10 عادت روزانه مضر

10 عادت روزانه مضر که بدون اطلاع به سلامتی شما آسیب می‌رسانند

همه ما روزانه کارهای بسیار زیادی انجام می‌دهیم که از تاثیرات آن‌ها بر سلامتی خود بی‌اطلاع هستیم. خوردن‌های نادرست، حرکت‌های اشتباه، افکار منفی و موارد بسیار دیگری که می‌توانند آثار سوء فراوانی بر جسم و روان ما داشته باشند. در ادامه با همراهی دینو 10 عادت روزانه مضر که بدون اطلاع به سلامتی شما آسیب می‌رسانند را بخوانید و با بهبود سلامتی خود، کیفیت زندگی‌تان را افزایش دهید.

10 عادت روزانه مضر

باید بدانید که عادت‌های بسیاری وجود دارند که ممکن است فکر کنید مفید هستند با این که در حقیقت به شما آسیب می‌رسانند. این که همه شما می‌دانید ترک عادت‌های آسیب‌رسان ممکن است بسیار دشوار باشد؛ اما، این مورد از میزان آسیبی که به سلامتی شما وارد می‌شود کم نمی‌کند. ما فهرستی از 10 عادت روزانه مضر برای شما تهیه کرده‌ایم تا کیفیت زندگی‌تان را کمی بهبود ببخشیم. این عادت‌ها را با ما بخوانید.

10 عادت روزانه مضر

1. جلوگیری کردن از عطسه

هنگامی که برای جلوگیری از عطسه دهان خود را می‌بندید و بینی خود را فشار می‌دهید، فشار داخل جمجمه شما به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. همچنین جریان خون در مغز مختل شده و رگ‌های خونی و بافت عصبی فشرده می‌شوند. این حرکت می‌تواند منجر به سردرد، آسیب به عروق و حتی مشکلات شنوایی شود. هرگز جلوی عطسه خود را نگیرید.

2. استفاده از عطر

برای ساخت عطر، عموما از مواد مصنوعی استفاده می‌شود؛ زیرا، رایحه‌های قوی‌تری تولید می‌کنند و از روغن‌های طبیعی ارزان‌تر هستند. این مواد می‌‌توانند باعث بروز سرگیجه، حالت تهوع و خواب آلودگی شوند. آن‌ها همچنین چشم‌ها، گلو و پوست را تحریک می‌کنند. بهتر است عطرها را با روغن‌های معطر طبیعی تعویض کنید یا از آن‌ها فقط در یک اتاق با تهویه مناسب استفاده کنید.

3. استفاده از تلفن هوشمند قبل از خواب

نور مصنوعی در شب تولید هورمون ملاتونین که خواب و بیداری شما را تنظیم می‌کند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. ملاتونین کم می‌تواند منجر به افسردگی، سرطان، چاقی، بیماری‌های قلبی و سیستم ایمنی شکننده شود. بنابراین زود خوابیدن یک انتخاب منطقی برای بهبود سلامتی شما است.

4. نگهداری مواد غذایی در ظروف پلاستیکی

بسیاری از ظروف پلاستیکی حاوی مواد شیمیایی مصنوعی مانند فتالات و بیس فنول هستند که به حفظ انعطاف‌پذیری آن‌ها کمک می‌کنند. در صورت نگهداری مواد غذایی خود به صورت طولانی مدت در ظروف پلاستیکی، این مواد می‌توانند به داخل آن‌ها نفوذ کنند و روی سیستم غدد درون ریز تاثیر بگذارند. بهتر است برای ذخیره مواد غذایی از ظروف شیشه‌ای، فولادی ضدزنگ یا انواع سرامیکی استفاده کنید.

5. مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن غذا

مدت‌هاست که دندانپزشکان توصیه می‌کنند که برای مسواک زدن بعد از خوردن غذا حداقل 30 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید. خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها به ویژه آن‌هایی که بسیار اسیدی هستند روی مینای دندان و همچنین لایه زیر آن (عاج) تاثیر می‌گذارند. هنگامی که شما بلافاصله بعد از خوردن آن‌ها مسواک می‌زنید، حرکت برس آن، اسید را عمیق‌تر وارد دندان‌ها کرده و به عاج نزدیک می‌کند. این کار می‌تواند منجر به بروز حساسیت شدید و آسیب رساندن به مینای دندان شود.

6. استفاده مداوم از صابون‌های آنتی باکتریال

خوب است بدانید که تعداد زیادی باکتری مفید در سطح پوست ما زندگی می‌کنند که در محافظت از بدن ما نقش مهمی دارند. اگر بیش از حد دستان خود را با صابون‌های ضدباکتری بشویید، در نهایت آن‌ها را عقیم می‌کنید. با این کار شما باعث ورود باکتری‌های مضر به بدن خود خواهید شد. متخصصان پوست توصیه می‌کنند از این صابون‌ها فقط برای ضدعفونی کردن بریدگی، خراش و یا زخم‌های خود استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید که بیش از دو بار در هفته از آن‌ها برای شستن دست خود استفاده نکنید.

7. پوشیدن شلوار جین تنگ

اگر چه ممکن است پوشیدن شلوار جین تنگ یک مد محبوب باشد؛ اما، این شلوارها دائما روی پوست و انتهای عصب شما فشار وارد می‌کنند که باعث احساس ناراحتی مداوم می‌شود. این حالت در طولانی مدت می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در سیستم عصبی شما شود. کاهش جریان هوا در پاها همچنین می‌تواند باعث حساسیت، خارش، سوزش و در نهایت بی‌حس شدن آن‌ها شود.

8. نوشیدن آب میوه تازه گرفته شده

همه نمی‌دانند که آب میوه تازه گرفته شده فقط در مقادیر کم برای آن‌ها مفید است. آب میوه‌های تازه حتی می‌توانند در برخی مواقع به بدن شما آسیب جدی برسانند. به عنوان مثال: آب انگور برای افرادی که دارای اضافه وزن یا مبتلا به دیابت هستند، بسیار خطرناک است و اصلا توصیه نمی‌شود. علاوه بر این، آن‌ها دارای مواد حساسیت‌زای قوی هستند که باید در مورد دادنشان به کودکان دقت کنید. فقط مقدار کمی به آن‌ها بدهید و در صورت امکان از قبل با پزشک مشورت نمایید.

9. پا روی پا انداختن در هنگام نشستن

بیشتر افراد به خصوص خانم‌ها علاقه دارند هنگام نشستن، یک پای خود را روی دیگری بیاندازند. این حالت بیشتر در مکان‌های عمومی دیده می‌شود که روشی برای حفاظت از خود در حین راحتی است. با این وجود، تحقیقات صورت گرفته فراوان در این زمینه نشان می‌دهند که این عادت ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد. نتیجه چنین حرکتی به دلیل فشار وارده به بخشی از پا، می‌تواند یکی از بیماری‌های خطرناک رگ‌های واریسی، افزایش فشار خون و آسیب‌های عصبی باشد.

10. غذا دادن به پرندگان

غذا دادن به پرندگان یک فعالیت مهیج است که بسیاری از افراد آن را همراه با کودکان خود به صورت مداوم انجام می‌دهند. متاسفانه باید بگوییم که بسیاری از متخصصان حوزه سلامت توصیه می‌کنند که این عادت خود را کنار بگذارید، چرا که برای سلامتی شما خطرناک است. بسیاری از پرندگان شهری (چیزی در حدود 50 درصد) مانند قمری‌ها، کبوترها، کلاغ‌ها و عقاب‌های کوچک ناقل بیماری‌های مسری هستند. برای مثال یک کبوتر می‌تواند بیماری‌هایی مانند: نیوکاسل، تولارمی یا تب خرگوشی، توکسوپلاسموز، عفونت لیستریوسیس، سالمونلا، کولی باسیلوز، تب طوطی و سل را به شما منتقل کند. این بیماری‌ها با این که زیاد مسری نیستند؛ اما، بسیار خطرناک و کشنده هستند.

شما درباره این 10 عادت روزانه مضر چه می‌دانید؟ آیا عادت‌های دیگری را می‌شناسید که به سلامتی ما آسیب برسانند؟ دانسته‌های خود در این زمینه را با ما و همراهان همیشگی دینو به اشتراک بگذارید و در نظرات با ما همراه باشید.

منبع: Bright Side

بیشتر بخوانید: 5 نکته مهم سلامتی بعد از 65 سالگی که باید با پزشک خود در میان بگذارید

بیشتر بخوانید: 50 عادت زندگی سالم که به شما در داشتن عمر طولانی‌تر کمک می‌کند

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.