آیا استرس خوب هم داریم؟ فواید آن چیست؟

بارها شنیده‌ایم که استرس مضر است و باید سعی کنیم تا حد امکان آن را مدیریت کنیم. اما پاسخ بدن به جنگ یا گریز برای محافظت از بدن ما طراحی شده است و همیشه هم بد نیست. در اینجا بیشتر در مورد استرس خوب و اینکه چگونه اندکی اضطراب کوتاه مدت می‌تواند واقعاً برای مغز و بدن ما مفید باشد، صحبت می‌کنیم.

آیا استرس خوب وجود دارد؟

استرس خوب

بله، طبق انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، استرس خوب که به عنوان eustress شناخته می‌شود، شامل سطوح مثبتی از تحریک است. به عبارت دیگر، این استرس می‌تواند از انجام کاری سخت اما لذت بخش ناشی شود. چند نمونه از فعالیت‌ها یا رویدادهایی که ممکن است منجر به استرس خوب شود عبارتند از:

  • بازنشستگی
  • تشکیل خانواده
  • آماده شدن برای یک موقعیت شغلی جدید
  • درگیر شدن در یک رویداد ورزشی

اگرچه استرس خوب به دلیل پیش‌بینی چیزی هیجان‌انگیز به وجود می‌آید اما این تنها نوع استرس با نتایج بهتر نیست و پریشانی همراه با استرس هم می‌تواند برای ذهن و بدن ما مفید باشد.

چگونه استرس می‌تواند مثبت باشد؟

واکنش‌های کوتاه‌مدت به استرس، به طور کلی می‌تواند به ما کمک کند تا با یک تجربه استرس‌زا مقابله کنیم. بنابراین، استرس می‌تواند از چند جهت سودمند باشد.

به تقویت قدرت مغز کمک کند

استرس‌های سطح پایین، تولید مواد شیمیایی مغز به نام نوروتروفین‌ها را تحریک می‌کند و ارتباطات بین نورون‌ها در مغز را تقویت می‌کند. ممکن است این مکانیسم اولیه‌ای باشد که از طریق آن ورزش (یک عامل استرس‌زا فیزیکی) به افزایش بهره‌وری و تمرکز کمک می‌کند.

علاوه بر این، یک بررسی در سال 2017 منتشر شده در مجله EXCLI نشان داد استرس این پتانسیل را دارد که در برخی موقعیت‌ها (به عنوان مثال، شرکت در یک امتحان کتبی) به بهبود حافظه شما در یک بازه زمانی کوتاه کمک کند.

می‌تواند ایمنی را در کوتاه مدت افزایش دهد

زمانی که بدن به استرس پاسخ می‌دهد، خود را برای احتمال آسیب یا عفونت آماده می‌کند. یکی از راه‌هایی که این کار را انجام می‌دهد، تولید اینترلوکین‌های اضافی است، مواد شیمیایی که به تنظیم سیستم ایمنی کمک می‌کنند و سد دفاعی موقتی را فراهم می‌کنند.

می‌تواند شما را انعطاف پذیرتر کند

یادگیری مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا می‌تواند مدیریت شرایط آینده را آسان‌تر کند. این مقابله، در شرایط استرس‌زا کمک‌کننده است. قرار گرفتن مکرر در معرض رویدادهای استرس‌زا باعث می‌شود هم از لحاظ فیزیکی و هم روانی کنترل بیشتری روی خود داشته باشید.

ممکن است شما را برای موفقیت ترغیب کند

استرس ممکن است تنها چیزی باشد که به طور مثال در محل کار به آن نیاز دارید. استرس باعث تحریک عملکرد شما می‌شود تا موقعیت را به طور موثر، سریع و سازنده‌تر مدیریت کنید. کلید موفقیت این است که موقعیت‌های استرس‌زا را به‌عنوان چالشی ببینیم که می‌توانیم با آن روبرو شوید تا یک مانع غیرقابل عبور.

حرف آخر

زمانی که استرس شما مزمن می‌شود یا احساس می‌کنید کنترلی بر روی مدیریت احوالات خود ندارید، استرس می‌تواند بر سلامت و رفاه شما تأثیر منفی بگذارد. اگر هنوز در مدیریت استرس مشکل دارید، با یک درمانگر صحبت کنید. درمانگر می‌تواند به شما در پیدا کردن تکنیک‌ها یا درمان‌های مناسب مدیریت استرس کمک کنند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.