چهره‌های مشاهیر جهان

چهره‌های مشاهیر جهان چقدر به حقیقت نزدیک است؟ (قسمت دوم)

چهره‌های مشاهیر جهان در قالب آثاری که از خود به‌جا گذاشته‌اند در نزد ما شناخته شده هستند، این آثار چقدر با حقیقت هم خوانی دارد.

چهره‌های مشاهیر جهان ؛ کلئوپاترای هفتم

در ابتدای راه کلئوپاترای هفتم حکومت را به‌صورت اشتراکی با برادر خود آغاز کرد؛ ولی درنهایت توانست خود را به‌عنوان فرعون جا بزند و در‌کل ۳۰ سال بر مصر حکم راند.

او که به‌ نام کلئوپاترا مشهور شد، بسیار باهوش بود و به چندین زبان صحبت می‌کرد. در وصف زیبایی او آثار بسیاری در تاریخ ثبت شده است. تسخیر قلب‌های مؤثرترین مردان تاریخ رم این حقیقت را که او زیبا بوده است باورپذیر‌تر نیز می‌کند.

چهره‌های مشاهیر جهان

تنها مشکل این است که شاید در حقیقت چنین نباشد و باید در میان آثار هنری از چهره‌های مشاهیر جهان نگاهی دوباره به آن انداخت. برخی از سردیس‌های کلئوپاترا این باور را تداعی نمی‌کنند؛ اما یکی از آن‌ها که در موزه اطلس برلین است مقداری از زیبایی زن جوانی را نمایش می‌دهد که به‌نظر می‌رسد به آنچه کلئوپاترای هفتم بوده شباهت بیشتری دارد.

کلئوپاترا دخترکی باهوش

تندیس مرمرین کلئوپاترا که در زمانی بین سال‌های ۳۰ تا ۴۰ پیش‌ازمیلاد ساخته شده به‌نظر شبیه‌ترین اثر به چهره او است، تا جایی‌ که حتی ملکه را با ویژگی و سبک مو شبیه به چهره‌های مشاهیر جهان زمان خود نشان می‌دهد.

مدل موی او که به مدل ملون معروف است به‌نوعی در میان ملکه‌های بطلمیوسی مرسوم بود و روی بسیاری از سکه‌های آن زمان نقش بسته است.

چهره‌های مشاهیر جهان

درنهایت تصویر هنرمندانه‌ای که توسط لودویگ ساخته‌وپرداخته شد کلئوپاترا را با بینی برجسته و صورتی که بی‌شباهت به مردان نیست در برابر چشمان ما به نمایش گذاشت.
با این نتایج به‌نوعی باید قبول کنیم که کلئوپاترا دخترکی باهوش و بسیار زیرکتر از آن چیزی بوده که ما باور داشتیم؛ چراکه او بهترین‌‌‌های رم را مجذوب خود کرده بود.


ژولیوس سزار

ژولیوس سزار برجستگی و شهرت خود را در رم تا حدی زیادی مدیون جاه‌طبلی و فرصت‌طلبی‌های نظامی خود است. او نیز به‌خوبی مهارت خود را شناخته بود و با بهره‌گیری از پیروزی‌هایش در نبردها توانست بر سراسر اروپا اعمال قدرت کند تا تبدیل به یکی از مشاهیر جهان شود.

در حدود سال ۶۰ پیش‌ازمیلاد او توانست به توافقی با دو نفر از برجسته‌ترین مردان روم برسد که نتیجه آن تشکیل نخستین حکومت سه‌نفره رومی بود.

در ۵۳ پیش‌ازمیلاد مارکوس که یکی از اعضای حکومت سه‌نفره رومی بود در نبرد حران توسط ایرانیان شجاع کشته شد. در‌نتیجه سزار و عضو دیگر این گروه، پمپی بزرگ در یک مسابقه سخت برای کنترل شهر رم وارد عمل شدند.

چهره‌های مشاهیر جهان

در سال ۲۰۱۸ ماجاد هولسی انسان‌شناس به اسکن سردیسی پرداخت که در زمان جنگ‌های داخلی از ژولیوس سزار ساخته شده بود تا بتواند با آثار این چهره از مشاهیر جهان، شبیه‌ترین چهره به ژولیوس سزار را ما نشان دهد.

سر مرد برجسته

پمپی بزرگ جایگاهی هم‌تراز با مجلس سنا داشت ولی سزار سخت کوش نیز پیروز نبردهای فارسال در ۴۸ سال پیش‌ازمیلاد بود و کسی که ارتش را در آن دوران در اختیار داشت، در‌حقیقت قدرت اصلی رم به‌شمار می‌رفت.

البته همه ما می‌دانیم که ماجرای این فرمانروای سرسخت چگونه پایان یافت. از اوقات خوش با کلئوپاترا که بگذریم، نبرد سخت برای کنترل مدیترانه و سرانجام دیدار با بروتوس و تیزی خنجر او و هم‌پیمان‌هایش در مجلس سنا بود که پرونده سزار را در ۴۴ سال پیش‌ازمیلاد بست.

چهره‌های مشاهیر جهان

سردیس موزه ملی آمستردام از آثار باستانی هلند به‌شمار می‌رود که یکی از دو اثری است که برای خلق تصویر سزار استفاده شده است. چهره بازسازی شده سزار به‌خوبی روایات دوران نوزادی او را تایید می‌کند. در عین‌حال‌که برجستگی سر و پیشانی فراخ سزار دیگر اجزای صورت او را فشرده و کوچک نشان می‌دهد و اسرار دیگری از چهره‌های مشاهیر جهان برملا می‌کند.


ملکه الیزابت اول

ملکه الیزابت اول بر سراسر انگلستان از سال ۱۵۵۸ تا ۱۶۰۳ حکم راند. باتوجه‌به دوران پرتنش آن زمان دربار باید گفت که او بخت بلندی در کسب مقام ملکه انگلستان داشت.

مادر او را هنگامی که چند سال بیشتر نداشت به دار آویختند و الیزابت را نامشروع قلمداد کردند. برادر ناتنی او ادوارد ششم نیز برخلاف رویه جاری سلطنت انگلستان در راه ولیعهدی او سنگ‌اندازی کرد؛ لیکن درنهایت این الیزابت بود که بر‌ تخت نشست.

چهره‌های مشاهیر جهان

ملکه الیزابت اول ۴۵ سال عمر کرد و در همه آن دوران هرگز تن به ازدواج نداد و در‌نتیجه به ملکه باکره مشهور گشت. ظاهر الیزابت، همان‌طور که در اغلب نقاشی‌های او دیده می‌شود، اغلب پوشیده بود.

الیزابت اول چشمک می‌زند

ملکه الیزابت در نزد اهالی انگلستان حکمرانی موفق و برجسته بود. او مشکلات کلیسای کاتولیک را حل کرد درحالی‌که در ۱۵۷۰ از طرف آن تکفیر شده بود، نیروی دریایی قدرتمند اسپانیا را در ۱۵۸۸ شکست داد و با مدیریت خود در هنر و ادبیات انگلیس تاثیر عمیق گذاشت. ادبیاتی که الهام بخش کریستوفر مارلو و ویلیام شکسپیر نویسندگان شهیر بریتانیا بود.

چهره‌های مشاهیر جهان

مت کالینشاو هنرمند انگلیسی با استفاده از پرینت ۳ بعدی و اسکنرها، صورتی انیماترونیک که توانایی چشمک زدن نیز دارد، از چهره ملکه الیزابت ساخت.
این صورت انیماترونیک با توانایی خود در دنبال کردن صورت افراد با چشم و دیگر حرکات صورت، گویی جان دوباره به ملکه داده‌ است. پرتره آرمادا از ملکه الیزابت اول در گرینوچ لندن الهام بخش خلق این اثر شده و حالا ما تصور دقیق‌تری از چهره الیزابت اول داریم.


چهره‌های مشاهیر جهان ؛ ویلیام شکسپیر

ویلیام شکسپیر نمایشنامه‌نویس انگلیسی که شهرت جهانی دارد و در سطر اول فهرست نمایشنامه‌نویسان جهان جای خوش کرده است در سال ۱۵۶۴ به‌ دنیا آمد و سه روز قبل از سالگرد تولد خود در ۱۶۱۶ جان‌به‌جان‌آفرین تسلیم کرد.

چهره‌های مشاهیر جهان

تصویر بالا به‌عنوان معتبرترین تصویر از شکسپیر در‌ میان آثار هنری به‌جای‌مانده از چهره‌های مشاهیر جهان در نظر گرفته شده است. جمیز فاید هنرمند اسکاتلندی در سال ۱۸۵۹ آن‌ را با بهره‌گیری از هنر حکاکی و سیاه قلم تیزابی خلق کرد. گویی شکسپیر در اتاق کارش در اندیشه خلق اثر ماندگار دیگری همچون هملت، مکبث، اتلو و شاه لیر است.

رخ‌به‌رخ با شکسپیر

شکسپیر تئاتر معروف گلوپ را تأسیس کرد. اساساً او زبان انگلیسی را دگرگون کرد و آثار شگفت و جذابی را به‌ دنیا عرضه کرد.

درحالی‌که طراحی، نقاشی‌ها و تندیس‌های فراوانی از شکسپیر موجود است، پژوهشگران چهره‌ای که در پس ماسک مرگ او با تکنیک قالب‌گیری به‌جای‌مانده را برای بازسازی چهره مورد استفاده قرار دادند.

چهره‌های مشاهیر جهان

دکتر کارولین ویلکنسون از دانشگاه داندی با استفاده از رایانه بخش داخلی ماسک را اسکن کرد و تصویری سه‌بعدی از شکسپیر ساخت. درنهایت آنچه که ما می‌بینیم، چهره شکسپیر لحظاتی بعد از مرگ وی می‌باشد که البته اغلب چین‌وچروک‌های پوست او را هم نشان می‌دهد.

چهره‌های مشاهیر جهان ؛ جرج واشینگتن

جرج واشینگتن رهبر ارتش قاره‌ای در زمان جنگ انقلاب آمریکا بود. بعد از آن نیز به‌عنوان نخستین رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا به‌ مدت ۸ سال به آمریکا خدمت کرد.
این پسر متولد ویرجینیا را باید بانی آمریکا دانست و می‌توان گفت اگر او نبود امروز کشوری نیز به نام آمریکا شکل نمی‌گرفت. درعین‌حال او با درایت خود توانست یک کشور نوظهور را به‌شرایطی برساند که بتواند بعد از او نیز به حیات خود ادامه دهد.

چهره‌های مشاهیر جهان

تصویر بالا مشهورترین نقاشی از چهره جرج واشینگتن در میان آثار هنری از چهره‌های مشاهیر جهان به‌شمار می‌رود. پژوهشگران نیز از همین تصویر برای بازسای چهره جرج واشینگتن استفاده کردند.

میراث جرج واشینگتن

به‌جرأت می‌توان گفت بزرگ‌ترین میراث جرج واشینگتن برای آمریکایی‌ها کناره‌گیری از مقام خود در اوج قدرت است. او که می‌توانست به‌راحتی و برای بار سوم نیز رئیس‌جمهور آمریکا شود از دنیای سیاست خارج شد و به‌نوعی پایه‌گذار رسم دو دوره ریاست‌ جمهوری در دنیا شد.

چهره‌های مشاهیر جهان

پژوهشگران دانشکده پزشکی نیوجرسی در نیوآرک با کمک رایانه نخستین تصویر از رئیس‌جمهور آمریکا را تهیه و درنهایت با ساخت چهره و افزودن جزئیات آن را ساختند. البته دندان‌های عاج این سردیس دیده نمی‌شود؛ ولی پوست او رنگ مناسبی دارد و درخشش چشمان آبی او نیز گویی به جرج واشینگتن حیات دوباره بخشیده است تا به یکی از جذاب‌ترین‌ها در فهرست چهره‌های مشاهیر جهان تبدیل شود.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar فرشاد گفت:

    بین همه این تصاویر، این آخری احتمالا به شکل غیر منصفانه ای خوش قیافه تر تصویر شده.
    یه حسی بهم میگه به دلیل آمریکایی بودن!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.