آلودگی هوا

ایده برج‌های شبکه‌ای با طراحی عجیب و با هدف کاهش آلودگی هوا

استودیوی معماری Znera که در دبی مستقر است، ایده‌ای شبکه‌ای از برج‌های 100 متری را مطرح کرده است که دود را جذب می‌کند و هوای خفه کننده دهلی را تمیز خواهد کرد. این پروژه با نام پروژه Smog، شبکه‌ای از برج‌ها را خواهد ساخت که می‌توانند آلودگی هوا را جذب کنند و هر ساختمان تا شعاع 1.2 مایل هوا را تمیز خواهد کرد. اگر این ایده قابل اجرا باشد برای تهران و شهرهای آلوده ایران نیز گزینه خوبی خواهد بود.

آلودگی هوا

ایده برج های شبکه‌ای برای کاهش آلودگی هوا

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، دهلی آلوده‌ترین شهر جهان است. زباله‌های صنعتی، وسایل نقلیه با آلودگی فراوان، نیروگاه‌های موجود در شهر و سوزاندن محصولات، همگی در کیفیت پایین هوای دهلی نقش دارند. هنگامی که اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار که توسط این فعالیت‌ها منتشر می‌شوند، با نور خورشید واکنش نشان دهند، باعث ایجاد دود می‌شوند در نتیجه هوا را برای تنفس خطرناک می‌کند. سطح آلاینده‌های سرطان زا در دهلی در حال حاضر ده برابر بیشتر از پکن است و این موضوع بسیار خطرناک است.

کاهش آلودگی هوا

در پیشنهاد Znera، غلاف‌های تصفیه در پایه هر برج، آلاینده‌ها را از بین خواهند برد و پروانه‌ها در بالای برج هوای تمیز را به گردش در می‌آورند. Znera ادعا می‌کند که هر برج روزانه 3.2 میلیون متر مکعب هوای پاک تولید می‌کند تا آلودگی را تا حد متوسط کاهش دهد.

پل‌ها تصفیه کننده هوا به شکل شش ضلعی تنظیم شده و در نقاط کلیدی شهر قرار می‌گیرند و این پل‌ها در هر برج به هم متصل خواهند شد. از سلول‌های سوخت هیدروژنی که در پل‌ها قرار دارند برای تأمین انرژی برج‌های مکنده دود به همراه صفحات خورشیدی استفاده می‌شود. ذرات کربنی که در فیلترها جمع آوری شده اند، پس از آن، بنا به گفته معماران، می‌توانند برای تولید بتن، گرافن یا حتی جوهر استفاده شوند.

کاهش آلودگی هوا

طراح هلندی، Daan Roosegaarde، چندین سال است که روی پروژه برج Smog Free Tower کار می‌کند. این برج‌های هفت متری با فن آوری تصفیه هوا در بالا در دود غوطه ور هستند و هوای تمیز را از طریق دریچه‌های شش ضلعی ساختمان آزاد می‌کنند. نتیجه این پروژه پس از تأمین بودجه با یک کمپین Kickstarter در سال 2015، نصب برج‌هایی در هند، کلمبیا، مکزیک، لهستان و هلند شد. از طراحان نیز درخواست شد تا از طراحی‌های لوکس فاصله بگیرند و به فکر مشکل جهانی آلودگی در شهرهای مختلف باشند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.