نقش والدین در آمادگی کودکان برای دوران امتحانات

نقش والدین در آمادگی کودکان برای دوران امتحانات و کمک به گذراندن این دوره حساس

دوران امتحانات به طور عمده منبع اصلی استرس دائمی در زندگی یک دانش آموزان است. این شرایط به خصوص برای کسانی که دچار مشکلات اضطرابی هستند و یا قدرت یادگیری بالایی ندارند، عمدتا بسیار بیشتر از سایر افراد است که باعث می‌شود کودکان به روان خود آسیب برسانند. در ادامه با همراهی دینو نقش والدین در آمادگی کودکان برای دوران امتحانات و کمک به گذراندن این دوره حساس را مطالعه کنید تا بتوانید از آینده سازان خود به بهترین شکل ممکن حمایت کنید.

آمادگی کودکان برای دوران امتحانات

سوال اصلی این جا است که والدین چگونه می‌توانند در این مسیر پر استرس، به هدایت فرزندان خود کمک کنند؟ آیا آن‌ها باید به عنوان مربی جدی نظم و انضباط دقیقی داشته باشندیا مانند یک دوست و همراه با آن‌ها رفتار کنند؟ پاسخ این سوالات در حقیقت یکسان است؛ اما، هر کدام شرایط و عملکرد مختلفی دارند که بد نیست با آن‌ها بیشتر آشنا شوید. والدین به عنوان مربی می‌توانند فرزندان خود را برای تدوین برنامه‌های درسی راهنمایی کنند و همچنین به عنوان یک دوست خوب، به نگرانی‌ها و مشکلات‌شان گوش دهند و آن‌ها را راهنمایی کنند.

نقش والدین در آمادگی کودکان برای دوران امتحانات و کمک به گذراندن این دوره حساس

در این مطلب شما را با 10 مورد مهم از نقش والدین در آمادگی کودکان برای دوران امتحانات آشنا می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید به فرزندان خود در مقابله با استرس روزهای دشوار آزمون کمک کنید. این موارد را در ادامه بخوانید:

1. مطمئن شوید که فرزند شما تمام نکات مورد نیاز برای گذراندن امتحان خود را یادداشت برداری کرده و مطالب اصلی را خلاصه نویسی کرده باشد.

2. حتما با فرزند خود تعامل داشته باشید که بتوانید در مواردی که با مبحث یا مسئله خاصی مشکل دارند، به آن‌ها کمک کنید.

3. اجازه دهید تا فرزند شما در دوره مطالعه برای امتحانات، زمان و ارتباطات باز و انعطاف پذیری داشته باشند. هرگز سعی نکنید با یک برنامه سخت گیرانه بسیار دقیق او را محدود کنید.

4. فرزندتان را راهنمایی و تشویق کنید که بتواند مطابق با نیازها و شرایط ذهنی خودش یک برنامه زمانی برای درس خواندن بنویسد.

5. به فرزند خود اجازه دهید که طبق صلاح دید و درک خود به سراغ منابع و راهنماهای مورد نیاز برود و موارد لازم را در اختیار او بگذارید.

6. بهتر است در حالی که به فرزند خود فضا می‌دهید تا برنامه منعطفی داشته باشد، هر از گاهی نیز پیگیر شرایط او باشید تا بتوانید اصلاحیه‌ها و راهنمایی‌های لازم را انجام دهید. شما می‌توانید این کار را از طریق راه‌هایی مانند امتحان گرفتن در خانه، صحبت کردن و پرسش و پاسخ شفاهی، یا خلاصه نویسی و یادداشت برداری انجام دهید و مطمئن شوید فرزندتان در شرایط خوبی به سر می‌برد.

7. حتما مطمئن شوید که در طول این دوره، فرزند شما خواب کافی و مواد غذایی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را به خوبی دریافت می‌کند. تمام این موارد برای داشتن انرژی کافی جهت ادامه مطالعه و درک بهتر مطالب ضروری هستند.

8. از شگردهایی برای یادسپاری بهتر مطالب استفاده کنید و به سراغ روش‌های تستی و نکته به نکته باشید تا حافظه و ذهن فرزند خود را تقویت کنید.

9. فرزند خود را هدایت کنید تا بتواند برای رفع اشکالات و شبهات مورد نیاز خود به سراغ افراد مربوطه برود و بتواند با آن‌ها تعامل نزدیک داشته باشد.

10. به عنوان یک والد موفق، شما باید همیشه حمایت خود را به فرزاندان‌تان نشان دهید و هرگز از جملات منفی استفاده نکنید. برای نزدیک شدن به کودکان بهترین کار این است که به جای «کنترل گر» بودن، «هدایت گر» باشید.

نظر شما درباره نقش والدین در آمادگی کودکان برای دوران امتحانات چیست؟ چه مواردی دیگری هستند که می‌توان انجام داد؟ دیدگاه‌ها و پیشنهادات ارزشمندتان در این زمینه را با ما و همراهان همیشگی دینو به اشتراک بگذارید.

منبع: Young Minds

بیشتر بخوانید: چگونه یک والدین مهربان برای فرزندانمان باشیم؟ (۳۰ روش جالب)

بیشتر بخوانید: روش‌های خانگی برای مدیریت استرس در کودکان

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.