ابتکار در گفتگو

ابتکار در گفتگو: 20 موضوع جذاب و خلاقانه برای آغاز مکالمه در اولین قرار آشنایی

می‌دانید که همواره در اولین قرار آشنایی، خطر وقوع یک سکوت سنگین یا مکالمه‌های ناشیانه از روی استرس، وجود دارد. مواردی که به محض شروع، می‌توانند باعث پایان ملاقاتتان شوند. ابتکار در گفتگو می‌تواند به بهترین شکل آغازگر مکالمات در ملاقات‌های شما باشد و یک آشنایی لذت‌بخش بیافریند. در ادامه برای آموختن موضوعاتی که برای آغاز یک مکالمه دوستانه مناسب است، همراه دینو باشید.

ابتکار در گفتگو برای آغاز مکالمه در اولین قرار آشنایی

20 موضوع جذاب برای ابتکار در گفتگو

بد نیست بدانید که برای ابتکار در گفتگو به منظور رهایی از دام استرس و خراب کردن یک قرار ملاقات، باید همواره به مکالمات خود توجه بسیاری داشته باشید. همواره سعی کنید از پرداختن به مباحث خسته‌کننده معمولی خودداری نمایید. در اولین قرار آشنایی سوالات جذاب و خلاقانه بپرسید تا آغازگر یک مکالمه خوب باشید. برای الهام‌بخشی در این جا 20 موضوع جذاب و خلاقانه برای آغاز مکالمه در اولین قرار آشنایی را آورده‌ایم. این موارد به شما کمک می‌کنند تا مخاطب خود را بهتر بشناسید و ببینید که چقدر نظرات مشترک دارید.

1. چه بخشی از کارت را دوست داری؟

به جای یک سوال معمولی «شغل شما چیست؟»، این را مطرح کنید. به گفته دکترای پزشکی کریستن فولر (Kristen Fuller) در مقاله‌ای در مورد اولین قرار آشنایی در روانشناسی امروز، سوالاتی از این دست، احساسات مخاطب شما را تحریک می‌کنند و مکالمه را طولانی‌تر می‌نمایند. بنابراین سوالات پیگیرانه بپرسید و درباره شغل او اطلاعات کسب کنید.

2. تو در کودکی چگونه بودی؟

«ونسا ون ادواردز» (Vanessa Van Edwards)، متخصص ارتباطات بین فردی می‌گوید:

این سوال گفتگوی داستان‌های کودک و خانواده را باز می‌کند. این یکی نسبت به «آیا با خانواده خود نزدیک هستید؟»، مناسب‌تر است.

شما از این طریق می‌توانید در مورد زندگی گذشته آن‌ها، خواهر و برادرها و والدینشان بیشتر بدانید. همچنین می‌توانید هر گونه علاقه مشترکی که با آن رشد کرده را بشناسید.

3. در مورد دوستانت صحبت کن.

کسب اطلاع در مورد دوستان مخاطب شما، برای ادامه ارتباطتان بسیار مفید خواهد بود. ممکن است روزی با این افراد دوست شوید.

4. بهترین توصیه‌ای که تا به حال از کسی شنیده‌ای چیست؟

از این مورد برای شروع مکالمه و یا آشنایی با تفکرات مخاطب خود استفاده کنید. این ابتکار در گفتگو، یک عبور خوب است و موضوعات جذابی را ایجاد می‌کند. علاوه بر این، به شما تصویری اجمالی از درس‌هایی که مخاطب شما آموخته و همچنین شیوه زندگی او می‌دهد.

5. آیا چیزی هست که هیچ وقت نخواهی بخوری؟

برای شروع آسان مکالمه، می‌توانید این سوال را بعد از سفارش غذا بپرسید. پاسخ‌ها می‌توانند درباره ترجیحات غذایی مخاطبتان به شما اطلاعات دهند. ابتکار در گفتگو را به سمت داستان‌های جالب درباره غذا بکشانید. فقط مراقب باشید در حالی که مخاطب شما در حال خوردن است، این سوال را مطرح نکنید؛ زیرا به عنوان قضاوت در نظر گرفته می‌شود.

آغاز مکالمه در اولین قرار آشنایی

6. یک روز معمولی به نظر تو چطور است؟

در عوض پرسش تکراری «معمولا چه کار می‌کنید؟»، با سوال از کارهای عمومی روزانه، از مخاطب خود پاسخ دقیق‌تری دریافت کنید. در این صورت، چیزهای زیادی می‌آموزید. از جمله این که آیا آن‌ها سحرخیز، یا شب بیدارند، صاحب حیوان خانگی، اهل ورزش و یا مهمانی هستند و مواردی از از این دست. پاسخ‌ها در مورد شغل مخاطب شما و نحوه گذراندن اوقات فراغتشان بسیار مفید خواهند بود.

7. «خانه» برای تو کجاست؟

«خانه» می‌تواند برای افراد مختلف، معانی مختلفی داشته باشد. خانه ممکن است به معنای مکانی باشد که مخاطب شما در آن متولد یا بزرگ شده و یا مکانی که بیشترین خاطره‌ها را در آن جا داشته است. حس این که قلب آن‌ها به کجا تعلق دارد و چه چیزی برایشان از همه مهم‌تر است، با این سوال برای شما مشخص می‌شود.

8. اگر مجبور نبودی کار کنی، چگونه وقت خود را می‌گذراندی؟

به سراغ ابتکار در گفتگوی دیگری می‌رویم. این یکی اصلا خسته‌کننده نیست. با این روش، ارزش‌ها، علایق و احساسات فرد مقابل شما مورد توجه قرار می‌گیرند. ببینید که آیا با شما هماهنگی دارند؟ به عنوان مثال، اگر فردی وقت خود را صرف نشستن در مقابل تلویزیون کند، آیا شما تصمیم می‌گیرید که با او در یک رابطه کنار بیایید؟

9. چه چیزی را من نمی‌توانم در موردت حدس بزنم؟

با استفاده از این ابتکار در گفتگوی ویژه، چیزی‌های عجیب و جالبی در مورد مخاطبتان بفهمید. البته توجه کنید که ممکن است همین سوال از شما نیز پرسیده شود. این مورد به مخاطب شما امکان می‌دهد که به میزان دلخواه درباره خودش صحبت کند. همین نیز باعث ایجاد احساس راحتی شده و ملاقاتتان را به آرامی سپری می‌نماید.

10. برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌ات کدام‌ها هستند؟

این سوال، حقایق زیادی را در مورد علایق مخاطب شما و این که آیا با آن‌ها سازگار هستند یا خیر، آشکار می‌کند. به عنوان مثال، اگر شما عاشق سریال‌های تلویزیونی هستید و فرد مقابل شما چیزی جز اخبار و یا شبکه ورزش را تماشا نمی‌کند، ممکن است در هنگام لذت بردن از یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان به مشکل بخورید.

11. اگر همین الان می‌توانستی سوار هواپیما شوی، کجا می‌رفتی؟

«شانی جی» (Shani Jay)، نویسنده پرفروش و مربی توانمندسازی در مقاله خود در «The Date Mix» می‌گوید:

این پرسش، آغازگر یک گفتگوی جالب و دلچسب است. شما می‌توانید در مورد این که مخاطب شما مایل به سفر کردن است یا خیر، بیشتر بدانید. به راحتی اهداف مشترکتان از مسافرت را به اشتراک بگذارید و از یکدیگر بیاموزید. همچنین مکالمه را با داستان‌های مربوط به سفرهای گذشته، مکان‌های موردعلاقه خود و هر گونه برنامه‌ریزی برای تعطیلات آینده، ادامه دهید.

12. آیا اسم مستعاری داری؟

نام مستعار می‌تواند ساده باشد. چیزی مثل کوتاه شده نام کامل شما. در عین حال می‌توانند داستانی خنده‌دار به همراه داشته باشند. با این داستان‌ها بخندید و جو گفتگو را فعال‌تر کنید. این یکی ممکن است کمی شرم‌آور باشد؛ اما، یک راه عالی برای احساس راحتی در مقابل کسی و همچنین یک گفتگوی صمیمانه است.

ابتکار در گفتگو

13. اگر فردا یک میلیون دلار به دست آوردی، چه کار می‌کنی؟

رویاپردازی زحمتی ندارد. با این تصورات، به بینش و آن چه برای شخص خاص شما مهم است، پی ببرید. چه بی‌پروا باشد و چه نامعقول! ببینید زندگی فعلی آن‌ها چقدر به رویاهایشان نزدیک است. آیا شما هم با همان ارزش‌ها و اهداف زندگی می‌کنید؟

14. چه مهارت خاصی داری؟

برخی افراد با این که حتما یک مهارت خاص در زندگیشان دارند، با تعریف کردن از خود راحت نیستند. پرسیدن درباره استعدادهای فرد مقابلتان نه تنها آن‌ها را علاقه‌مند می‌کند، بلکه می‌تواند به شما ایده‌ای از این که خودشان را چگونه می‌بینند بدهد. در مقاله «King»، روانشناس دکتر «هنری کلاود» (Henry Cloud) پیشنهاد می‌کند حتما این سوال را بپرسید:

هنگامی که آن‌ها پاسخ می‌دهند، به جنبه‌های مختلف گفتگو گوش دهید. این به شما امکان می‌دهد ببینید آن‌ها چقدر در زندگی نسبت به مسائل احساس مسئولیت دارند. آیا آن‌ها خود را فردی می‌دانند که زندگی خود را می‌سازد یا منتظر است که موفقیت‌ها برایش ظاهر شوند.

15. یک زندگی ایده‌آل برای تو چه شکلی است؟

همه ما ذهنیت مخصوصمان را از یک زندگی ایده‌آل داریم. شاید این بار، یک مورد خاص باشد. چیزی مانند زندگی در خارج شهر، کشاورزی کردن و مطالعه در یک ننو در کنار ساحل. حتی شاید اندکی عمومی‌تر باشد. خریدن یک خانه و شروع یک زندگی جدید. پرسیدن این سوال یکی از بهترین راه‌ها برای درک این است که آیا نحوه زندگی مخاطبتان با شما سازگار است یا خیر. آیا کارهایی که آن‌ها را خوشحال می‌کند، با علایق شما هماهنگ است؟

16. خط قرمزت در یک رابطه چیست؟

خطوط قرمز شامل مواردی هستند که در یک رابطه غیرقابل مذاکره‌اند. مواردی مانند این که خواهان بچه‌دار شدن یا پیروی از یک دین خاص هستید یا خیر. توجه زودهنگام به این خطوط قرمز بسیار ضروری است. بنابراین وقت یکدیگر را هدر ندهید. به گفته «کوین فردریکس» (Kevin Fredericks)، مجری پادکست The Love Hour:

هر چیزی که بدانید برای شما غیرقابل قبول است، باید هر چه زودتر حذف شود.

17. شرم‌آورترین کاری که زمان بچگی در مدرسه انجام دادی، چه بود؟

همه ما از روزهای کودکی و مدرسه‌مان خاطرات خنده‌دار و شرم‌آوری داریم. به اشتراک گذاشتن این داستان‌های متفاوت، حقیقتا یک ابتکار در گفتگو و روشی عالی برای آغاز مکالمه‌ای دوستانه است. یادآوری خاطرات خوب گذشته، باعث می‌شود افراد احساس آرامش کنند.

ابتکار در گفتگو

18. از بزرگ‌ترین ترست بگو.

اگر چه در این موضوع، احساسات عمیقی نهفته است؛ اما، همیشه یک گفتگوی عالی را برمی‌انگیزد. برخی ممکن است از پرسیدن این سوال در ملاقات اول، ترس داشته باشند؛ اما، اگر کمی جسور و علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطب خود هستید، می‌توانید با این پرسش آن‌ها را شگفت‌زده کنید.

19. کدام یک از اعضای خانواده‌ات را بیشتر دوست داری؟

به گفته ون ادواردز در مقاله‌ای دیگر درباره ابتکار در گفتگو، این سوال به شما تصویری از خانواده آن فرد می‌دهد. همین طور به آن‌ها فرصتی آسان می‌دهد تا خودشان را ساده توصیف نمایند. از این طریق دریابید که آن‌ها به کدام عضو خاص خانواده خود نزدیک هستند. نوع علایق و ویژگی‌های شخصیتیشان چیست. نگاهی به روابط افراد با افراد کلیدی در زندگیشان، به شما بینشی در مورد نحوه ارتباط آتی‌شان با شما می‌دهد.

20. مهم‌ترین چیزی که باید درباره‌ات بدانم چه می‌تواند باشد؟

اگر نمی‌خواهید وقت خود را با سوالات کوچک کلیشه‌ای و خسته‌کننده تلف کنید، می‌توانید با این سوال مستقیم به سراغ اصل مطلب بروید. از آن جایی که این ملاقات‌ها برای آشنایی بیشتر با یکدیگر هستند، این سوال راهی عالی برای رسیدن به قلب موضوع است.

شما چه موارد دیگری از ابتکار در گفتگو را می‌توانید به فهرست ما بیافزایید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Conversation Starters World

بیشتر بخوانید: چرا افراد نسبت به شما بی‌علاقه می‌شوند؟ کاهش علاقه در روابط و راه‌های جلوگیری از آن

بیشتر بخوانید: شناسایی زبان بدن و حرکات مخاطب شما در یک ملاقات با 8 ترفند فوق‌العاده

امتیاز: 4.6 از 5 (16 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۲۳ دیدگاه

  1. Avatar رضوان گفت:

    به نظرم این سؤالات خیلی پیش پا افتاده س

  2. Avatar Ha Ha Ha گفت:

    آفَنَر، زیبا بوود ، الان ک میخواستم برم پیش دوستم نمیدونستم چی باید بگم؛)

  3. Avatar محمدقاسم گفت:

    واقعا عالی بود مرسی از هاین همه خلاقیت و ابتکار

  4. Avatar کاملیا گفت:

    عالی بود . تسکر

  5. Avatar وایولت_چان گفت:

    😐

  6. Avatar M2 گفت:

    برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌ات؟ اینو تو ایران از کسی بپرسی میزنه تو سرت بعدشم باهات کات میکنه :))

  7. Avatar صیادی گفت:

    خیلی خوب و پر کاربرد و جملات زیبایی بود خیلی ممنونم

  8. Avatar علی عزیزی گفت:

    ممنون ، خیلی کارآمد بود …خسته نباشین

  9. Avatar تورج میرزا گفت:

    عالی بود دمتون گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.