با 10 مورد از بزرگ ترین کتابخانه های جهان آشنا شوید

کتابخانه‌ها در انواع و اندازه‌ها مختلفی در سطح جهان وجود دارد، از کتابخانه‌های کوچکی که هفته‌ای چند ساعت باز می‌شوند تا موسسات بزرگی که 24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته کار می‌کنند. اما بزرگ ترین و چشم‌گیرترین کتابخانه های جهان کدامند؟ در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

بزرگ ترین کتابخانه های جهان:

10. کتابخانه سلطنتی دانمارک

بزرگ ترین کتابخانه دنیا

این کتابخانه دارای 30.2 میلیون کتاب است. تقریباً تمام آثار چاپ شده دانمارکی که به سال 1482 بازمی‌گردند، از جمله اولین کتاب دانمارکی که در همان سال نوشته شد را این کتابخانه در خود جای داده است.

9. کتابخانه ملی چین

کتابخانه ملی چین

با جمعیتی نزدیک به 1.4 میلیارد نفر، جای تعجب نیست که چین در این فهرست قرار بگیرد. کتابخانه ملی چین با مجموعه‌ای از بیش از 33.78 میلیون کتاب، بزرگترین کتابخانه آسیا است. همانطور که انتظار می‌رود، بزرگترین مجموعه‌های ادبیات چینی و اسناد تاریخی در جهان در این کتابخانه قرار دارد.

8. کتابخانه ملی ژاپن

ژاپن کتابخانه

کتابخانه ملی ژاپن در سال 1948 تأسیس شد تا به اعضای رژیم در مطالعه و تحقیق کمک کند. این مجموعه دارای حدود 35.6 میلیون کتاب است، از جمله مجموعه‌های اصلی اسناد تاریخ سیاسی ژاپن، مجموعه‌ نقشه‌های ژاپن، کتاب‌های کمیاب و قدیمی دودمان ژاپن تا سلسله چینگ چین و همچنین کتاب‌های علمی و فناوری. این تنها کتابخانه ملی ژاپن است که دو مرکز اصلی در توکیو و کیوتو و چندین شعبه دیگر در سراسر ژاپن دارد.

7. کتابخانه ملی روسیه

کتابخانه ملی روسیه

کتابخانه ملی روسیه در سن پترزبورگ واقع شده است و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی این کشور است که توسط امپراطور کاترین کبیر در سال 1795 تأسیس شد. این کتابخانه بیش از 36.5 میلیون کتاب دارد و یک تلاش دیجیتالی در مقیاس بزرگ را آغاز کرد. قرن بیستم همراه با همکاری کتابخانه دولتی روسیه، حدود 80000 کتاب الکترونیکی در دسترس عموم قرار دارد.

6. کتابخانه ملی فرانسه یا بیبلیوتک ناسیونال

کتابخانه فرانسه

کتابخانه ملی فرانسه یا Bibliotheque Nationale de France به سال 1368 می‌رسد و چندین بار تا زمان افتتاح آن در پاریس مکان خود را تغییر داد. این کتابخانه بیش از 40 میلیون کتاب دارد و تورهای راهنمایی برای گشت و گذار و پیدا کردن بخش‌های مختلف کتابخانه دارد.

5. کتابخانه دولتی روسیه

کتابخانه دولتی

دومین کتابخانه دولتی روسیه که در مسکو واقع شده است، دارای بیش از 275 کیلومتر قفسه با بیش از 43 میلیون کتاب است که آن را به دومین کتابخانه روسی تبدیل می‌کند که در این لیست قرار دارد. این کتابخانه در سال 1862 تأسیس شد و توسط لنین دوباره سازماندهی شد. جالب این است که بخشی از کتاب‌ها برا عموم ممنوع است.

4. کتابخانه عمومی نیویورک

نیویورک

کتابخانه عمومی نیویورک در چندین فیلم و آثار ادبی از جمله پسری به نام چارلی براون (1969)، شکارچیان ارواح (1984) و نوشته روی دیوار (2005) حضور داشته است. این کتابخانه نزدیک به 52 میلیون کتاب دارد که به 17 میلیون مشتری (به استثنای کاربران آنلاین) خدمات ارائه می‌دهد.

3. کتابخانه و آرشیو کانادا

کتابخانه کانادا

کتابخانه کانادا در سال 2004 تأسیس شد (این کتابخانه، آرشیو ملی کانادا و کتابخانه ملی کانادا که در سال 1953 تأسیس شد، ترکیب کرد). با داشتن 54 میلیون کتاب، جایگاه خود را به عنوان سومین کتابخانه بزرگ در جهان تضمین می‌کند که این کار کوچکی نیست.

قدیمی‌ترین سندی که تا به حال در استرالیا چاپ شده است، نمایشنامه 30 ژوئیه 1796 (پوستری که اجرای تئاتر را اعلام می‌کند)، توسط یکی از کتابداران این کتابخانه، که در یک دفترچه 150‌ساله گنجانده شده بود، کشف شد و توسط نخست وزیر کانادا به این کتابدار هدیه داده شد.

2. کتابخانه بریتانیا

کتابخانه بریتانیا

کتابخانه بریتانیا در حال حاضر بیش از 150 میلیون کتاب دارد که هر سال 3 میلیون نسخه جدید (چه کشوری و چه بین المللی) به آن اضافه می‌شود. دسترسی به کتاب‌ها برای عموم آزاد است، به شرط آن که کارت Reader Pass داشته باشند که باید از کتابخانه بگیرند. بیش از 16000 نفر روزانه از کتابخانه در محل و آنلاین استفاده می‌کنند. در این کتابخانه از دست نوشته‌های بیتلز گرفته تا ضبط سخنرانی رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی، نلسون ماندلا در دادگاه ریوونیا وجود دارد.

1. کتابخانه کنگره

کتاب کنگره

کتابخانه کنگره با بیش از 160 میلیون آیتم و بودجه بیش از 600 میلیون دلار در سال، از نظر اندازه فهرست و از نظر بودجه، بزرگترین کتابخانه در جهان است. این کتابخانه رسماً برای استفاده کنگره ایالات متحده در نظر گرفته شده است (اما کسی نمی‌داند که واقعاً چقدر از آن استفاده می‌کنند!). اما این کتابخانه همچنین برای هر کسی که کارت عضویت دارد و برای تحقیقات دانشگاهی باز است اگرچه کتاب‌ها فقط در محل قابل استفاده هستند.

این کتابخانه در واشنگتن قرار دارد و تورهای رایگانی با راهنما دارد. این کتابخانه از 3 ساختمان تشکیل شده است، ساختمان توماس جفرسون (ساخته شده در 1897)، ساختمان جان آدامز (1938) و ساختمان جیمز مدیسون که در سال 1981 تکمیل شد. از دارایی‌هایی برجسته این کتابخانه می‌توان به اعلامیه استقلال آمریکا و یکی از تنها سه نسخه کامل (ساخته شده از پوست گوساله) کتاب مقدس گوتنبرگ در جهان اشاره کرد.

نظرات خود را در مورد بزرگ ترین کتابخانه های جهان با ما به اشتراک بگذارید.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.