فرزندان والدین سالخورده دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند

ما در این مطلب به شما می‌گوییم چگونه فرزندان والدین سالخورده از نظر ذهنی و عاطفی متفاوت از همسن و سالان خود هستند. مطالعات نشان داده‌اند که میانگین سنی والدین برای اولین بار در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در حالی که تصمیم به بچه‌دار شدن به آمادگی مالی و بلوغ نیاز دارد، مطالعات نشان می‌دهد که اگر مادر یا پدری از نظر سنی بالغ‌تر باشند، ضریب هوشی فرزندان می‌تواند تحت تاثیرات مثبتی قرار بگیرد.

والدین نقش زیادی در هوش فرزندان خود دارند

بخشی از هوش و ذکاوت انسان ارثی است. مطالعات اخیر نشان داده است که سن والدین تأثیر قابل توجهی بر هوش شناختی فرزندان آنها دارد. در فرزندانی که پدرشان به طور قابل توجهی مسن‌تر هستند (بیش از 50 سال)، خطر افت تحصیلی پایین‌تر است. از سوی دیگر، اگر کودک مادر سالخورده‌ای داشته باشد احتمال رشد فکری خوب و عملکرد بهتری در مدرسه دارد. ضریب هوشی بالا را می‌توان به شانس داشتن مادری با تجربه‌تر و موفق‌تر در زندگی نسبت داد که می‌تواند به تحریک فکری کودک به روشی مثبت کمک کند. در حالی که ضریب هوشی پایین نتیجه احتمالی جهش‌های ژنتیکی است که در مردان مسن اتفاق می‌افتد.

هوش فرزندان والدین مسن تر

سن والدین می‌تواند بر سلامت جسمانی کودک تأثیر بگذارد

مطالعات نشان داده‌اند که والدین سالخورده می‌توانند زمینه خطرات سلامتی و جهش‌های ژنتیکی در فرزندانشان مانند زایمان زودرس و اختلالات رشدی باشند. در حالی که این تحقیق ممکن است نگران کننده به نظر برسد اما نتایج مشابهی در مادران جوان زیر 25 سال نیز وجود دارد.

در مقابل، پزشکان می‌گویند که هر چه سن مادر بیشتر باشد احتمال آسیب‌دیدگی یا بستری شدن کودک در بیمارستان کمتر است. کودکانی که از والدین بزرگ‌تر به دنیا می‌آیند، به احتمال زیاد زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری دارند، زیرا جهش‌هایی دارند که از DNA محافظت می‌کند و می‌تواند به نسل‌های آینده منتقل شود.

والدین تاثیر زیادی بر سلامت روان فرزندان خود دارند

مطالعه‌ای نشان داد که وقتی والدین در سنین بالاتر پدر و مادر می‌شوند، به خصوص در اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه، احتمال بیشتری وجود دارد که کودک در سنین پایین‌تر با از دست دادن والدین روبرو شود که می‌تواند بر سلامت روان و سلامت کودک تأثیر بگذارد. علیرغم این تفکر، مطالعات می‌گویند والدین مسن‌تر به دلیل ثبات مالی و روانی بیشتری که در زندگی خود دارند، فرزندانشان در همین ثبات بزرگ می‌شوند و در نتیجه مشکلات سلامت روانی کمتری خواهند داشت.

از طرف دیگر، پدر و مادر بودن در سنین بسیار پایین می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت روان کودک داشته باشد. مشخص شده است والدین جوان‌تر به دلیل مشغله کاری، زمان با کیفیت کمتری را با فرزندان خود می‌گذرانند که با تأثیرات منفی بر روابط خانوادگی و احساسات کودک مرتبط است. علاوه بر آن والدین نوجوان و بسیار جوان، به دلیل این که هنوز به صورت کامل به ثبات در زندگی نرسیده‌اند، فرزندشان از لحاظ احساسی با مشکلات بیشتری مواجه هستند.

سن والدین می‌تواند در زندگی اجتماعی کودک تاثیرگذار باشد

ممکن است تصور شود که داشتن والدین سالخورده، زندگی فرزندان را از نظر اجتماعی ناخوشایند می‌کند. با این حال، مطالعات چیز دیگری می‌گوید. فرزندان والدین بزرگتر در مقایسه با همسالان خود رفتار بهتر و مشکلات کمتری دارند. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که از والدین بزرگ‌تر متولد می‌شوند، احتمال کمتری دارد که قانون‌شکن باشند یا از نظر فیزیکی پرخاشگر بشوند.

فرزندپروری مثبت

مزایای مثبت تشکیل خانواده و فرزندآوری در سنین بالا:

  • شما به عنوان یک انسان بالغ‌تر هستید و تجربه بیشتری دارید که می‌تواند برای فرزندتان کمک‌کننده باشد.
  • احتمالاً از نظر مالی ثبات بیشتری خواهید داشت.
  • شما در ثبات جسمی و روحی بیشتری هستید.

توجه داشته باشید که این یافته‌ها 100٪ برای همه صادق نیستند. قطعا بهترین زمان برای پدر و مادر شدن زمانی است که احساس می‌کنید آماده هستید و میل به انجام این کار دارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.