واکسن اچ آی وی

آغاز آزمایش واکسن اچ آی وی بر روی انسان؛ آیا به ریشه‌کن کردن ایدز نزدیک شده‌ایم؟

در رویای بسیاری از ما، آینده جایی است که در آن خیلی از بیماری‌ها، مثل ایدز ریشه کن شده‌اند. خوشبختانه به تازگی خبرهای امیدوار کننده‌ای در این مورد منتشر شده است. شنیده شده که محقیقن شرکت دارویی جانسون و جانسون (Johnson & Johnson) قصد دارند تا به زودی واکسن آزمایشی اچ آی وی را که به منظور جلوگیری از ابتلای افراد به ایدز ساخته شده، بر روی نمونه‌های انسانی تست کنند.

این واکسنِ آزمایشی ساختاری موزائیکی داشته و از چهار جزء تشکیل شده است. این اجزا به نحوی طراحی شده‌اند تا به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با لایه‌های مختلف اچ آی وی کمک کنند. در مرحله اولیه تست این واکسن که بر روی حیوانات انجام شده، نتایج مربوط به دو سوم نمونه‌ها موفقیت آمیز بوده است. به این ترتیب می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده نزدیک و با انجام آزمایش‌های بیشتر، به واکسن قطعی ایدز دست پیدا کنیم.

آزمایشگاه جانسون و جانسون در سان فرانسیسکو
آزمایشگاه جانسون و جانسون در سان فرانسیسکو

مرحله اول آزمایشات انسانی تا آخر امسال بر روی 3800 مرد از آمریکا، اروپا، کانادا و آمریکای جنوبی انجام خواهد گرفت. این افراد در چهار مرحله این واکسن را دریافت خواهند کرد و انتظار می‌رود که نتایج آزمایشها تا سال 2023 منتشر شود. در مرحله دوم آزمایش قرار است 2600 زن از پنج کشور آفریقایی این واکسن را دریافت کنند.

ویروس HIV و ایدز

حدود 36500 نفر در ایران، 1.1 میلیون نفر در آمریکا و دو میلیون نفر در اروپا به ویروس اچ آی وی مبتلا هستند. این ویروس به سیستم ایمنی بدن حمله کرده و باعث می‌شود تا افراد به سادگی دچار بیماری‌های مختلف شوند. در صورتی که ویروس اچ آی وی تحت کنترل و درمان نباشد، فرد به بیماری ایدز مبتلا خواهد شد. پس از ابتلا به ایدز، عمر بیماران به طور متوسط حدود سه سال خواهد بود.

هنوز تاثیر این واکسن در انسان‌ها مشخص نیست، با اینحال انتظار می‌رود که این آزمایش‌ها شروعی برای ریشه کن کردن ویروس اچ آی وی در آینده‌ای نه چندان دور باشند.

بیشتر بخوانید: درمان بیماری ایدز : بیماری ایدز یک بار دیگر توسط پژوهشگران درمان شد!

امتیاز: 4.3 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar reza گفت:

    آمار مبتلایان در ایران اشتباه نوشتید

  2. Avatar امیر گفت:

    مشکل علمی داره، متن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.