ترس و استرس در کودکان

روش‌های خانگی برای مدیریت استرس در کودکان

باوجود اینکه همواره توصیه می‌شود که برای حل مشکلات مختلف مانند اضطراب و استرس به متخصصان مراجعه شود اما گاهی عدم دسترسی یا محدودیت زمانی باعث می‌شود که شما بعنوان پدر یا مادر نقش تاثیرگذاری را در رفع ترس‌ها و اضطراب‌های کودکانتان ایفا کنید. در این مطلب قصد داریم روش‌های خانگی برای مدیریت استرس در کودکان را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

در این مقاله کوتاه تلاش شده تاچند نکته کاربردی را با شما در میان بگذاریم. پیش از فکر کردن و جستجو برای حل اضطراب و ترس در کودکانتان بخاطر داشته باشید که تنش و استرس بیش از اندازه در محیط خانه از قبیل جر و بحث و دعوا می‌تواند اثر منفی روی کودکانتان داشته باشد، بنابراین قبل از هرچیزی تلاش کنید تا محیطی آرام برای فرزندانتان فراهم کنید و این اطمینان را به آنها بدهید که اضطراب یک امر عادی است و اگرچه مقابله با آن آسان نیست اما موقتی است و همه آن را تجربه می‌کنند.

مدیریت استرس در کودکان

گام اول: حفظ آرامش را به آنها آموزش دهیم، تنفس آرام و ریلکس کردن ماهیچه‌ها میتواند به آنها در حفظ آرامش کمک کند. در هنگام اضطراب ضربان قلب بالا رفته و تنقس ما تند میشود. بنابر این آنها را تشویق به تنفس آرام کنید و همراه با آن بازی ریلکس کردن ماهیچه‌ها را انجام دهید، ماهیچه‌هایش را منقبض و سپس کل بدن را شل کند.

گام دوم: ایجاد عادات مثبت، برای وعده‌های غذایی – انجام تکالیف – بازی و خواب زمان تعیین کنید و به او برای قبل از خواب عادت خاصی را آموزش دهید که به آرامش او و خواب بهتر کمک خواهد کرد. از قبیل دوش گرفتن یا خواندن یک داستان قبل از خواب و فراموش نکنید که همراهی شما تاثیر مفیدی خواهد داشت.

مدیریت استرس در کودکان

گام سوم: حمایتگر باشید، روبرو شدن با ترسها و اضطرابها کار آسانی نخواهد بود به ویژه برای کودکان که هنوز شناخت و درک کافی از دنیا و ناشناخته‌ها را ندارند . بنابر این فرصتی را در نظر بگیرید و با آنها صحبت کنید تا درک کنندکه حرف زدن راجب ترسها و ضعفها کار اشتباهی نیست. به ترس‌های آنها نخندید و تلاش نکنید آنها را پیش پا افتاده جلوه بدهید. در کنار این حمایت آنها را تشویق به مستقل بودن کنید تا بتواند در کنار فائق آمدن بر ترسها، با مسائل و مشکلات و شرایط دشوار روبرو شوند.

بی شک والدین نزدیکترین اشخاص به کودکان هستند و بیشترین تاثیر را در آرامش روح و جسم فرزندان دارند. با این وجود پیشنهاد می‌شود در موارد جدی از کمک متخصصان بهره بگیرید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.