10 اشتباهی که اکثر والدین از انجام آن پشیمان می ‌شوند

همه والدین دوست دارند فرزندانشان بهترین زندگی ممکن را داشته باشند. هر خانواده‌ای روش‌های تربیتی خاص خود را دارد اما در یک چیز همه والدین احساس مشترکی دارند: وقتی به گذشته نگاه می‌کنند، همه می‌خواهند برخی از اشتباهات خود را در گذشته اصلاح کنند و از بعضی از کارهای خود پشیمان هستند.

سال‌های اول زندگی یک کودک زمان جادویی است که باید از آن لذت ببرید. زیرا ممکن است در آینده پشیمان برخی فرصت‌های از دست رفته شوید. بنابراین، برای جلوگیری از تکرار اشتباهات، به مواردی که بسیاری از والدین از آنها پشیمان هستند، نگاهی می‌اندازیم.

اشتباهاتی که والدین از انجام آن پشیمان می شوند:

1. از ارتباط با فرزندشان لذت نمی‌برند

پشیمانی والدین

یک کودک که به سرعت از یک نوزاد به یک فرد نسبتاً خودکفا تبدیل می‌شود، نیاز به ارتباط مداوم با بزرگسالان دارد. اما حقیقت این است که والدین نیز به این ارتباط نیاز دارند. اگر مادری در حالی که فرزندش در حال بازی کردن است، مشغول کار خود باشد، اشکالی ندارد. اما اگر این مورد به یک عادت تبدیل شود، ممکن است گذر زمان از دستتان در برود و به خود بیایید و ببینید که او بزرگ شده است و زندگی خودش را دارد.

هیچ راهی برای بازگرداندن زمان از دست رفته وجود ندارد، بنابراین سعی کنید نه تنها از نظر فیزیکی به فرزندتان نزدیک باشید، بلکه از نظر روحی نیز با او نزدیک باشید. از زمانی که با هم می گذرانید، لذت ببرید.

2. به اندازه کافی فرزندان خود را در آغوش نمی‌گیرند

دانشمندان اهمیت آغوش برای سلامتی (هم برای سلامت اخلاقی و هم برای سلامت جسمی) را ثابت کرده‌اند. گاهی اوقات، والدین این کار را به دلایل مختلف انجام نمی‌دهند (مانند توصیه‌هایی که به مادران می‌کنند: آنها را برای مدت طولانی در آغوش نگیرید، که فرزندتان به آن عادت می‌کند.) این توصیه‌ها قدیمی و سنتی هستند.

با گذشت زمان، کودک بزرگ می‌شود و به شما اجازه نمی‌دهد او را در آغوش بگیرید. پس تا می‌توانید از این لحظات لذت ببرید.

3. آنها به اندازه کافی عکس و فیلم نگرفتند

البته اگر عکس نگیرید اتفاق بدی نمی‌افتد. این بر وضعیت روانی کودک، ویژگی‌های اخلاقی یا سلامت جسمانی او تأثیری نخواهد داشت. اما این احتمال وجود دارد که در آینده بخواهید برخی از با ارزش‌ترین لحظات زندگی خود را به یاد بیاورید و این احساسات را با فرزندان بزرگسال خود به اشتراک بگذارید. بسیاری از والدین واقعاً پشیمان هستند که در زمانی که باید از دوربین استفاده نمی‌کنند.

4. اولین کلمات کودک خود را یادداشت نکردند

اولین تجربه‌ها اگه نوشته شود خاطرات خوبی از خود به جای می‌گذارد. شما می‌توانید بدون آنها هم زندگی کنید اما داشتن آنها بسیار بهتر است.

5. به اندازه کافی با کودکشان بازی‌های خلاقانه انجام ندادند

ما نمی‌گوییم که اگر با کودک خود بازی‌های خلاقانه انجام دهید، قطعاً یک هنرمند یا یک موسیقیدان بزرگ می‌شود. اما اگر فرزندتان را در بسیاری از فعالیت‌های مختلف مشارکت دهید، می‌توانید بفهمید که او به چه چیزی علاقه دارد و در چه چیزی مهارت دارد. بعداً می‌توانید روی نقاط قوت آنها کار کنید. همچنین هر نوع فعالیتی، مثلاً خواندن با صدای بلند همرا آن‌ها یا بازی با خمیر و اسباب بازی با آنها، هوش و تخیل آنها را رشد می‌دهد و دایره لغات آنها را زیاد می‌کند. در نهایت، شما ارتباط بین خود و فرزندتان را قوی‌تر می‌کنید و این به تنهایی دلیل خوبی برای انجام کاری با هم است.

والدین با تجربه اغلب از عدم توجه به استعدادهای فرزندان خود پشیمان می‌شوند. به فرزندتان این فرصت را بدهید که بازی‌های مختلف را امتحان کند.

6. خیلی سختگیر بودند

والدین سختگیر

یک دیدگاه سنتی رایج در این زمینه وجود دارد که هر چه انتظارات شما از فرزندتان بالاتر باشد، فرد موفق‌تر می‌شود. اما در واقعیت این نتیجه معکوس دارد که باعث مشکلات رفتاری و حتی مشکلات رشد فرزندتان می‌شود. شما با سخت‌گیری بی‌مورد عزت نفس فرزندتان را می‌گیرید و او را تبدیل به یک فرد کمالگرا می‌کنید. البته یکی از نکات منفی دیگر می‌تواند رابطه ضعیف با فرزندانتان باشد.

فرزندان خود را فقط برای چیزهایی که واقعا مهم هستند تنبیه کنید و پاداش دهید. به طور مثال نمره پایین در مدرسه و یا یک فنجان شکسته موردی برای تنبیه نیستند!

7. نظر فرزندشان را در نظر نگرفتند

حتما جملاتی مانند “شما برای تصمیم‌گیری خیلی جوان هستید” یا “بزرگ‌ترها بهتر می‌دانند” شنیده‌اید و این جمله‌ها بسیار می‌توانند نادرست باشند. کودکانی که نظرشان اغلب نادیده گرفته می‌شود، ممکن است احساس ناامنی و عدم اطمینان داشته باشند. چگونه بدانید که از زندگی چه می‌خواهید اگر همیشه کسی بوده که همه تصمیمات را برای شما گرفته باشد؟

اجازه دهید فرزندتان انتخاب کند و نظر خود را بیان کند. بهتر است در مورد خواسته‌های آنها صحبت کنید و موارد مختلف را توضیح دهید تا اینکه آنها را نادیده بگیرید و محدود کنید.

8. به اندازه کافی فرزندشان را خوشحال نکردند

فرزند شاد

خاطرات خوب دوران کودکی با ارزش‌ترین چیزهایی هستند که هیچ کس نمی‌تواند آن را از ما بگیرد. اگر کودک در فضایی سالم رشد می‌کند و چیزهای جدیدی را تجربه می‌کند، به این معنی است که او به طور فعال در حال رشد است. کودکان شاد راحت‌تر با زندگی بزرگسالی سازگار می‌شوند و روابط جدید خود را شروع می‌کنند. مطمئن شوید که فرزندتان تا حد امکان لحظات شادی را در زندگی خود داشته باشد.

9. به توصیه‌های دیگران گوش می‌دادند

افرادی هستند که عاشق نصیحت کردن هستند حتی اگر این توصیه نادرست باشد و مادران جوان و بی‌تجربه معمولا به آنها گوش می‌دهند. حقیقت این است که شما پدر و مادر هستید و بهتر از هر کس دیگری می‌دانید چه چیزی برای فرزندتان خوب است و چه چیزی نه. البته می‌توانید به این توصیه‌ها گوش دهید اما به این معنی نیست که باید آنها را عملی کنید.

10. آنها در مهم‌ترین لحظات زندگی در کنار فرزندانشان نبودند

برخی از چیزهایی که برای ما جدی به نظر نمی‌رسند، ممکن است برای فرزندان ما واقعاً مهم باشد و همه مردم (مخصوصاً کودکان) در چنین لحظاتی نیاز دارند که یکی از نزدیکانشان را در کنار خود داشته باشند. حتی اگر به نظر می‌رسد دلیل خوبی برای از دست دادن جشن تولد فرزندتان یا سینما رفتن با آن دارید، سعی کنید این کار را نکنید. در آینده، وقتی متوجه شوید که چند اتفاق مهم را از دست داده‌اید، تاسف می‌خورید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.