پلاستیک

چگونه پلاستیک را از زندگی روزمره حذف نماییم و چه چیزهایی را جایگزین آن کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید پلاستیک یکی از بدترین زباله‌هایی است که در طبیعت شاهد آثار مخرب آن هستیم. پلاستیک‌ها در طبیعت از بین نمی‌روند و امکان بازیافت آنها نیز وجود نخواهد داشت. به همین دلیل اخیراً توصیه می‌شود که از استفاده‌ی پلاستیک جلوگیری کنیم تا زمین را بیش از این آلوده نکنیم. پلاستیک‌ها کم‌کم تمام زمین را در بر خواهند گرفت و در تمام جنگل‌ها و دریاها شاهد آن هستیم. در این مطلب سعی داریم چگونگی کنار گذاشتن پلاستیک را از زندگی روزمره یادآور شویم.

نه به پلاستیک

چه چیزهایی را جایگزین پلاستیک کنیم؟

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که کیسه‌های پلاستیکی خرید را به‌طورکلی فراموش کنید و یک ساک پارچه‌ای مخصوص خرید را جایگزین آن نمایید. این کیسه‌های پارچه‌ای در سایزها و طرح‌های مختلفی در دسترس عموم قرار دارند و مردم می‌توانند از آنها برای خرید استفاده کنند. درنتیجه نیازی نیست تا برای هر خرید، کیسه‌ی پلاستیکی دریافت کنید. درواقع هر فرد باید در کیف خود یک کیسه‌ی پارچه‌ای داشته باشد تا در زمان خرید از آن استفاده کند. همچنین می‌توانید مانند گذشته از زنبیل‌های حصیری برای خرید استفاده نمایید.

کیسه پارچه ای

یکی دیگر از مواردی باید رعایت کنیم کاهش استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی است که به‌جای آن می‌توانیم از ظروف یک‌بار مصرف قابل بازیافت یا ظروف استیل استفاده نماییم. سفره‌های یک‌بار مصرف را فراموش کنید و به سفره‌های پارچه‌ای روی بیاورید. خرید بطری‌های آب‌معدنی را کنار بگذارید و به‌جای آن از قمقمه استفاده نمایید. برای مثال اگر در روزهای گرم تابستان تشنه می‌شوید، یک قمقمه‌ی کوچک به همراه داشته باشید و در صورت نیاز می‌توانید آن را مجدداً پر نمایید. البته می‌توانید یک لیوان استیل به همراه داشته باشید تا هرگاه تشنه شدید آب بخورید زیرا امروزه در هر مکانی شاهد آب‌سردکن هستیم که مورداستفاده مردم قرار می‌گیرند. استفاده از ظروف پلاستیکی و حتی استفاده از نی‌های پلاستیکی را تعطیل کنید. سعی داشته باشید تا جای ممکن از محصولاتی خریداری نمایید که از بسته‌بندی کاغذی برخوردارند. برای مثال از میوه‌های بسته‌بندی‌شده خریداری نکنید و برای خرید میوه از کیسه‌ی پارچه‌ای خود استفاده نمایید.

آثار منفی پلاستیک

فرهنگ‌سازی نه به پلاستیک

می‌توانیم برای کاهش مصرف از شیرهای پاکتی یا شیشه‌ای استفاده کنیم و حتی ماست را خودمان تولید کنیم. اما با کاهش ظروف یک‌بار مصرف، کیسه‌های پلاستیکی و بطری‌های نوشیدنی پلاستیکی کمک بزرگی در این زمینه خواهیم کرد. پلاستیک در سال‌های گذشته جان بسیاری از حیوانات دریایی و غیر دریایی را گرفت و اتفاق وحشتناکی برای موجودات زنده بوده است. با افزایش جمعیت، میزان پلاستیک نیز روزبه‌روز افزایش یافت و روزبه‌روز بیشتر شاهد آثار منفی آن هستیم. تمام کشورهای جهان در حال فرهنگ‌سازی در این زمینه هستند، پس چه خوب است که ما هم هر چه زودتر راهی برای کاهش مصرف پلاستیک پیدا کنیم و اقداماتی را برای فرهنگ‌سازی در این زمینه داشته باشیم.

 

امتیاز: 4.4 از 5 (10 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.