتند و به زودی این ورزشگاه کاملا چوبی ساخته خواهد شد. این پروژه با هدف ساخت سازگارترین استادیوم فوتبال با محیط زیست مطرح شده است.

استادیوم چوبی

پروژه‌ی استادیوم چوبی فوتبال

باشگاه فوتبال Forest Green Rovers مجوز ساخت استادیوم خود را با ۵ هزار صندلی گرفته و برای بازی‌های لیگ دسته‌ی مناسب خواهد بود. این استادیوم کاملا سر باز خواهد بود اما از جهانی از سقف فلزی بهره خواهد برد و ما شاهد ترکیبی از چوب و فلز در قسمت سقف خواهیم بود. این استادیوم فوتبال در یک فضای کاملا سبز و زیبا یعنی در پارک تجاری Eco با فناوری سبز و سازگار با محیط زیست راه‌اندازی خواهد شد.

استادیوم چوبی

از سوی دیگر برای کاهش سر و صدا، ترافیک و حمل و نقل نیز برنامه‌ریزی‌های دقیق صورت گرفته است. البته نگرانی‌هایی در زمینه چوبی بودن و مقاومت استادیوم مطرح شد و از سوی دیگر برخی معتقد بودند که یک استادیوم چوبی شبیه به یک سازه‌ی تاریخی خواهد بود و اصلا شکل و شمایل مدرنی نخواهد داشت. اما معماری تیم زاها حدید همه‌ی نگرانی‌ها را از بین برد.

فضای باز اطراف استادیوم به قدری بزرگ است که جای نگرانی برای پارکینگ استادیوم وجود نخواهد داشت. در نتیجه پارکینگ کاملا رایگان خواهد بود. این پروژه‌ی استادیوم فوتبال در سال ۲۰۱۹ تصویب شد و آغاز به کار کرد. از سوی دیگر این استادیوم چوبی به یک جاذبه‌ی معماری نیز تبدیل خواهد شد و بسیاری از این استادیوم چوبی فوتبال استقبال خواهند کرد.

استادیوم چوبی

اهمیت استفاده از چوب در این استادیوم فوتبال در این است که چوب یک ماده‌ی کاملا طبیعی بوده و از کربن کمی در ساخت این سازه استفاده خواهد شد. در نتیجه این استادیوم فوتبال سبزترین استادیوم جهان خواهد بود و فیفا این ورزشگاه را سازگارترین استادیوم جهان با محیط زیست معرفی کرده است. البته یک استادیوم چوبی دیگر نیز در ژاپن برای المپیک توکیو ساخته شده که از ترکیبی از چوب و فولاد بوده است.

بیشتر بخوانید: پروژه شهر هوشمند 460 هکتاری در مسکو با معماری زاها حدید

امتیاز: 4.4 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۷ دیدگاه

  1. Avatar نام گفت:

    میلیون ها درختو میخان قطع کنن که اسمش. بذارن سازگار با محیط زیست؟؟؟؟

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      دوست عزیز نگرانی شما قابل تحسین👍 البته بد نیست بدونید ک برای پروژه های این چنینی بزرگ و تعریف شده از جنگلهای پایدار استفاده میکنن که درختهای داخلش جایگزین میشه و دائما در حال ترمیم هستش

  2. Avatar علی گفت:

    این کجاس سازگار با محیط زیسته کلی درخت قطع کردن که از چوبش این بسازن طرف معنی سازگار با محیط زیست نمیدونه یا …

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      دوست عزیز سازگاری با محیط زیست به معنی استفاده از مصالح دوستدار محیط زیست و متریال هایی هستش که آلودگی محیطی نداشته باشن و با بافتی ک داخلش قرار گرفتن، هماهنگ باشن و چ چیزی بهتر از چوب! از جنبه دیگه منظور سازه ای هستش ک بتونه نیازهای انرژی خودش رو بدون دخالت در بافت محیطی و انرژی های تجدید ناپذیر تامین کنه. قابل بازیافت بودن بزرگترین مزیت این طور سازه ها حساب میشه و متریال چوبی ک شما میبینید از جنگلهای پایدار تهیه میشه ک دائما در حال جایگزینی هستن و فقط به همین منظور استفاده میشن. این سازه واقعا سازگار با محیط زیست هستش👍

  3. Avatar مسعود گفت:

    زاها حدید معمار موفقی بود (نه هست)، سال 2016 فوت شد.

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      بله درسته مسعود عزیز ممنون بابت نکته ای که اشاره کردید. البته دفتر ایشون همچنان فعال هستش و سبک کاری خود زاها حدید دنبال میشه. تلاششون هم حفظ سبک و ایده های این معمار واقعا بزرگ و موفقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.