آتلانتیس در چشم آفریقا

آیا آتلانتیس، شهر گمشده اساطیری، همان چشم صحرای آفریقا است؟

به نظر می‌رسد با ساختن فیلم آکوآمن و پرداختن به این شخصیت از کمیک‌های دی‌سی، ذره‌بین توجهات به سمت شهر گمشده در زیر آب‌ها، آتلانتیس اساطیری برگشته است. محققین در طی تحقیقات جدید خود، حدس می‌زنند که چشم صحرای آفریقا می‌تواند باقی‌مانده‌های این شهر باشد. با ما در خواندن این نظریه جدید که می‌تواند پرده از یکی از اسرار‌آمیزترین اسطوره‌های یونانی بردارد، همراه باشید.

آتلانتیس در صحرای آفریقا پیدا شده است؟

زمانی که به کلمه «چشم» فکر می‌کنید، احتمال این‌که شما را یاد یک بیابان بیاندازد، بسیار کم است. با این حال، این موضوع برای اکثر فضانوردان پیش آمده است که از آن فاصله طولانی از سطح زمان، متوجه چشمی که انگار به آن‌ها خیره شده، باشند. این چشم که در قسمت شرقی صحرای آفریقا قرار گرفته است، دارای نام چشم آبی آفریقا نیز هست. در پی آخرین تحقیقات بر سر چشم آفریقا، نظریه پردازان و محققین گمان می‌کنند که شهر اساطیری آتلانتیس را بالاخره برروی زمین یافته‌اند.

آتلانتیس در چشم آفریقا

از لحاظ فنی به این ساختار ریچت (Richat) می‌گویند که یکی از اسرارآمیزترین ویژگی‌ها در زمین‌شناسی است. این ساختار که در کشور موریتانی و قسمت شرقی صحرای آفریقا واقع شده است، پهنایی به وسعت 50 کیلومتر را به خود اختصاص داده است و دارای تقارن بسیار بالا به شکل دایره‌ای ژئولوژیکی است که تا قبل از دسترسی انسان به اکتشافات فضایی، کسی از وجود آن باخبر نشده بود.

فرم زمین‌شناسی این منطقه آن‌قدر بزرگ است که فضانوردان اولیه، از فضا این نقطه را برروی مدار آفریقای زمین رویت کردند. در واقع، در ابتدای راه، در بسیاری از ماموریت‌های فضایی از این نقطه به عنوان راهنمای مسیر خود استفاده می‌کردند. برای آن‌که درباره خارق‌العاده بودن ابعاد این ساختار زمین‌شناسی بزرگ و برجسته دید بهتری داشته باشید، نام آن را در Google Map جست‌وجو کرده تا با چشمان خودتان شاهد باشید.

آتلانتیس در چشم آفریقا

با کشف شدن این منطقه، کارشناسان ابتدا فکر می‌کردند که دلیل این میزان از نظم در دایره‌‌ای شکل بودن آن، می‌تواند تحت فشار قرار داشتن دهانه یک آتشفشان باشد. این نظریه بعدها کمرنگ گردیده و به جای آن تصور شد که در واقع این نقطه حاصل از یک انفجار آتشفشانی است. با این حال این نظریه هم دوام چندانی نداشت زیرا هیچ اثری از طاق آتشفشانی، مواد آذرین و سنگ‌های آتشفشانی در آن یافت نشد.

استدلال‌ و گمانه‌های کنونی حاکی از آن است که این منطقه، حاصل از فروپاشی یک گنبد بسیار دقیق دایره شکل است که خیلی شدید فرسایش پیدا کرده است. همچنین تصور می‌شود که این اتفاق بر اثر برداشته شدن سنگ‌های حجاری شده توسط فرسایش رخ داده باشد.

آتلانتیس در چشم آفریقا

این گمانه‌زنی‌ها هنوز بسیاری از دیگر ویژگی‌های خاص شکل‌گیری این منطقه را نمی‌تواند شرح دهد. این واقعیت که حلقه‌های این منطقه دارای مرکز یکسانی هستند و خود ساختار ریچت آن که تماما منظم و متوازن است، همچنان بسیار مرموز باقی مانده است.

برخی از محققین اشارات دیگری مبنی بر این‌که چشم صحرای آفریقا، از خیلی جهات، با توضیحات افلاطون، فیلسوف یونان باستان، در رابطه با شهر گمشده آتلانتیس کاملا هم‌خوانی دارد، داشته‌اند. طبق آنچه که افلاطون گفته است، جزیره آتلانتیس دایره‌ای شکل بوده که به دایره‌های متحدالمرکزی از آب و خشکی تقسیم شده بود.

آتلانتیس در چشم آفریقا

«دو بخش از زمین و سه بخش از آب وجود داشت… آتلانتیس بر اثر زمین‌لرزه‌ای غرق شده و به زیر آب رفت. زمین‌لرزه‌ای حاوی چنان مقداری از گل و لای که شنا و فرار به هر بخش از اقیانوس را حتی برای صیادان قهار آتلانیس غیرممکن ساخت…»

نوشته بالا توصیفات افلاطون در مورد آتلانتیس است. همچنین افلاطون به عنوان رفرنس، به کوهی که از سمت شمال شهر آتلانتیس محافظت می‌کرد، اشاره داشته است و در ادامه گفته:

«و دارای یک دشت بزرگ، کشیده و بیضی شکل در قسمت جنوبی بود.»

آتلانتیس در چشم آفریقا

مطالعات توپوگرافی (پستی بلندی‌های سطح زمین) در این منطقه نشان داده است که از قسمت شمالی کوه‌های سرکشیده به فلک و از قسمت جنوبی دشت بیضی شکل بسیار وسیعی وجود داشته است.

با این‌که صحت این استدلال‌ها هنوز با قطعیت مشخص ثابت نشده است، اما اگر واقعا درست باشد، شاید از یکی از مرموز‌ و اسرارآمیزترین شهرهای وجود داشته بر روی این کره خاکی، پرده‌برداری شود و تحقیقات گسترده‌ای بر روی آنچه که واقعا بر سر شهر متمدن و بسیار پیشرفته آتلانتیس آمده است شروع می‌شود. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا این ادعاها صحت دارند؟

آتلانتیس در چشم آفریقا

امتیاز: 4.5 از 5 (17 رای)
کمی صبر کنید...

۳ دیدگاه

  1. Avatar پیمان گفت:

    خواهشا به این سایت گند نزنید ممنون میشم چون سایت خبر های سخت افزاری رو پوشش میده من نمیدنم اتلانتیس چه ربطی به سخت افزار داره هر کسی از این خبرا خواست میاد به این سایت دینا سر میزنه ممنون میشم این سایتو خراب نکنید

    • Avatar افسانه پناهی گفت:

      دوست عزیز دقت بفرمایید شما الان دارید تو سایت دینو نظر میدید نه سخت افزار.این دو سایت از لحاظ ماهیت و پوشش خبر مجزا از هم هستند اما هردو یک مجموعه محسوب میشه.

      • Avatar نیلا خاچیکیان گفت:

        مقاله ی بسیار جالبی بود. نکته ی مرموز اینجاست که سفر تحقیقاتی به چشم صحرا و ساختار ریشات از سفر به دور دنیا سخت تر هست… و حتی شنیدم برای دانشمندانی که به دنبال تحقیقات و یا حفاری و بررسی علمی یا تاریخی و حتی زمین شناسی ریشات هستند، بهیچ عنوان مجوزی صادر نمی‌کنند… سفر بدون مجوز و قاچاقی و حفاری بهر شکل و دلیل در این ناحیه از زمین، خطر برخورد نظامی قهر آمیر و سخت و حتی تیراندازی بدون اخطار قبلی رو در پی دارد…
        این اخبار را از کجا به دست آوردم؟!
        یکی از آشنایان ما و دوست پدرم دیپلمات در سازمان ملل هستند، جناب آقای بنیش اسپیرو… ، که در یک ضیافت ، بعد از شام هنگام صحبت در مورد مسائل ماورا الطبیعه در ایران، صحبت به آتلانتیس و لموریا رسیده و در ادامه ی گفتگوها آن را متذکر شدند…
        دیگر باید از خود بپرسیم ؛ چرا و به چه علت باید اینطور باشد ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.