با 20 خوراکی گران‌ قیمت جهان آشنا شوید

از مرغوب‌ترین خاویارها تا قارچ‌های کمیاب ترافل سفید، این فهرست شامل 20 خوراکی گران قیمت جهان است که خیلی از افراد شاید شانس امتحان کردن آن را نداشته باشند.

گران‌ قیمت ترین خوراکی دنیا کدام است؟

برای کشف گران‌ ترین خوراکی های دنیا، از برگ طلا خوراکی تا ترافل سفید، ادامه مطلب را بخوانید. این موارد بیشتر شامل مواد اولیه گران‌قیمت هستند تا غذاهای مفصل مانند املت خرچنگ، پیتزا لویی سیزدهم و کاپ‌کیک گلدن فینکس.

گران ترین خوراکی های جهان:

20. روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون

روغن زیتون فرابکر از زیتون‌های سرد فشرده نشده و فرآوری نشده ساخته شده و به عنوان سالم‌ترین نوع روغن زیتون شناخته می‌شود. این روغن با کیفیت بالا غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های غیراشباع است و کاربردهای زیادی دارد. 

اولین روغن زیتون لوکس دنیا، لامبدا یک روغن زیتون فرابکر فوق‌العاده پریمیوم از یونان است که توسط شرکت اسپایرون تولید می‌شود. این روغن چندین جایزه برنده شده و با زیتون‌های کرونیکی یونانی ساخته می‌شود. زیتون‌ها از قدیمی‌ترین درختان زیتون یونان به‌صورت دستی برداشت و سرد فشرده می‌شوند. این روغن زیتون به صورت دستی بسته‌بندی و برچسب‌گذاری شده و طعمی شدیداً میوه‌ای دارد. 

این روغن زیتون در یک کیف چرمی دست‌دوز گذاشته می‌شود و به عنوان گران‌ترین روغن زیتون دنیا با قیمت 89 دلار برای 500 میلی‌لیتر شناخته می‌شود.

19. صدف‌ها

صدف

۲۰۰ سال پیش، صدف‌ها یک میان‌وعده ارزان بودند که همه قادر به خرید آن بودند. با این حال، صید بی‌رویه باعث کاهش تعداد صدف‌ها شد و آنها به یک غذای لوکس تبدیل شدند. صدف‌ها برای اولین بار توسط رومیان بیش از 2000 سال پیش کشت شدند. 

امروزه، صدف‌ها غذایی نسبتاً گران‌قیمت هستند که معمولاً به صورت خام و روی یخ سرو می‌شوند. صدف‌های کینگ کوفین از گران‌ترین صدف‌های دنیا هستند. رشد آنها 6 تا 7 سال طول می‌کشد، یک کیلو وزن دارند و هزینه‌شان 100 دلار استرالیا (حدود 77 دلار آمریکا) است.

18. مرغ سیاه آیام چمانی

مرغ سیاه

مرغ‌های آیام چمانی که به خاطر پر و نوک سیاه خود معروف هستند، از اندونزی منشا می‌گیرند. رنگ‌بندی غیرمعمول آنها به دلیل هیپرپیگمنتاسیون است. مرغ‌های آیام چمانی به خاطر گوشت‌شان که بسیار ترد و خوش‌طعم است، مورد توجه قرار می‌گیرند. 

این نژاد یکی از گران‌ترین نژادهای مرغ در جهان است و هر پرنده آن بیش از 2000 دلار قیمت دارد. در رستوران‌ها، این مرغ می‌تواند بیش از ۱۰۰ دلار در هر پوند هزینه داشته باشد.

17. بارناکل‌های غازی

غذا گران قیمت

بارناکل‌های غازی که به نام بارناکل‌های پایه‌دار نیز شناخته می‌شوند، روی سنگ‌ها زندگی می‌کنند. بارناکل‌ها تنها با غواصی آزاد یا در جزر و مد پایین قابل برداشت هستند و به همین دلیل، آنها از گران‌ترین غذاهای دریایی جهان به‌شمار می‌روند.

بارناکل‌های غازی بومی اقیانوس اطلس شرقی هستند و در استرالیا، کیپ ورد، فرانسه، مراکش و اسپانیا پیدا می‌شوند. ارزشمندترین بارناکل‌های غازی از گالیسیا، اسپانیا به‌دست می‌آیند. قیمت بارناکل‌های غازی می‌تواند به 125 دلار در هر پوند برسد.

16. گوشت گاو واگیو

گوشت گاو

گوشت گاو واگیو به دلیل چربی مرمری و طعم لذیذش، آبدارتر و نرم‌تر از استیک‌های سنتی است. کلمه واگیو به معنای “گاو ژاپنی” است و بیشتر گوشت واگیو با کیفیت از ژاپن می‌آید. 

گران‌ترین برش گوشت واگیو ژاپنی از ماتسوئو در استان میه است. این استیک‌های واگیو ژاپنی از گاوهای ماده به‌دست می‌آیند. بهترین کیفیت گوشت واگیو می‌تواند تا 200 دلار در هر پوند هزینه داشته باشد. 

15. گوشت گاو کوبه

غذای لاکچری

گوشت گاو کوبه یکی از گران‌ ترین خوراکی ها در جهان است. این گوشت از نژاد گاو تاجیما است که بومی منطقه کوبه ژاپن است. سالانه تنها حدود 3000 گاو به عنوان کوبه طبقه‌بندی می‌شوند. این گاوها تحت دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای پرورش داده می‌شوند و رژیم غذایی آنها شامل آبجو و غلات است. این باعث می‌شود که گوشت آن‌ها بسیار نرم و خوش‌طعم باشد. بهترین گوشت کوبه می‌تواند بیش از 250 دلار در هر پوند هزینه داشته باشد.

14. وانیل

وانیل

تعجب‌آور است که وانیل ساده یکی از گران‌ترین مواد غذایی موجود در جهان است. با قیمتی تا 600 دلار در هر پوند، وانیل پرکارترین محصول کشاورزی در جهان است. 

وانیل تاهیتی به عنوان بهترین نوع وانیل شناخته می‌شود. در حالی که دانه‌های وانیل ماداگاسکار رایج‌ترین نوع وانیل هستند، دانه‌های وانیل تاهیتی دارای طعم پیچیده‌ای با نوت‌های گیلاس، انیسون و آلو هستند. هنگامی که در غذاهایی مانند بستنی، وانیل تاهیتی استفاده می‌شوند، بافتی بی‌نظیر و طعمی شیرین ایجاد می‌کنند. 

13. قهوه کوپی لواک

قهوه

یکی از گران‌ترین قهوه‌های جهان، کوپی لواک است که به عنوان قهوه سیوت شناخته می‌شود. دلیل این نام‌گذاری این است که از دانه‌های قهوه‌ای تهیه می‌شود که توسط گربه زباد آسیایی خورده و دفع می‌شوند. 

این دانه‌ها در طول زمان عبور از دستگاه گوارش زباد تخمیر می‌شوند که نتیجه‌اش قهوه‌ای با طعمی نرم‌تر و شیرین‌تر است.

12. قارچ‌های ماتسوتاکه

قارچ

گران‌ترین قارچ جهان، ماتسوتاکه است که می‌تواند تا 1000 دلار در هر پوند به فروش برسد. این قارچ‌های ژاپنی طعم شیرین و خاکی دارند که می‌تواند طعمی خاص باشد. 

یکی از دلایل گران‌قیمت بودن آنها این است که کرم‌های جنگل‌های کاج در حال نابودی زیستگاه طبیعی آنها هستند. قارچ ماتسوتاکه تنها یک‌بار در سال برداشت می‌شود و برداشت سالانه کمتر از 1000 تن است. 

11. جگر چرب غاز

جگر غاز

در حالی که چرب کردن جگر غاز به طور سنتی بسیار بحث‌برانگیز است، غازهای آزاد در مزارع خانوادگی پرورش می‌یابند که در آنجا می‌توانند آزادانه حرکت کنند.

غازها در مسیر مهاجرت به آفریقا در اسپانیا توقف کرده و برای آماده شدن برای پرواز به‌طور طبیعی وزن می‌گیرند. به این حیوانات هیچ هورمون یا آنتی‌بیوتیکی داده نمی‌شود و هیچ تغذیه اجباری در فرآیند تولید این جگرهای چرب اعمال نمی‌شود. جگر چرب اخلاقی می‌تواند تا 1540 دلار در هر پوند هزینه داشته باشد.

10. پنیر پول

پنیر

پول که اغلب به عنوان گران‌ترین پنیر جهان شناخته می‌شود، از شیر الاغ و شیر بز تهیه می‌شود. پنیر پول بومی بالکان است و به عنوان یک خوراکی لذیذ شناخته می‌شود. 

این پنیر سفید رنگ دارای طعمی قوی و تند است. گفته می‌شود که این پنیر خواص زیادی نیز دارد زیرا غنی از کلسیم و پروتئین است. تهیه این پنیر بسیار دشوار و سخت است.

الاغ‌های ماده، که به نام “جنی” شناخته می‌شوند، تنها حدود 2 لیتر شیر در روز تولید می‌کنند، در حالی که گاوها تا 60 لیتر شیر تولید می‌کنند. علاوه بر این، پنیر پوله تنها در ذخیره‌گاه طبیعی زاساویکا در صربستان تولید می‌شود. به همین دلیل، قیمت یک پوند پنیر پوله می‌تواند به 1700 دلار برسد.

9. گوشت خوک ایبریکو (Jamón Ibérico)

گوشت خوک

آیا می‌دانستید که گوشت خوک ایبریکو گران‌ترین هم (گوشت اسلایس‌شده خوک) جهان است؟ این هم از پای عقب خوک‌های سیاه اسپانیایی تهیه می‌شود. این خوک‌های سیاه به صورت آزاد زندگی می‌کنند و از بلوط‌ تغذیه می‌کنند. نام کامل این هام “Jamón Ibérico de Bellota” است. همچنین به نام “پاتا نگرا” (پاو سیاه) نیز شناخته می‌شود و طعم آن از اسید اولئیک موجود در بلوط‌ها نشأت می‌گیرد.

هام ایبریکو بین 24 تا 36 ماه عمل‌آوری می‌شود و ممکن است تا 4500 دلار برای یک پای کامل هزینه داشته باشد. به علاوه، این هم تا یک ماه پس از باز کردن بسته‌بندی قابل نگهداری است.

8. عسل الویش

عسل

شاید نام عسل مانوکا را شنیده باشید، اما عسل الویش (Elvish Honey) حتی نادرتر از این عسل است. در واقع، این عسل گران‌ترین عسل جهان با قیمت 6800 دلار به ازای هر کیلوگرم است.

این عسل توسط کوهنوردان حرفه‌ای از غارهای شمال‌شرقی ترکیه استخراج می‌شود و به دلیل خواص منحصر به فرد و طعم بی‌نظیرش ارزشمند است. این عسل نادر به عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی شناخته می‌شود که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است.

عسل الویش منبع عالی انرژی است و ممکن است به کاهش سطح کلسترول و تسریع بهبود زخم‌ها نیز کمک کند.

7. زعفران

زعفران

زعفران با قیمتی از 5000 دلار در عمده‌فروشی و تا 10000 دلار در خرده‌فروشی، گران‌ترین ادویه جهان است. دلیل این قیمت بالا این است که برای تهیه یک پوند زعفران، به 75000 گل زعفران نیاز است!

گیاه زعفران، که به نام زعفران کروکوس نیز شناخته می‌شود، تنها یک هفته در سال گل می‌دهد و برداشت آن فرآیند پرزحمتی است.

خبر خوب این است که مقدار کمی زعفران می‌تواند تاثیر زیادی غذا داشته باشد. این ادویه قوی به جلوگیری از التهاب و بهبود خلق و خو و کاهش علائم PMS کمک می‌کند.

6. ماهی فوگو

ماهی

در رستوران‌های ژاپنی، یک وعده ماهی فوگو یا پافرفیش ممکن است تا 470 دلار هزینه داشته باشد. دلیل این قیمت بالا این است که این ماهی می‌تواند در صورت آماده‌سازی اشتباه کشنده باشد.

ماهی فوگو حاوی سم تترو دوتوکسین است و تنها باید توسط سرآشپزانی که دوره‌های آموزشی سه ساله یا بیشتر را گذرانده‌اند آماده‌سازی شود. این ماهی که به نام فوگوی ببر نیز شناخته می‌شود، طعمی ملایم و بافتی کمی جویدنی دارد.

5. هندوانه سیاه

هندوانه

یکی از گران‌ ترین خوراکی های جهان، این میوه منحصر به فرد از ژاپن به نام هندوانه دنسوکه (Densuke Melon) است. با طعمی شیرین و ترد، این هندوانه از جزیره هوکایدو می‌آیند.

این هندوانه‌ها به فضای زیاد و ماه‌ها مراقبت نیاز دارند، بنابراین هر سال کمتر از 100,000 عدد از آن‌ها موجود است. به دلیل این کمبود، هندوانه‌های دنسوکه ممکن است تا 6000 دلار در حراج قیمت بخورند.

این هندوانه‌ها به عنوان هدیه‌ای باارزش در مناسبت‌های خاصی مانند عروسی‌ها در ژاپن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

4. ترفل‌های سفید (ترفل‌های آلبا)

ترفل

هیچ فهرستی از گران‌ ترین غذاهای جهان بدون ترفل‌ها کامل نمی‌شود. ما در مورد ترفل‌های شکلاتی صحبت نمی‌کنیم، بلکه در مورد نوعی ترافل که خوک‌ها آن را پیدا می‌کنند، صحبت می‌کنیم.

ترفل‌های سفید به نام “الماس‌های سفید” نیز شناخته می‌شوند و گران‌ترین ترفل‌های جهان هستند. این قارچ‌ها در منطقه پیمنت ایتالیا و همچنین در توسکانی پیدا می‌شوند و بسیار محبوب هستند.

برای پیدا کردن ترفل‌های سفید آلبا، محلی‌ها از خوک‌های ترفل یا سگ‌های خاصی مانند “لاگوتو رومانیولو”، نژاد گران‌قیمتی از سگ‌ استفاده می‌کنند. ترفل‌های سفید تازه در فصل زمستان 6000 تا 10,000دلار به ازای هر پوند قیمت دارند.

به دلیل قیمت بالای این غذا، سرآشپزها از ترفل سفید به صورت محدود استفاده می‌کنند.

3. خاویار

خاویار

خاویار اوسترا و بلوگا از دریای خزر دو مورد از گران‌ترین خاویارها هستند. خاویار طلایی الماس از ایران به خاطر طعم لطیف و مخملی‌اش شناخته شده است. این خاویار در گینس به عنوان گران‌ترین خاویار جهان با قیمت 34,500 دلار ثبت شده است.

با این حال گران‌ترین خاویار حال حاضر، “استروتارگا بیانکو” است. این خاویار از تخم‌های ماهی استرجن سفید و با 22 قیراط طلا پوشیده شده است.

یک قاشق چای‌خوری از استروتارگا بیانکو می‌تواند تا 37,000 دلار هزینه داشته باشد! به طور کلی، هرچه رنگ خاویار روشن‌تر باشد، گران‌تر است.

2. تن ماهی بلوفین

تن ماهی

در صدر فهرست گران‌ ترین خوراکی های جهان، تن ماهی بلوفین قرار دارد. قیمت بالای این ماهی می‌تواند به بیش از 5000 دلار به ازای هر پوند برسد. یک تن ماهی بلوفین 600 پوندی به قیمت حیرت‌انگیز 1.8میلیون دلار به یک رستوران سوشی در بازار ماهی تویوسو توکیو در ژانویه 2020 فروخته شد.

تن ماهی بلوفین بافت گوشتی و طعم ملایمی دارد. با این حال، تن ماهی بلوفین به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد و این وضعیت به دلیل صید بیش از حد است.

1. برگ طلا خوراکی

برگ طلا

برگ طلا خوراکی از طلا خالص تهیه می‌شود و در صورتی که بین 22 تا 24 قیراط باشد، برای خوردن ایمن و مناسب است. این ماده گران‌قیمت در واقع بدون طعم است.

برگ طلا می‌تواند برای تزئین کیک‌ها، کاپ‌کیک‌ها، شکلات و شیرینی‌ها استفاده شود. همچنین می‌توان از آن در تهیه کوکتل‌های طلا پوش و سایر غذاها استفاده کرد.

یک گرم برگ طلا خوراکی ممکن است تا 169 دلار هزینه داشته باشد و قیمت آن به بیش از 15000 دلار به ازای هر پوند برسد. به همین دلیل، این ماده گران‌ترین غذای جهان است. خوشبختانه، مقدار کمی از آن برای تزئین کافی است و می‌توان آن را در فروشگاه‌های تخصصی یا آنلاین پیدا کرد.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.