ساخت سیستم تهویه خانگی

چطور می‌توانیم یک سیستم تهویه خانگی با پنکه و بطری آب معدنی بسازیم؟

خرید یک سیستم خنک‌کننده مانند کولر گازی نیازمند صرف هزینه زیادی است، به جای شما می‌توانید با صرف کمترین هزینه یک سیستم تهویه خانگی بسازید. برای اینکار تنها به چند بطری آب معدنی و یک پنکه نیاز دارید. حتی می‌توانید از بطری‌های آب یخ‌زده برای خنک کردن بیشتر محیط نیز استفاده کنید.

روش اول ساخت سیستم تهویه خانگی – بطری‌های یخ‌زده در جلوی پنکه

گام اول

ساخت سیستم تهویه خانگی

از بطری‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف استفاده کنید. 3 قاشق غذاخوری (51 گرم) نمک در هر کدام از بطری‌های آب پلاستیکی (3 بطری) ریخته، در بطری را بسته و آنها را تکان داده تا نمک‌ها در آن به خوبی حل شود.

  • نکته: نیاز به استفاده از نوع خاصی از نمک نیست و همان نمکی که در آشپزی استفاده می‌شود، مناسب می‌باشد.

گام دوم

ساخت سیستم تهویه خانگی

بطری‌ها را درون فریز گذاشته تا کاملاً یخ بزنند. زمانیکه که آب آنها به یخ تبدیل شد، بطری‌ها را از فریزر خارج کنید.

  • نکته: نمک دمای انجماد آب را پایین می‌آورد و یخ را سردتر می‌کند. البته ممکن است یخ زدن بطری‌ها بیشتر طول بکشد، اما این به نوع فریزر بستگی دارد.

گام سوم

ساخت سیستم تهویه خانگی

بطری‌ها را در فاصله 15 سانتیمتری از پنکه قرار دهید و پنکه را روشن کنید. پنکه‌های رومیزی برای اینکار بهتر هستند، اما شما می‌توانید از هر پنکه‌ای برای ساخت این سیستم تهویه خانگی استفاده کنید. هوا با عبور از بطری‌ها خنک خواهد شد و محیط اطراف را نیز خنک خواهد کرد. تا زمانیکه بطری‌ها حاوی یخ هستند، پنکه هواوی محیط را خنک خواهد کرد.

  • نکته: بطری‌ها را با فاصله از یکدیگر قرار دهید تا جریان هوای پنکه را مسدود نکند.
  • نکته: برای پنکه‌های ایستاده می‌توانید بطری‌ها را روی یک میز قرار دهید.
  • نکته: پنکه را در حالت گردان قرار ندهید و بگذارید که تمام مدت رو به بطری باشد.

گام چهارم

ساخت سیستم تهویه خانگی

بطری‌ها را به فریزر باز گردانید تا دوباره از آنها استفاده کنید. زمانیکه یخ آب می‌شود، به راحتی دوباره منجمد خواهد شد و چند ساعت بعد شما دوباره می‌توانید از پنکه خود مانند یک سیستم تهویه خانگی استفاده کنید.

روش دوم ساخت سیستم تهویه خانگی – آویزان کردن بطری‌ها به پشت پنکه

گام اول

ساخت سیستم تهویه خانگی

2 بطری آب معدنی را خالی کرده و با استفاده از چاقو 2.5 سانتیمتر از انتهای آنها را ببرید. بهتر است که بطری را بر روی سطح سختی قرار داده و با دست غیراصلی آن را نگه داشته و با دستی که مسلط هستید با احتیاط آن را ببرید.

گام دوم

ساخت سیستم تهویه خانگی

1.3 سانتیمتر بالاتر از قسمت بریده شده، با استفاده از دریل سوراخ‌هایی به فاصله 0.64 سانتیمتر در یک ردیف ایجاد کنید. همین کار را تا 2 الی 3 ردیف با فاصله 0.64 سانتیمتر ادامه دهید.

  • نکته: می‌توانید از هویه هم برای سوراخ کردن بطری پلاستیکی استفاده کنید.

گام سوم

ساخت سیستم تهویه خانگی

پنکه را خاموش کرده، بطری را در حالت برعکس به پنکه چسبانده، یک تکه سیم یا طناب را از سوراخ‌های بالایی عبور داده و پس از آنکه از  قاب پنکه عبور کرد، آن را از سوراخ‌هایی پایینی رد کرده و در نهایت پس از ثابت شدن جایگاه بطری، سر و ته سیم را به یکدیگر گره بزنید.

  • نکته: هر کدام از بطری‌ها را در یک سمت قرار هید.

گام چهارم

ساخت سیستم تهویه خانگی

در بطری‌ها را بسته و تا جاییکه آنها را با دریل سوراخ کرده‌اید، یخ‌های مکعبی شکل بریزید. پنکه را روشن کرده و به سمت جاییکه قصد دارید خنک شود قرار دهید. پنکه از طریق سوراخ‌هایی که ایجاد کرده‌اید هوای سرد منتقل خواهد کرد.

  • نکته: از آنجاییکه بطری‌ها به پنکه متصل شده‌اند، شما می‌توانید آن را در حالت چرخشی نیز قرار دهید.

گام پنجم

ساخت سیستم تهویه خانگی

وقتی که یخ‌ها شروع به آب شدن می‌کنند، ظرفی را زیر دو بطری قرار داده و با باز کردن درب بطری آب آنها را تخلیه کنید. اگر هم قصد دارید همچنان از این سیستم تهویه خانگی استفاده کنید، یخ بیشتری در درون بطری‌ها قرار دهید.

  • نکته: آبی که از تخلیه بطری‌ها جمع شده است را برای یخ زدن دوباره قالب‌های یخ‌تان استفاده کنید تا بدین ترتیب در مصرف آب هم صرفه‌جویی کرده باشید.
امتیاز: 4.6 از 5 (9 رای)
کمی صبر کنید...

۳ دیدگاه

  1. Avatar امین گفت:

    سایت wikihow خیلی چیزای بیشتری برای آموزش داره! شما بهتر بود خود سایت معرفی میکردید یا حداقل ذکر میکردید که از چه منبعی گرفته شده! 🙂

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      دوست عزیز سایت wikihow همانطور که از اسمش معلومه یک سایت آموزشیه، بنابراین طبیعیه که مطالب آموزشی بیشتری داشته باشه!
      همانطورم که مطالب رو مشاهده می‌کنید، Dinu یک سایت عمومی هست که آموزش یک بخشی ازون به حساب می‌آید و معرفی سایت اونم نه به زبان فارسی بخشی ازش نیست!
      در هر صورت ممنون از نظرتون

  2. Avatar Arash گفت:

    از لحیم نه ! از هویه…
    لحیم : آلیاژی است از دو یا چند فلز مختلف که در اتصال ثابت فلزات، به‌ویژه سیمها و کابلها به یکدیگر به کار می‌رود. ترکیب‌های اصلی لحیم قلع و سرب هستند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.