Young man sleeping in his bedroom. Man sleeping with an alarm clock in foreground. A calm man in his bed before waking up in his room. Close up of alarm clock on bedside table.

23 حقیقت جالب در مورد خواب که شاید ندانید

چقدر درباره خواب می‌دانید؟ در اینجا چند حقیقت جالب در مورد خواب آورده‌ایم که شاید از آن‌ها اطلاع نداشته باشید. جالب است بدانید پیش از معرفی تلویزیون رنگی، تنها 15 درصد از افراد در خواب‌هایشان رنگ می‌دیدند. افراد مسن بیشتر از جوانان به صورت سیاه و سفید خواب می‌بینند.در ادامه مطلب همراه ما باشید تا چند مورد از این حقیقت های باورنکردنی را در اختیارتان بگذاریم.

چند حقیقت جالب در مورد خواب شبانه:

دو سوم از زندگی گربه‌ها در خواب می‌گذرد

این حقیقت برای اکثر صاحبان گربه‌ها تعجب‌آور نیست. برای گربه‌ها هر مبل، یک تخت خواب به حساب می‌آید. در غیر این صورت، احتمالاً آن‌ها را روی صندلی مورد علاقه‌تان یا روی کیبوردتان پیدا می‌کنید.

ظرفیت خواب حیوانات متفاوت است

یک زرافه تنها به 1.9 ساعت خواب در روز نیاز دارد، در حالی که یک خفاش قهوه‌ای به 19.9 ساعت خواب در روز نیاز دارد

انسان‌ها یک‌سوم از عمرشان را در خواب سپری می‌کنند

این مقدار بسته به سن افراد متفاوت است اما به طور متوسط حدود 33 درصد از زندگی انسان‌ها صرف خواب می‌شود، که به نظر مقدار زیادی می‌آید.

حقیقت جالب خواب

خواب شبانه حدود 400 کالری می‌سوزاند

مقدار کالری سوزانده شده بستگی به وزن بدن شما دارد، اما به طور کلی خوابیدن کالری می‌سوزاند. دلیل این امر این است که بخشی از متابولیسم شما صرف انجام فعالیت‌های پایه‌ای مانند تنفس، هضم غذا و تپش قلب در حین خواب می‌شود. به طور متوسط، هر فرد در طول خواب حدود 50 کالری در ساعت می‌سوزاند، که برای یک خواب 8 ساعته حدود 400 کالری خواهد شد.

رکورد طولانی‌ترین مدت بیدار ماندن بدون خواب 11 روز است

این رکورد توسط یک دانشجوی کالیفرنیایی به نام رندی گاردنر در سال 1964 ثبت شد. اما این کار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چرا که رندی با عواقب شدید کمبود خواب مواجه شد و افرادی که مدت زیادی بیدار ماندند، جان خود را از دست داده‌اند.

چهار چرخه مختلف خواب وجود دارد

چرخه خواب استاندارد 8 ساعته، چرخه مونوفازیک نامیده می‌شود. چرخه بی‌فازیک شامل خواب شبانه و چرت زدن در روز است. چرخه Everyman شامل 3.5 ساعت خواب شبانه و سه چرت 20 دقیقه‌ای در طول روز است. چرخه Dymaxion شامل چهار چرت 30 دقیقه‌ای در طول روز و چرخه Uberman شامل شش تا هشت چرت 20 دقیقه‌ای در طول روز می‌شود.

استفاده از زبان اشاره در خواب برای افراد ناشنوا غیرمعمول نیست

موارد بسیاری گزارش شده است که افراد ناشنوا در خواب از زبان اشاره استفاده می‌کنند.

دیسانیا وضعیتی است که در آن فرد برای بیدار شدن از خواب مشکل دارد

ما همه احتمالاً زمانی با سختی بیدار شدن از خواب روبه‌رو شده‌ایم اما کسانی که از دیسانیا رنج می‌برند، با دشواری بیشتری مواجه هستند. این مشکل احتمالاً نوعی سندرم خستگی مزمن است.

پاراسومنیا به حرکات غیرطبیعی در طول خواب اشاره دارد

برخی از افراد به دلیل پاراسومنیا دست به اعمال عجیبی مانند رانندگی در خواب و حتی قتل زده‌اند.

حس سقوط کردن و ناگهان بیدار شدن از خواب به عنوان “پرش هیپنیک” شناخته می‌شود

هیچ‌کس به طور دقیق نمی‌داند چرا این پرش‌ها اتفاق می‌افتد اما به نظر می‌رسد که کاملاً بی‌ضرر باشد. با این حال استرس، مصرف کافئین و فعالیت بدنی نزدیک به زمان خواب ممکن است این اتفاق را تشدید کند. این پدیده در بین افراد جوان شایع‌تر است و با افزایش سن کم می‌شود.

حقیقت باورنکردنی در مورد خواب

تا 15 درصد از جمعیت، خواب‌گرد هستند

خواب‌گردی بیدار شدن و انجام کارهایی است که فرد در بیداری انجام نمی‌دهد و بعد از بیدار شدن هم ممکن است به یاد نیاورد. این آمار بر اساس اطلاعات بنیاد ملی خواب است. برخلاف تصور عمومی، بیدار کردن کسی که خواب‌گرد است ضرری ندارد.

کمبود خواب سریع‌تر از کمبود غذا شما را از پا در می‌آورد

حقیقت جالب دیگر این است که خواب نسبت به غذا مهم‌تر است. هیچ‌کدام از این شرایط برای بدن خوب نیستند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که در کوتاه‌مدت، خواب از غذا مهم‌تر است.

افرادی که نابینا به دنیا آمده‌اند، خواب‌هایی شامل احساسات، صداها و بوها دارند

این موضوع بسیار جالب است و زمان از دست دادن بینایی ممکن است بر نوع خواب‌ افراد نابینا تأثیر بگذارد.

50 درصد از خواب‌های شما در عرض 5 دقیقه پس از بیداری فراموش می‌شوند

پس از 5 دقیقه، 90 درصد از خاطرات خواب از بین می‌رود. زیگموند فروید معتقد بود که این اتفاق به این دلیل است که خواب‌ها نمایانگر افکار سرکوب‌شده ما هستند و مغز سعی دارد آن‌ها را به سرعت از بین ببرد. با این حال، احتمالاً به دلیل استفاده بیشتر مغز پس از بیداری است که خواب‌ها سریعاً فراموش می‌شوند.

آستانه تحمل درد با کمبود خواب کم می‌شود

مطالعات نشان می‌دهند که کاهش خواب به نصف، آستانه درد را به شدت کم می‌کند، اگرچه دلیل دقیق آن هنوز مشخص نیست.

41 درصد از مردم بریتانیا به حالت جنینی می‌خوابند

این تحقیق توسط پروفسور کریس ایدزیکوفسکی، مدیر سرویس ارزیابی خواب انجام شده است. همچنین پنج موقعیت خواب دیگر شناسایی شده‌اند: the log yearner, starfish, soldier, و freefaller (چوبی، مشتاق، ستاره دریایی، سرباز و سقوط آزاد).

متخصصان خواب ارتباط مستقیمی بین پوزیشن خواب و شخصیت افراد کشف کرده‌اند

بر اساس تحقیقات پروفسور ایدزیکوفسکی، کسانی که به حالت جنینی می‌خوابند، ممکن است از بیرون سخت به نظر برسند، اما در عمق وجود خود افراد حساس و لطیفی هستند.

به‌طور ایده‌آل، به خواب رفتن باید بین 10 تا 20 دقیقه طول بکشد

اگر این فرآیند به خواب رفتن کمتر از 5 دقیقه طول بکشد، احتمالاً شما از کمبود خواب رنج می‌برید.

انسان‌ها تنها پستاندارانی هستند که به طور ارادی خواب خود را به تأخیر می‌اندازند

چقدر عالی است که در هر جایی و هر زمانی که هستیم، بتوانیم فوراً به خواب برویم یا آن را به تاخیر بیندازیم.

خوابیدن به روی شکم می‌تواند به هضم غذا کمک کند 

دست‌ها باید بالای بالش قرار گیرند تا در موقعیت “سقوط آزاد” قرار بگیرید. این پوزیشن به هضم غذا کمک می‌کند. خوابیدن به پهلوی چپ نیز می‌تواند به کاهش سوزش معده هم کمک کند.

حقیقت جالب در مورد خواب

آنچه می‌خورید می‌تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد

خوردن غذاهای شیرین ممکن است باعث رویاهای عجیب یا کابوس‌ شود. خوردن غذاهای چرب نیز احتمالاً خوابیدن را دشوارتر می‌کند، چرا که بدن در حال هضم است.

کنار گذاشتن مقداری پول پس‌انداز ماهانه می‌تواند به افراد کمک کند تا آرام‌تر بخوابند

بر اساس مطالعه‌ای از دانشگاه بریستول، این کار به افراد کمک می‌کند تا آرام‌تر و خوش‌بین‌تر باشند، حتی اگر درآمد کمی داشته باشند.

ترس اصلی‌ترین احساس در کابوس‌ نیست

آخرین حقیقت این لیست در مورد خواب این است که پژوهشگران متوجه شده‌اند که احساسات غالب در کابوس‌ها شامل غم، گناه و سردرگمی هستند نه احساسی مانند ترس!

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.