11 دانستنی در مورد زمین، خانه‌ ای که روی آن زندگی می‌کنیم

در این مطلب شما را با دانستنی هایی از سیاره زمین آشنا می‌کنیم. با افزایش آگاهی در مورد تغییرات سیاره زمین، خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، می‌توانیم از این سیاره زیبا برای خودمان و نسل‌های آینده محافظت کنیم.

دانستنی هایی جالب در مورد کره زمین:

دانستنی در مورد زمین

1. زمین در واقع گرد نیست

دانستنی جالب در مورد زمین این است که زمین کاملاً گرد نیست. چرخش زمین باعث می‌شود که سیاره در خط استوا برآمده شود و در قطب‌ها صاف شود. همچنین توزیع جرم روی زمین باعث ایجاد تغییرات کوچکی در کشش گرانشی در مکانهای مختلف کره زمین شده است. این تغییرات بسیار کوچک فقط در تصاویر فضایی زمین دیده می‌شود، در نتیجه این سیاره از چشم انسان به نظر گرد می‌رسد.

2. روزها طولانی‌تر می‌شوند

طول روز در زمین در حال افزایش است. زمانی که زمین 4.6 میلیارد سال پیش تشکیل شد، روز آن تقریباً شش ساعت بود. در 620 میلیون سال پیش، این زمان به 21.9 ساعت افزایش پیدا کرد. امروزه، متوسط روز 24 ساعت است اما در هر قرن فقط حدود 1.7 میلی ثانیه زیاد می‌شود. دلیل؟ ماه از طریق جزر و مد باعث کند شدن چرخش زمین می‌شود در نتیجه، روز ما طولانی‌تر می‌شود.

3. زمین دارای یک فضای داخلی مبهم است

فضای داخلی زمین جامد نیست‌ بلکه به دلیل درجه حرارت و فشارهای بالا‌، قوام نیمه جامد دارد. این قوام به گوشته زمین اجازه می‌دهد تا حرکت کند در نتیجه پدیده‌هایی مانند تکتونیک صفحه، فعالیت آتشفشانی و زمین‌لرزه اتفاق می‌افتد.

4. قطب جنوب محل بزرگترین لایه یخی روی زمین است

قطب جنوب بیش از شش برابر گرینلند‌، جنوبی‌ترین قاره زمین است و سردترین و پر پیچ و خم‌ترین مکان روی زمین است، با دمایی به اندازه 89.2- درجه سانتی‌گراد و وزش بادی که می‌تواند از 320 کیلومتر در ساعت فراتر رود.

قطب مکان بزرگترین لایه یخ روی زمین است که در واقع 30 میلیون کیلومتر مکعب یخ است. در نتیجه، تغییر در یخ قطب جنوب می‌تواند پیامدهای قابل توجهی برای سطح دریای جهانی و جریان‌های اقیانوسی داشته باشد.

بنابراین نظارت بر یخ قطب جنوب بسیار مهم است و داده‌های ماهواره‌ای نقش مهمی در این رسیدگی دارند. داده‌های ماهواره‌هایی مانند Cryosat، مأموریت ICE ESA، به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا با گذشت زمان تغییرات در ضخامت و حرکت ورق یخ را ردیابی کنند و راه حلی در مورد نحوه پاسخگویی به آب و هوای در حال تغییر کره زمین ارائه دهند.

ESA به تازگی با ناسا و بررسی قطب جنوب انگلیس (BAS) همکاری کرده است تا یک کمپین بلندپروازانه در قطب جنوب راه اندازی کند که شامل اندازه گیری همزمان یخ دریا از ماهواره Cryosat و ماهواره‌های ICESAT-2 ناسا است. این تحقیق برای تصمیمات سیاسی در مورد موضوعاتی مانند تغییر آب و هوا و افزایش سطح دریا و برای ارائه راهکارهایی برای کاهش تأثیر آنها بر جوامع ساحلی در سراسر جهان ضروری است.

5. زمان یخی کره زمین

حدود 600-800 میلیون سال پیش، زمین تحت چندین تغییرات آب و هوایی شدید قرار گرفت. آب و هوا چنان سرد شد که برخی دانشمندان معتقدند زمین چندین بار یخ زده است. این به نظریه “زمین برفی” معروف است. ممکن است زمین چهار دوره از انجماد و ذوب متناوب را به خود دیده باشد، که ناشی از کاهش گازهای گلخانه‌ای مانند متان و دی اکسید کربن است که زمین را یخبندان کرده است.

از آنجا که بیشتر انرژی خورشید توسط یخ به هوا بازگردانده می‌شد، میانگین دمای این سیاره حدود 50- درجه سانتیگراد (74- درجه فارنهایت) بوده است. خوشبختانه در آن زمان انسان‌ها هنوز پا به عرصه نگذاشته بودند و تنها موجودات میکروسکوپی و ساده وجود داشتند.

6. خشک‌ترین مکان روی زمین

خشک‌ترین مکان جهان، بیابان آتاکاما در شمال شیلی، در کنار اقیانوس آرام واقع شده است. میانگین بارندگی سالانه در آتاکاما شیلی فقط 0.8 میلی‌متر (0.03 اینچ) است. اعتقاد بر این است که آتاکاما 400 سال باران را به خود ندید تا اینکه در سال 1972 در آن طوفانی اتفاق افتاد.

برخلاف اکثر بیابان‌ها، آتاکاما نسبتاً سرد است و در خشک‌ترین قسمت‌های خود حتی میزبان سیانوباکتری‌ها هم نیست (میکروارگانیسم‌های فتوسنتزی سبز که در صخره یا زیر سنگ زندگی می‌کنند). کارشناسان ناسا برای جستجوی میکروارگانیسم‌هایی که در چنین محیط شدیدی زندگی می‌کنند، به آتاکاما سفر می‌کنند، به این امید که یاد بگیرند زندگی در سیارات دیگر چگونه ممکن است وجود داشته باشد.

7. گرانش زمین یکنواخت نیست

دانستنی جالب دیگر این است که زمین گرد نیست. اگر زمین یک کره کامل بود، میدان گرانشی آن در همه جا یکسان بود. اما در واقعیت سطح این سیاره یکنواخت نیست و جریان آب، رانش یخ و حرکت صفحات تکتونیکی در زیر پوسته زمین همه باعث تغییر گرانش می‌شوند.

این تغییرات به عنوان ناهنجاری‌های گرانشی شناخته می‌شوند. به طور مثال دامنه کوهستانی مانند هیمالیا باعث ناهنجاری گرانش مثبت می‌شود، در نتیجه گرانش در آنجا قوی‌تر است. برعکس، یخچا‌ل‌های طبیعی منجر به ناهنجاری‌های گرانش منفی می‌شود.

8. در گذشته سطح دریا بسیار متفاوت بود

آخرین پیشرفت یخ در سیاره زمین از حدود 70،000 سال پیش آغاز شد و حدود 11،500 سال پیش به پایان رسید. از آن زمان تا کنون یخ به اندازه 120 متر کم شده است. همچنین دریا نیز تا 70 متر (230 فوت) بالاتر بوده است. در آخرین دوره بین یخبندان، دریا در واقع 5 تا 7 متر (16 تا 23 فوت) بالاتر از سطح دریای امروز بود.

9. اروپا دومین قاره کوچک جهان است اما سومین جمعیت بزرگ جهان را دارد

اروپا به دلیل فرهنگ‌های متنوع، تاریخ غنی و نقاط دیدنی خیره‌کننده شناخته شده است. دانستنی جالب این است که علیرغم دومین قاره کوچک در اندازه (پس از استرالیا)، اروپا محل زندگی بیش از 746 میلیون نفر است و آن را از نظر جمعیت (بعد از آسیا و آفریقا) به سومین قاره بزرگ کره زمین تبدیل می‌کند.

اروپا یکی از بالاترین سطح شهرنشینی در جهان را دارد که بیش از 75٪ از جمعیت آن در مناطق شهری زندگی می‌کنند. انتظار می‌رود جمعیت جهان در سال 2050 به 9.7 میلیارد نفر برسد، در نتیجه ما باید در راستای کم کردن چالش‌های ایجاد شده توسط شهرنشینی سریع و غیرمترقبه، آلودگی هوا و همچنین موضوعات مربوط به مدیریت آب و انرژی بیشتر تلاش کنیم.

10. فلات تبت “قطب سوم” زمین است

فلات تبت اغلب به دلیل میزان آب شیرین موجود در آن به عنوان “قطب سوم” شناخته می‌شود. با بیش از 46000 یخچال، فلات تبت بیشترین ذخیره آب شیرین را در خارج از قطب‌های شمالی و جنوبی در اختیار دارد.

این یخچال‌های طبیعی رودخانه‌هایی را که در منطقه می‌گذرد تغذیه می‌کنند، از جمله رودخانه مکونگ، یانگتز و رودخانه زرد، منبع مهمی از آب برای میلیون‌ها نفر در چین و آسیای جنوب شرقی را فراهم می‌کنند.

ناگفته نماند که یخچالهای طبیعی در سراسر جهان‌ در معرض تهدید تغییرات آب و هوایی قرار دارند. افزایش دما باعث می‌شود یخچال‌های طبیعی با سرعت بی‌سابقه‌ای ذوب شوند که می‌تواند عواقب مخربی برای مردم و اکوسیستم‌هایی که به آن وابسته‌اند، داشته باشد.

یافته‌های جدید نشان داده است که مقادیر یخ از دست رفته از یخچال‌های طبیعی هیمالیا در سال 2000 تا 2020 به طور متوسط 6.5٪ بوده است. این کشفیات می‌تواند در مدیریت منابع آب کمک‌کننده باشد.

11. درختان، موجوداتی حیاتی هستند

درختان یکی از مؤثرترین موجوداتی هستند که ما برای مبارزه با تغییرات آب و هوا داریم. جنگل‌ها در حدود 80٪ از تنوع زیستی زمین را تشکیل می‌دهند و جنگل‌های گرمسیری به تنهایی بیش از 40٪ از اکسیژن موجود در زمین را تولید می‌کنند.

با پوشش حدود 30٪ از سطح زمین، ما برای بقای خود به جنگل‌ها وابسته‌ایم. جنگل ها حدود 8 گیگاتون در سال دی اکسید کربن جو را جذب می‌کنند و نقش مهمی در چرخه کربن و سیستم آب و هوایی دارند.

با این حال تغییرات آب و هوایی، تخریب جنگل و جنگل زدایی باعث می‌شود بخش اعظم این کربن ذخیره شده دوباره به جو زمین برگردد. تحقیقات اخیر نشان داده است که جنگل‌های گرمسیری تنها در یک چهارم از انتشار کربن فعلی در حال مبارزه هستند و این نشان‌دهنده اهمیت حفظ و بازگرداندن جنگل‌های گرمسیری است.

برای درک بهتر نقش درختان در تنظیم چرخه کربن سیاره ‌ما، مأموریت آینده ESA به نام Biomass از فناوری رادار پیشرفته برای اندازه‌گیری میزان کربن و سایر زیست توده‌های ذخیره شده در جنگل‌های زمین استفاده می‌کند. با نظارت بر تغییرات زیست توده، دانشمندان می‌توانند ارزیابی اثربخشی برای حفاظت از جنگل و درک بهتر تأثیر جنگل زدایی بر آب و هوای سیاره ما داشته باشند.

نظرات خود را در مورد این دانستنی ها درباره‌ی کره زمین با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.